Cara Memperbaiki Masalah Pengecasan di Mudah Alih

Di antara kita, tentu saja, tidak sedikit yang mengalami masalah ketika mengecas telefon bimbit. Salah satu cara yang paling banyak digunakan untuk mengatasi masalah ini adalah dengan membeli pengecas baru. Walaupun anda mengetahui petua silap mata, kami dapat menyelesaikan masalah pengecasan dengan mudah tanpa perlu membeli peranti pengecas baru.

Masalah yang berlaku semasa mengecas agak berbeza, mulai dari mengecas terlalu cepat, terlalu perlahan, atau bahkan tidak dapat dicas sama sekali. Penyebabnya tentu juga berbeza-beza, dan dapat diperbaiki secara langsung atau dengan membeli alat pengecas baru.

Tetapi sebelum anda memutuskan untuk membelinya, ada baiknya anda mencuba petua di bawah. Apa benda itu? Seterusnya akan mengulasnya untuk anda.

Bersihkan Port microUSB

masalah pengisian usb kotor

Cara termudah dan biasanya paling berjaya untuk mengatasi masalah pengecasan adalah dengan membersihkan port microUSB yang terdapat di kepala pengecas atau di telefon bimbit. Adalah sangat penting bahawa pelbagai kekotoran di tempat itu dapat menyekat elektrik yang masuk.

Oleh itu, bersihkan kedua-dua port dari pelbagai jenis kotoran dan habuk supaya elektrik dapat berjalan seperti biasa. Dan untuk pencegahan, jangan letakkan telefon bimbit atau pengecas anda di tempat yang kotor untuk mengelakkan kotoran memasuki port microUSB.

Selain membersihkan kotoran, periksa juga keadaan pelabuhan jika terdapat piring bengkok atau tidak di kedudukan yang betul. Ini sangat mungkin berlaku sekiranya kita terlalu kerap memasang dan mencabut pengecas dari port microUSB.

Untuk memperbaikinya, anda boleh menggunakan tusuk gigi atau pin keselamatan yang tumpul. Anda juga dinasihatkan untuk mematikan telefon bimbit dan mencabut bateri terlebih dahulu sebelum melakukannya supaya tidak berlaku perkara yang tidak dijangka.

Periksa Kabel

masalah mengecas kabel yang putus

Komponen pengecas yang paling rapuh, tentu saja, adalah kord, bukan penyesuai yang melekat pada soket kuasa. Oleh itu, jika petua di atas tidak menyelesaikan masalah anda, mungkin kabel pengecas anda mengalami masalah. Ini boleh berlaku kerana terlalu kerap kabel melengkung, membengkok, dan lain-lain.

Sekiranya pengecas anda dipisahkan dari kabel USB dan penyesuai, kemudian cuba gunakan kabel USB lain untuk memastikan bahawa penyesuai masih berjalan seperti biasa. Dengan cara itu, anda hanya mengganti kabel tanpa perlu mengganti penyesuai.

Lakukan pelbagai kombinasi eksperimen antara penyesuai dan kabel sehingga anda benar-benar yakin komponen mana yang rosak. Tetapi jika penyesuai dan kabel yang anda miliki tidak terpisah, maka secara automatik anda harus membeli peranti pengecas baru.

Periksa Kualiti Pengecas

Sekiranya anda menggunakan pengecas asal, kaedah di atas mungkin cukup untuk mendiagnosis pengecas. Tetapi jika anda mempunyai pengecas KW atau tidak asli dari pengeluar, maka ia juga perlu diperhatikan.

Setiap telefon bimbit dan pengecas mempunyai kuasa yang berbeza dalam bekalan elektrik. Sekiranya pengecas yang anda miliki lebih rendah daripada pengecas asal, sudah pasti proses pengecasan akan berlaku dalam jangka masa yang panjang.

Oleh itu, sebelum membeli pengecas baru, perhatikan kuasa yang dapat dibekalkan oleh pengecas dan pastikan jumlahnya sama dengan pengecas asal. Ini juga berlaku jika anda merancang untuk membeli power bank.

Mengganti Bateri

masalah mengecas bateri kembung

Selain masalah dengan pengecas, penyebab lain yang biasanya mengakibatkan proses pengecasan tidak berjalan normal adalah bateri yang rosak. Oleh itu, perhatikan keadaan fizikal bateri, sama ada terdapat penonjolan, komponen bengkok, penutup terbuka, dan perkara lain yang tidak biasa.

Sekiranya ciri-ciri ini terdapat dalam bateri, maka anda mesti membeli bateri baru untuk menggantikannya. Pastikan anda membeli bateri atau bateri asli dari pihak ketiga yang dipercayai untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini pada masa akan datang.

Satu perkara yang perlu diingat, bateri dari telefon bimbit atau tablet biasanya dapat berfungsi seperti biasa selama 2 tahun. Selepas itu bateri biasanya mula berkurang dalam kapasiti. Oleh itu, jika sebelum tempoh dua tahun masalah telah berlaku, kemungkinan besar baterinya telah rosak.

Itu adalah pelbagai langkah mudah untuk mengatasi masalah pengecasan pada telefon pintar dan peranti tablet anda. Sekiranya kaedah di atas tidak menyelesaikan masalah, maka perkara terakhir yang boleh anda lakukan ialah membeli peranti pengecas baru.