5 Cara Menjaga Komputer Riba Anda Dengan Baik Untuk Tahan Lama

Walaupun masa penggunaannya tidak sesingkat telefon pintar, komputer riba juga tetap menjadi salah satu peranti elektronik yang paling kerap diganti. Selain daripada versi baru yang mempunyai kualiti yang lebih baik, alasan lain untuk membeli komputer riba baru adalah kerana komputer riba lama rosak. Banyak perkara yang menyebabkan komputer riba cepat rosak, salah satunya adalah bagaimana menjaga komputer riba yang tidak betul.

cara menjaga komputer riba

Ya, hingga kini banyak orang yang tidak tahu menjaga komputer riba yang baik dan tepat sehingga peranti mereka akan cepat rosak. Oleh itu kali ini saya akan mengkaji lima langkah mudah dalam merawat komputer riba agar ia tahan lebih lama dan tidak mudah rosak.

5 Cara Menjaga Komputer Riba Anda Dengan Baik Untuk Tahan Lama

1. Gunakan komputer riba dengan berhati-hati

Komputer riba adalah peranti yang sangat rapuh sehingga komponennya mudah rosak sekiranya terjatuh, tergelincir, dan lain-lain. Beberapa komponen memang boleh diganti, tetapi jika yang rosak adalah cakera keras maka secara automatik data yang anda miliki juga akan hilang dan pastinya tidak dapat diganti.

Komponen lain yang cukup rapuh adalah monitor. Sekiranya monitor komputer riba rosak, maka tidak sedikit kos yang perlu dikeluarkan untuk membaiki atau menggantinya. Oleh itu, sentiasa berhati-hati ketika menggunakan komputer riba atau membawanya untuk mengelakkannya jatuh, tersumbat, atau bahkan memercikkan air.

2. Bersihkan komputer riba dengan kerap

Cara seterusnya untuk menjaga komputer riba adalah membersihkan komponen secara berkala. Komponen yang wajib selalu dibersihkan adalah kipas kerana ia adalah tempat berkumpulnya habuk dan kotoran. Sekiranya habuk terlalu banyak, biasanya kipas tidak akan berfungsi dengan baik sehingga komputer riba anda menjadi panas dengan cepat dan sering mati secara tiba-tiba.

Membersihkan kipas komputer riba agak sukar kerana anda harus melepaskannya. Oleh itu, minta seseorang yang sudah menjadi pakar atau bawa dia ke stesen servis untuk membersihkan kipas. Selain kipas, komponen lain seperti papan kekunci, monitor, dan lain-lain juga mesti dibersihkan secara berkala agar tidak mudah pecah.

3. Pilih sistem operasi yang sesuai

Ramai orang mengganti komputer riba kerana komputer riba mereka berfungsi dengan sangat perlahan. Selain disebabkan oleh faktor usia perkakasan, ini biasanya juga berlaku kerana pengguna memasang sistem operasi yang tidak sesuai pada komputer riba. Sebagai contoh, komputer riba lama dengan RAM 512 MB tidak sesuai untuk menjalankan Windows 7 atau Windows 8.

Oleh itu, jika komputer riba anda mempunyai spesifikasi biasa-biasa saja, pilih Windows XP yang lebih ringan daripada Windows terkini. Sekiranya anda bimbangkan keselamatan Windows XP, gunakan sebaran Linux yang serupa dengan Windows XP. Anda juga boleh membaca helah untuk mempercepat boot Windows 8 jika komputer riba anda sudah menggunakan Windows 8 atau Windows 8.1.

4. Lakukan kemas kini perisian dan sistem operasi

Cara seterusnya untuk menjaga komputer riba adalah dengan mengemas kini aplikasi dan sistem operasi yang anda gunakan. Walaupun tidak ada aplikasi dan sistem operasi yang sempurna, tetapi dengan melakukan pembaruan, anda dapat meminimumkan pelbagai masalah prestasi dan keselamatan yang dapat membahayakan komputer riba anda. Sila baca artikel ini jika anda ingin mengemas kini sistem operasi anda ke Windows 8.1.

5. Naik taraf perkakasan komputer riba

Bagi kebanyakan orang, penggantian komponen perkakasan adalah mustahil. Tetapi ini sebenarnya dapat dilakukan dengan mudah kerana sudah ada banyak komponen komputer riba yang dijual bebas di pasaran sekarang. Anda boleh mengganti RAM, cakera keras, atau monitor komputer riba yang mudah rosak.

Sekiranya anda mengetahui komponen mana yang tidak berfungsi dengan baik, maka anda boleh mengganti komponen ini dengan mudah tanpa perlu menjual komputer riba kegemaran anda. Ia juga akan meningkatkan jangka hayatnya secara automatik menjadi lebih lama.

Kesimpulannya

Itulah beberapa langkah mudah untuk memastikan komputer riba anda tidak cepat rosak. Adakah anda memilih cara merawat komputer riba yang lain? Sila kongsi dengan pembaca lain di ruangan komen di bawah.