Cara Jimat Bateri Laptop untuk Tahan Lama

Sebagai peranti mudah alih, komputer riba sememangnya memerlukan bateri tahan lama agar tidak mengganggu aktiviti anda. Walaupun pada masa ini terdapat sumber elektrik di banyak tempat, tetapi ada kalanya kita harus pergi ke tempat yang jarang atau tidak ada sumber elektrik sama sekali. Dalam keadaan ini, bateri komputer riba secara automatik adalah satu-satunya cara agar komputer riba anda tidak habis semasa digunakan.

Jadi bagaimana ia dilakukan? Berikut ini akan meninjau petua dan trik untuk menjimatkan penggunaan bateri komputer riba anda dengan mudah.

jimat bateri komputer riba

1. Bayar Setiap Peluang

Sebelum mendedahkan pelbagai muslihat, perkara pertama yang harus anda lakukan ialah mengecas bateri komputer riba setiap kali anda berpeluang, walaupun sekejap, sama ada di dalam bas, pasar mini, dan sebagainya. Oleh itu jangan lupa membawa pengecas ke dalam beg anda. Sekiranya boleh, beli dua pengecas supaya anda boleh meletakkannya di rumah dan yang lain di dalam beg supaya anda tidak ketinggalan.

Jangan takut untuk mengecas bateri sepenuhnya kerana ia tidak akan pecah atau meletup. Kerana jenis bateri ion Lithium yang banyak digunakan dalam komputer riba hari ini akan segera berhenti mengecas apabila kapasitinya penuh. Sila baca petua merawat bateri komputer riba untuk maklumat yang lebih lengkap.

2. Kurangkan Kecerahan Skrin

Sebilangan besar komputer riba kini menggunakan lampu latar LED yang dapat memaparkan gambar dengan baik tetapi menggunakan sedikit tenaga. Walaupun begitu, skrin tetap menjadi komponen yang cukup besar untuk menghabiskan tenaga bateri. Oleh itu, kurangkan kecerahan skrin jika anda menggunakannya di tempat yang agak gelap atau pencahayaan minimum. Selain menjimatkan bateri komputer riba, ia juga akan menjadikan mata anda lebih selesa.

Cara lain untuk mengurangkan penggunaan kuasa skrin adalah dengan mengatur kawalan lampu latar secara automatik di Windows. Caranya, buka Panel Kawalan> Perkakasan dan Suara> Pilihan Kuasa, kemudian pilih Ubah tetapan pelan dalam pelan kuasa aktif. Setelah itu pada pilihan 'Redupkan paparan' dan 'Matikan paparan', pilih pilihan 1 hingga 3 minit ketika komputer riba menggunakan bateri sebagai sumber kuasa.

3. Tutup Aplikasi yang Tidak Digunakan

Perkara lain yang sering menyebabkan bateri laptop cepat habis adalah aplikasi yang menghabiskan banyak tenaga pemproses walaupun aplikasi tersebut tidak digunakan. Aplikasi ini bukan sahaja menghabiskan kapasiti bateri, tetapi juga menjadikan sistem komputer riba anda perlahan. Salah satu ciri ini adalah kipas komputer riba anda yang selalu berpusing sangat pantas ketika komputer riba tidak digunakan.

Untuk menyelesaikan masalah ini, tekan Ctrl-Alt-Del bersama-sama kemudian buka Windows Task Manager dan cari proses yang memakan banyak kuasa pemproses. Sekiranya program tidak dapat ditutup seperti biasa, klik kanan dan pilih Proses Bunuh. Sekiranya ia masih gagal, maka satu-satunya cara adalah menghidupkan semula komputer riba anda.

4. Menghentikan Aplikasi Aktif di Latar Belakang

Selain menutup aplikasi yang menghabiskan banyak tenaga, cara seterusnya untuk menjimatkan bateri komputer riba adalah menghentikan aplikasi yang berjalan di latar belakang (latar belakang). Beberapa aplikasi ini merangkumi Pembaruan Windows, klien BitTorrent, dan lain-lain. Walaupun Windows Update adalah aplikasi yang cukup penting, tetapi dalam keadaan tanpa elektrik mematikannya, masuk akal untuk meningkatkan jangka hayat bateri.

5. Matikan ciri yang tidak diperlukan

Setelah mematikan pelbagai perisian, sekarang adalah masa untuk mematikan pelbagai ciri yang terdapat dalam perkakasan. Apabila tidak digunakan, mematikan Wi-Fi atau Bluetooth dapat meningkatkan daya tahan bateri dengan ketara. Sekiranya komputer riba anda dilengkapi dengan papan kekunci lampu latar, maka mematikan lampu semasa menggunakan bateri adalah idea yang sangat baik untuk menjimatkan bateri.

Itulah beberapa petua dan trik untuk menjimatkan bateri komputer riba. Adakah anda mempunyai cara lain untuk memperpanjang jangka hayat bateri komputer riba anda apabila tidak bersambung dengan elektrik? Sekiranya ada, sila kongsi dengan kami di ruangan komen di bawah.