5 Cara Membersihkan Flashdisk dari Virus dengan Mudah

Flasdisk adalah media penyimpanan yang paling praktikal. Perkara ini tidak perlu dibawa ke mana sahaja kerana saiznya yang kecil. Memindahkan data juga agak mudah. Atas sebab ini, walaupun sekarang terdapat banyak cakera keras luaran, pemacu kilat masih popular. Lebih-lebih lagi, lebih banyak data bergerak yang bergerak menggunakan denyar.

Kerana pemacu kilat sangat popular, tidak jarang pembuat virus menyasarkan cakera kilat untuk menyebarkan virus, worm, atau trojan. Terutama kerana flasdisk bergerak semakin banyak dari satu komputer ke komputer yang lain.

Virus pada pemacu denyar umumnya menyasarkan fail pada denyar yang kemudian tidak dapat dibaca ketika dibuka. Atau virus pintasan yang entah dari mana tiba-tiba muncul di lampu kilat. Sekiranya flashdisk anda dijangkiti virus dan anda bingung, jangan risau! Ini akan memberi cara untuk membersihkan flashdis dari virus.

5 Cara Membersihkan Flashdisk dari Virus

1. Imbas menggunakan antivirus

anti Virus

Virus yang merebak selalu dapat diatasi dengan menggunakan antivirus. Terutama jika antivirus anda telah dikemas kini (kemas kini). Nah, sebelum membuka fail pada flashdisk, langkah paling mudah adalah mengimbas flash disk secara langsung ketika dibaca di sistem operasi PC anda.

Sekiranya setelah mengimbas (scan) pada flashdisk dan tidak menemui virus, ini bermakna flashdisk anda baik-baik saja. Sekiranya terdapat virus, pilih "hapus" untuk menghapus virus secara kekal.

Untuk program antivirus, anda boleh memasang Kaspersky, Avast, Windows Defender, atau BitDefender. Program antivirus yang telah disebutkan cukup berkesan dalam membasmi Virus dan telah masuk sebagai program antivirus terbaik.

Sekiranya anda ingin memaksimumkan pembasmian virus dengan lebih jauh, anda boleh menggunakan antivirus SMADAV tempatan. Antivirus ini juga efektif untuk membasmi antivirus yang tersebar di Indonesia.

2. Padamkan dengan CMD

Virus yang menyerang flash disk umumnya adalah virus yang membuat banyak jalan pintas. Virus jenis ini tidak dapat dikeluarkan walaupun anda menekan "del" atau "shit + del". Virus ini biasanya memaparkan fail data anda dalam bentuk jalan pintas. Walaupun data anda disembunyikan oleh virus. Virus ini kelihatan tidak berbahaya tetapi cukup menjengkelkan kerana sering menyembunyikan data.

Untuk menyingkirkan jenis virus ini, anda tidak perlu menggunakan antivirus. Cukup gunakan arahan "CMD". Dengan arahan ini, virus anda dapat hilang tanpa kehilangan data penting yang anda simpan. Untuk diketahui, kadang-kadang ada antivirus yang berfungsi membersihkan data dengan membuang semua data yang ada di flash.

Untuk menyingkirkan virus ini, pertimbangkan perkara berikut.

  • Pasang denyar ke komputer atau komputer riba
  • Dayakan tunjukkan fail tersembunyi. Ini akan memaparkan fail atau folder yang statusnya "fail tersembunyi". Lihat gambar untuk mengaktifkannya.

tunjukkan fail tersembunyitunjukkan fail tersembunyi

  • Selepas itu, buka program CMD. Pada Windows 10, anda hanya menaip "CMD" di bahagian 'search'. Pada versi Windows yang lain, tekan butang "Windows + R". Taipkan lokasi flashdisk anda.
  • Sekiranya ia berada pada partition F., kemudian ketik "f:", jika berada pada partisi "G", kemudian ketik "G".
  • Kemudian taip "-s -r -h / s / d". Selepas itu tekan enter. Lihat gambar untuk contoh.

cmd

cmd

Setelah melakukan langkah-langkah ini, periksa denyar, data anda biasanya akan kembali. Virus pintasan masih ada tetapi anda boleh menghapusnya. Kami mengesyorkan bahawa selepas ini, alihkan data penting anda terlebih dahulu dari denyar. Kemudian format flahsdik. Kaedah ini berkesan agar virus jalan pintas tidak kembali kerana biasanya setelah hilang, periksa komputer lain, jalan pintas virus akan muncul semula.

3. Keluarkan menggunakan Alat Pembuangan

alat penyingkiran krom

Sekiranya anda tidak berpuas hati menghapus virus dengan antivirus, anda juga dapat menggunakan program yang disebut "alat penghapusan". Anda hanya perlu mencari alat penyingkiran di Google. Tetapi untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui jenis virus yang menjangkiti flashdisk anda. Sekiranya nama virus telah dikesan, biasanya penyingkiran virus menggunakan alat penyingkiran lebih berkesan daripada antivirus itu sendiri.

4. Padam secara manual

//maxpixel.freegreatpicture.com/Button-Keyboard-Elimates-Internet-Delete-Panic-155722

Anda boleh menghapus virus secara manual tanpa memerlukan program antivirus. Tetapi untuk melakukan ini, anda perlu menghapusnya menggunakan sistem operasi lain. Linux yang paling senang digunakan.

Terdapat banyak pengedar Linux yang berukuran kecil sehingga mudah dipasang pada flashdisk dan langsung boot menggunakan flashdisk yang dilampirkan pada Linux. Persoalannya ialah mengapa menghapusnya harus menggunakan sistem operasi lain?

Jawapannya mudah kerana virus pada umumnya menyerang sistem operasi Windows. Virus alias pada denyar hanya akan aktif jika denyar dipasang pada sistem operasi Windows. Dengan Linux, anda dapat dengan mudah menghapus virus pada lampu kilat tanpa takut sistem operasi Windows yang anda gunakan dijangkiti.

5. Gunakan antivirus mudah alih

antivirus mudah alih

Sebagai tambahan kepada empat kaedah ini, anda juga dapat menghapus virus dalam sekejap menggunakan antivirus mudah alih. Antivirus ini boleh berguna jika anda menggunakan komputer lain, seperti komputer rakan anda. Anda tidak perlu bersusah payah memasang antivirus. Muat turun antivirus mudah alih, jalankan dan lakukan imbasan pada cakera anda.

Demikian penjelasan mengenai cara membuang virus dari sekejap. Di antara empat kaedah, yang paling mudah adalah memformat denyar. Kaedah ini lebih berkesan dan cepat tetapi berisiko kerana banyak data akan terhapus. Sekiranya anda mempunyai sandaran, itu tidak menjadi masalah, tetapi ia adalah kisah yang berbeza jika data belum disandarkan, alias sandaran.