Ini adalah Pelbagai Perkembangan Teknologi yang Akan Hadir Pada Tahun 2014

Tahun 2013 akan berakhir dan kita telah melihat pelbagai jenis perkembangan teknologi berlaku. Dari awal kehadiran peranti smartwatch, iPhone yang dilengkapi dengan pemproses 64-bit, hingga pelancaran konsol PlayStation 3 dan Xbox satu, semuanya benar-benar memberikan kejayaan tahun ini. Oleh itu, adakah 2014 akan membawa pelbagai perkembangan teknologi baru? Berikut ini akan meninjau beberapa ramalan perkembangan teknologi yang akan datang tidak lama lagi pada tahun 2014.

perkembangan teknologi

Google Glass dilancarkan kepada umum

Pada tahun 2013 Google melancarkan Google Glass kepada beberapa orang yang mampu membayar hingga $ 1500. Tahun depan Google kemungkinan besar akan melancarkannya kepada umum dan semoga peranti ini dijual dengan harga yang berpatutan sehingga banyak orang dapat merasakan kecanggihannya.

IPhone dan iPad telah menjadi lebih besar

Seperti yang dibincangkan dalam artikel sebelumnya mengenai spesifikasi ramalan dan ciri iPhone 6, telefon pintar seterusnya dari Apple kemungkinan akan membawa layar 4.5 hingga 5 inci. Ukuran skrin sebesar itu sememangnya sangat biasa digunakan pada telefon pintar teratas. Selain itu, tablet iPad juga diramalkan akan hadir dengan ukuran lebih besar iaitu 12 inci.

Menu Mula kembali pada Windows 8.2

Walaupun Windows 8.1 telah membawa kembali butang mula, pengguna masih kecewa kerana butang mula hanyalah jalan pintas ke menu Metro dan bukan ke menu permulaan seperti Windows 7 ke belakang. Oleh itu, dalam keluaran Windows seterusnya, yang mungkin dinamakan Windows 8.2, Microsoft nampaknya akan menyajikan semula menu permulaan. Menu Metro juga nampaknya dikekalkan untuk pengguna tablet.

OS Chrome menjadi seperti Windows

Sistem operasi Google, OS Chrome, mula dilihat oleh orang ramai pada tahun 2013 berkat kehadiran pelbagai komputer riba Chromebook dengan harga murah. Di samping itu, Google juga mengemas kini sistem operasi ini dengan pelbagai aplikasi luar talian sehingga kelihatan seperti sistem operasi Windows. Pada tahun 2014, sistem operasi kemungkinan akan terus diperbaharui sehingga semakin 'mirip' dengan Windows sehingga lebih banyak pengguna akan menjauh dari sistem operasi buatan Microsoft.

Baca juga:  5 Laptop Chromebook Terbaik Yang Perlu Dimiliki

Ultrabook menghadirkan kamera web 3D

Tahun ini Creative Labs dan Intel melancarkan kamera Creative Senz3D yang mampu mengambil gambar 3 dimensi. Pada tahun 2014 nampaknya kamera akan mula digunakan pada ultrabook atau tablet. Kursus ini akan membuka lembaran baru dalam dunia fotografi dan juga akan menjadikan para pembangun bersaing untuk membuat aplikasi terkini yang menyokongnya.

Telefon pintar dilengkapi dengan skrin melengkung dan resolusi lebih tinggi

Pada tahun 2012, semua telefon pintar kelas atas hadir dengan skrin 720p. Tahun ini, semua telefon pintar ini hadir dengan resolusi 1080p. Oleh itu, hampir pasti bahawa tahun depan resolusi skrin akan meningkat lagi, dan tidak mustahil pada tahun 2015 akan hadir dengan resolusi 4K. Samsung sendiri dikhabarkan membawa resolusi 2560 x 1440 piksel pada Galaxy S5.

Baca juga:  Senarai spesifikasi yang mungkin terdapat pada Samsung Galaxy S5

Selain masalah penyelesaian, beberapa telefon pintar pada tahun 2014 juga diramalkan akan membawa layar melengkung. Walaupun tidak semua telefon pintar utama akan membawanya, sekurang-kurangnya Samsung dan LG seharusnya dapat mencipta telefon pintar melengkung yang lebih baik daripada tahun ini.

Komputer riba dilengkapi dengan pengecas USB

Hampir semua telefon pintar hari ini menggunakan port USB untuk dicas. Ini sangat bermanfaat kerana kita boleh meminjam pengecas orang lain apabila kita lupa membawanya. Tahun depan, beberapa komputer riba juga nampaknya mulai menerapkannya sehingga pengguna mereka dapat mengecas melalui port USB. Ini tentunya merupakan salah satu perkembangan teknologi yang paling dinantikan.