10 Aplikasi untuk Telefon bimbit dengan Tizen OS yang Mesti Dimiliki

Bercakap mengenai telefon pintar tidak akan lepas dengan sistem operasi yang digunakan. Bermula dari iOS, Android, malah Tizen. Mungkin ada yang baru mendengar OS Tizen. OS, yang dikembangkan oleh Samsung dengan program inti dari Linux, baru saja memasuki pasaran 2013. Namun, apakah aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen?

Anda akan mendapat jawapan untuk aplikasi apa yang boleh dijalankan di telefon bimbit canggih Tizen. Oleh itu, akan mengkaji 10 aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen yang mesti dimiliki. Ingin tahu?

10 Aplikasi untuk Telefon bimbit dengan Tizen OS yang Mesti Dimiliki

1. Pengimbas S

aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen S Scanner

Tidak perlu bersusah payah mengimbas fail menggunakan pengimbas atau pencetak yang disertakan dalam kecanggihan teknologi pengimbas. Hanya dengan aplikasi pengimbas yang ada, pengguna telefon pintar berasaskan OS Tizen dapat menikmati aplikasi S Scanner.

Sama seperti aplikasi pengimbas pada umumnya yang dapat digunakan pada Android, S Scanner juga mampu mengimbas fail dengan hanya mengambil gambar dengan telefon pintar Tizen anda. Sebagai tambahan, pengguna S Scanner dapat mengedit hasil imbasan fail.

Potong, putar, dan sesuaikan pencahayaan fail yang diimbas. Imbasan dari S Scanner juga dapat dikirim atau dikongsi secara langsung melalui Bluetooth, DropBox, Wifi, atau e-mel. Cukup berguna kan?

2. Instagram

Instagram

Aplikasi media sosial yang membawa anda era dan era sekarang ada di OS Tizen. Sebelum ini Instagram tidak tersedia di OS Tizen. Satu aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen merampas penggunanya.

Macam mana boleh jadi? Kerana Instagram telah menjadi salah satu aplikasi media sosial yang paling popular dari pelbagai kalangan. Jadi, tidak perlu risau untuk anda, pengguna HP OS Tizen, kini boleh memuat naik, mengemas kini, dan juga LANGSUNG dengan aplikasi media sosial Instagram ini.

Aplikasi Instagram pada OS Tizen berkapasiti 9.38 Mb. Setelah memuat turun aplikasi, pengguna tidak memerlukan fail lain, segera gunakan Instagram dan bersedia untuk mengemas kini.

3. WhatsApp

WhatsApp

Selain Instagram media sosial, aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen kali ini berasal dari media sosial yang terkenal iaitu WhatsApp atau lebih kerap disingkat WA. Sama seperti Instagram, pada masa itu telefon bimbit berasaskan Tizen tidak dapat menggunakan WA untuk berkomunikasi.

Namun, kini Tizen lebih lengkap aplikasi dengan membawa WA masuk ke salah satu aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen. Seperti yang diketahui oleh kebanyakan orang bahawa WA dimaksudkan untuk berbual agar lebih mudah berkomunikasi dengan saudara-mara, rakan, keluarga, walaupun kekasih.

Malah sekarang WA telah dilengkapi dengan ciri status seperti Instagram Story. Nah, untuk anda pengguna HP OS Tizen sekarang anda dapat menikmati perkhidmatan WA di telefon bimbit berteknologi tinggi anda.

4. Jorte Calender

Jorte Calender

Aplikasi untuk telefon bimbit dengan Tizen OS lain kini hadir sebagai satu aplikasi produktiviti. Aplikasi ini memudahkan pengguna untuk menyokong pekerjaan mereka dengan menggunakan aplikasi. Jorte Calender dapat merekodkan pelbagai jadual yang diperlukan berdasarkan tarikh di kalendar.

Anda boleh menguruskan semua jadual anda dengan kemas dengan menggunakan aplikasi yang dipasang di Tizen Store ini, Jorte Calender. Pengguna aplikasi bahkan boleh menjadikan Jorte Calender sebagai wallpaper untuk mengingat jadualnya kapan saja dan kapan saja. Sudah tentu aplikasi ini akan diperlukan bukan?

5. Penyelesai

Penyelesai

Panggilan atau panggilan gurauan tidak biasa dan dihadapi oleh pengguna telefon pintar. Namun, bagi anda pengguna HP berasaskan Tizen tidak perlu risau. Di Tizen Store, pengguna telefon bimbit canggih gaya Tizen dapat mengetahui pemanggil yang tidak dikenali.

Bagaimana untuk? Sudah tentu, dengan salah satu aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen, Truecaller. Aplikasi ini cukup berguna dan berguna untuk digunakan oleh pengguna HP Tizen. Sebabnya, Truecaller dapat mengetahui siapa pemanggil prank tanpa nombor.

Truecaller akan mengetahui siapa nama penuh, alamat penuh dan juga pemanggil prank yang memanggil tanpa nombor. Menarik dan berguna bukan?

6. Kamus Pelajar Maju Oxford

Oxford

Bukan hanya aplikasi media sosial yang hadir di Tizen Store. Aplikasi kamus seperti Oxford ada di sini untuk memudahkan dan membantu pengguna mudah alih dengan sistem operasi Tizen. Oxford adalah salah satu aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen yang mesti anda miliki.

Seperti yang anda ketahui, kegunaan aplikasi Oxford adalah sebagai kamus digital. Anda boleh mengetahui definisi dan perihalan penuh semasa anda memasukkan perkataan Inggeris yang anda tidak tahu. Penerangan dan definisi disediakan dalam bahasa Inggeris juga.

Walaupun aplikasi Oxford berbahasa Inggeris penuh , anda tetap perlu mempunyai aplikasi ini untuk menyokong dan menolong anda setiap hari. Betul?

7. Jamendo

jamendo

Sekiranya pengguna Android biasanya mendengar muzik melalui Muzik Google Play, ia berbeza dengan pengguna telefon bimbit berdasarkan OS Tizen. Aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen khusus untuk memainkan lagu, mendengarkan muzik dan bahkan dapat mendengarkan radio juga yang anda tahu.

Tidak jauh berbeza dengan aplikasi pemain lagu lain, Jamendo juga menawarkan kemudahan kepada pengguna HP OS Tizen dalam menikmati lagu dan muzik kegemaran mereka. Masih sama dengan aplikasi pemutar muzik lain juga, anda akan diberi daftar lagu yang dimiliki oleh anda sesuai dengan file di HP. Aplikasi Jamedo, adakah ia mesti dimiliki?

8. Repix

Repix

Apabila PlayStore mempunyai aplikasi penyuntingan foto yang berlimpah, berbeza untuk pengguna HP dengan OS Tizen. Untuk mengedit foto, pengguna mudah alih gaya Tizen sebenarnya bergantung pada aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen dari Repix.

Aplikasi Repix ini tidak banyak bezanya dengan aplikasi fotografi yang ada di PlayStore. Kedua-duanya mempunyai ciri penapis pada aplikasi. Repix juga dapat mengedit foto dalam hal menyesuaikan kecerahan foto, memotong foto, melampirkan pelekat, emote, dan juga teks.

Oleh itu, pengguna Tizen tidak perlu bimbang untuk tidak dapat mengedit foto sekarang kerana aplikasi Repix akan membantu anda mengedit foto anda untuk menjadikannya kelihatan estetik, tentu saja.

9. Muat turun Booster

muat turun penggalak

Pengguna telefon bimbit canggih ala Tizen yang dibuat di Negeri Ginseng kini boleh memuat turun semua jenis fail yang mempunyai kapasiti lebih dari 30MB. Oleh itu, pengguna HP Tizen mesti mempunyai aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen, Download Booster.

Download Booster adalah salah satu aplikasi yang dilayan dan khusus untuk pengguna telefon pintar Tizen dalam memuat turun fail yang diklasifikasikan sebagai berkapasiti besar. Muat turun Booster juga akan memuat turun dengan lebih pantas menggunakan Wi-Fi. Aplikasi ini cukup penting bukan?

10. Pemain MX

Pemain MX

Mungkin aplikasi yang satu ini sudah biasa dikenali pada peranti Android. Walau bagaimanapun, MX Player juga termasuk dalam senarai aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen yang mesti dimiliki. Kerana aplikasi MX Player dikhaskan untuk bermain video.

Oleh itu, jika pengguna Tizen OS ingin menonton video dan juga filem pada fail HP, anda boleh bergantung dan menikmati aplikasi yang telah disiapkan di Tizen Store. Dengan cara itu, anda tidak perlu bersusah payah mencari aplikasi lain.

Sekarang itulah sepuluh aplikasi untuk telefon bimbit dengan OS Tizen yang mesti dimiliki oleh pengguna Tizen. Semua aplikasi di atas membantu memudahkan pengguna Tizen melakukan aktiviti di telefon pintar. Semua aplikasi ini boleh dimuat turun di Tizen Store atau klik di sini.