Tutorial Cara Menghantar Dokumen Melalui E-mel dengan Mudah

E-mel adalah salah satu teknologi masa kini yang hampir semua orang perlukan, sama ada untuk bekerja atau sekolah. E-mel bukan hanya untuk menghantar e-mel elektronik. Dengan teknologi canggih ini, pengguna dapat dengan mudah menghantar mesej dalam bentuk dokumen.

Dengan kemudahan menghantar dokumen, tentunya pengguna juga dapat mengirim dokumen dalam bentuk word, excel, dan juga PDF. Ingin tahu bagaimana menghantar dokumen melalui e-mel dengan mudah? Anda boleh memantau artikel berikut untuk menghantar dokumen melalui e-mel, Gmail dan Yahoo. Nantikan !

Cara Menghantar Dokumen Melalui Gmail

Mungkin kebanyakan orang memerlukan akaun Gmail untuk berhubung dengan pelbagai akaun lain, seperti Youtube misalnya. Nah, Gmail bukan hanya akaun E-mel, artikel yang anda juga dapat mengirim satu atau beberapa dokumen sekaligus dengan menggunakan Gmail.

Untuk cara mengirim dokumen melalui E-mel, Gmail, dan bahkan melalui dokumen yang sudah ada di PC, di Google Drive atau Foto Google. Ya, Gmail adalah pakej dengan Google Drive dan Foto Google. Mahu tahu bagaimana? Kami akan memberikan tutorial lengkap dengan langkah-langkah mudah dan ringkas berikut.

Cara Melampirkan Fail Secara Umum

Sebelum memasuki tahap cara mengirim dokumen melalui Email dengan fail dari Google Drive, kami akan memberikan tutorial untuk memasukkan dokumen secara umum terlebih dahulu. Anda boleh mengikuti garis panduan berikut:

1. Log masuk dan buka akaun Gmail anda.

2. Sekiranya anda log masuk, anda boleh langsung klik menulis, di kiri atas, seolah-olah anda sedang menghantar E-mel.

Cara Melampirkan Fail Secara Umum 2

3. Secara automatik, Gmail akan memaparkan kotak untuk anda menghantar E-mel. Untuk menghantar dokumen, anda boleh mengklik lampiran fail di bahagian bawah dengan simbol seperti klip kertas. 

Cara Melampirkan Fail Secara Umum 3

4. Selepas itu, anda hanya memilih dokumen yang ingin anda hantar. Satu atau lebih dokumen mungkin dibenarkan. Anda juga boleh menghantarnya sekaligus, kemudian klik buka . Perlu diketahui juga, had maksimum untuk menghantar dokumen di Gmail ialah 25MB.

5. Akhirnya, anda hanya perlu menunggu semua dokumen dimuat naik ke Gmail. Sekiranya anda memuat naik semuanya, jangan lupa tuliskan alamat E-mel yang akan menerima dokumen anda, kemudian klik  hantar.

Cara Melampirkan Fail Secara Umum 5

Cara Melampirkan Fail dari Google Drive

Selain mengambil dokumen dari PC, anda juga dapat mengirim dokumen di Google Drive. Bagaimana untuk? Ia mudah, benar-benar, anda boleh mengikuti beberapa langkah di sini:

1. Log masuk dan buka akaun Gmail anda. Selepas itu, klik Tulis seperti sebelumnya.

2. Sekarang, untuk mengambil dokumen dari Google Drive, anda boleh mengklik simbol Google Drive di sebelah fail yang dilampirkan. 

Cara Melampirkan Fail dari Google Drive 1

3. Kemudian, pilih dokumen yang ingin anda hantar. Jangan lupa untuk mengklik Lampiran supaya anda menghantarnya dalam bentuk dokumen bukan pautan. Sekiranya anda telah memilih, segera klik Masukkan. 

Cara Melampirkan Fail dari Google Drive 2

4. Terakhir, dokumen anda akan diunggah ke E-mel dan apabila sudah lengkap, anda dapat mengirimkannya secara langsung dengan mengklik  Kirim. Tetapi, jangan lupa tuliskan alamat E-mel penerima!

Cara Melampirkan Fail dari Foto Google

Sekiranya anda ingin menghantar dokumen dalam bentuk gambar / foto, anda juga boleh menghantarnya dari Foto Google. Anda boleh mengikuti langkah-langkah ini untuk menghantar dokumen dari Foto Google:

1. Log masuk ke akaun Gmail anda dan klik tulis seolah-olah anda menghantar e-mel.

2. Seterusnya, anda boleh mengklik simbol seperti foto sebagai foto sisipan. 

Cara Melampirkan Fail dari Foto Google 1

3. Selepas itu, anda boleh memilih foto yang ingin anda hantar dengan segera. Jangan lupa klik Lampiran supaya foto yang dikirim dapat dalam bentuk dokumen. Setelah selesai memilih, segera klik  masukkan.

Cara Melampirkan Fail dari Foto Google 2

4. Pada akhirnya, anda hanya perlu menunggu foto tersebut dimuat ke E-mel dan menghantar foto dengan mengklik kirim. Jangan lupa untuk menulis alamat E-mel penerima!

Cara Menghantar Dokumen Menggunakan Yahoo

Memang, pengguna Gmail cukup banyak, tetapi ada juga yang menggunakan kemudahan E-mel dari Yahoo. Tidak jauh berbeza dengan Gmail, Yahoo Mail juga dapat mengirim dokumen, baik dengan cara biasa, dari Google Drive, juga Anda dapat mengirim foto.

Namun, untuk menghantar foto, anda tidak dapat berhubung dengan Foto Google. Ingin tahu cara menghantar dokumen melalui E-mel, Yahoo? Anda boleh mengikuti arahan di bawah.

Cara Menghantar Dokumen dalam Kaedah Umum

Di Yahoo Mail, anda juga boleh menghantar e-mel dalam bentuk dokumen dengan mudah. Biasanya, dokumen / gambar akan diambil dari PC dan ini adalah cara biasa di Yahoo untuk menghantar e-mel dalam bentuk dokumen:

1. Buka dan masukkan akaun Yahoo Mail anda, dan segera klik Tulis di sebelah kiri.

2. Selepas itu, klik pada simbol fail lampiran dan kemudian anda klik  melampirkan fail dari komputer. 

Cara Menghantar Dokumen dalam Kaedah Umum 2

3. Kemudian, pilih dokumen yang ingin anda hantar. Sekiranya anda selesai memilih, anda hanya boleh klik  terbuka.

4. Tunggu beberapa saat sehingga semua dokumen dimuat naik. Sudah selesai? Sekarang anda boleh menghantarnya secara langsung dengan mengklik Kirim dan jangan lupa untuk menulis alamat E-mel penerima.

Cara Menghantar Dokumen dalam Kaedah Umum 4

Cara Menghantar Dokumen dari Cloud Storage

Bukan hanya Gmail yang dapat mengirim dokumen dari Google Drive, artikel Yahoo juga dapat mengirim dokumen dari Google Drive. Terlebih lagi, anda juga boleh menghantar fail di Dropbox anda . Ingin tahu bagaimana? Cuba kaedah berikut:

1. Langkah awal masih sama, anda hanya perlu log masuk ke akaun Yahoo anda dan klik  tulis.

2. Sekarang, jika anda ingin menghantar E-mel dari Cloud Storage, kemudian klik Fail lampiran / lampirkan fail. Selepas itu, anda boleh mengklik berkongsi fail dari penyedia awan. 

Cara Menghantar Dokumen dari Cloud Storage 1

3. Seterusnya, anda memilih antara Dropbox atau Google Drive. Di sini kita akan memilih Google Drive, jadi dari itu kita mengklik Google Drive. 

Cara Menghantar Dokumen dari Cloud Storage 2

4. Oleh kerana kami memilih pemacu Google, ia mesti dimasukkan ke dalam akaun Gmail secara automatik. Baiklah, anda hanya memasukkan akaun Gmail anda dan segera klik izinkan. 

Cara Menghantar Dokumen dari Cloud Storage 3

5. Selepas itu, anda mesti mengesahkan bahawa Google Drive anda akan disambungkan ke akaun Yahoo anda. Kemudian, Yahoo akan menghantar E-mel ke akaun Gmail anda untuk mengesahkan. Sekiranya anda telah mengesahkan, Google Drive kini disambungkan ke akaun Yahoo Mail anda.

6. Anda hanya perlu memilih dokumen yang ingin anda hantar, kemudian klik seret dan lepas fail yang ingin anda hantar.

7. Setelah selesai, dokumen akan dihantar dalam bentuk Google Drive dan bukannya lampiran / fail. Kemudian, anda boleh klik  hantar. Mudah, bukan? 

Cara Menghantar Dokumen dari Cloud Storage 6

Itulah pelbagai cara untuk menghantar dokumen melalui e-mel menggunakan Gmail dan Yahoo. Bagaimana, anda berjaya mencubanya? Sekiranya anda memerlukan aplikasi untuk membuka E-mel pada telefon Android, anda boleh membaca rujukannya di sini. Semoga berjaya dan semoga bermanfaat, ya!