Cara Menggunakan Aplikasi VSCO di Android dengan Mudah

Keliru memilih penapis yang sesuai untuk selfie? Tidak perlu bingung lagi, anda hanya perlu menggunakan aplikasi VSCO untuk menjadikan gambar selfie anda lebih estetik dan terkini. VSCO, salah satu aplikasi penyuntingan foto yang sangat popular di kalangan pengguna Telefon Pintar.

Di samping itu, VSCO sering digunakan oleh selebriti . Dengan aplikasi ini, anda dapat mengedit foto dengan pelbagai saringan semasa. Tetapi tidak hanya menukar penapis, ada pelbagai ciri lain yang dapat menjadikan foto anda lebih kecil.

Ingin juga mengedit foto menggunakan VSCO? Kira-kira penapis apa yang sering digunakan selebgram, ya? Mari kita lihat bagaimana menggunakan aplikasi VSCO termudah dan terkini!

Cara Muat turun VSCO

VSCO

Ya, bagi anda yang ingin mengetahui cara menggunakan aplikasi VSCO, lebih baik anda pastikan mempunyai aplikasi tersebut terlebih dahulu. Sedikit maklumat bahawa VSCO adalah aplikasi percuma yang tidak perlu membayar atau memotong kredit semasa memuat turunnya.

Di samping itu, aplikasi yang merupakan salah satu pilihan editor PlayStore juga telah mendapat lebih daripada 600,000 muat turun . Jadi, ia tidak pelik lagi jika permohonan VSCO ini adalah sangat up-to-tarikh dan sempurna dengan sangat baik. Nah, inilah cara memuat turun aplikasi:

  1. Masukkan aplikasi PlayStore
  2. Cari aplikasi VSCO dalam ciri carian dengan simbol kaca pembesar di bahagian atas atau klik di sini
  3. Kemudian, klik Pasang
  4. Tunggu beberapa saat sehingga aplikasi selesai dipasang

Cara Mendaftar Akaun di VSCO

Sekiranya anda sudah memiliki aplikasi, maka anda tidak dapat mengedit foto secara langsung. Kerana, anda harus mendaftarkan diri terlebih dahulu sebelum menggunakan aplikasi VSCO. Tidak rumit, anda hanya perlu memasukkan alamat e-mel atau nombor telefon bimbit anda. Ini caranya:

1. Masukkan aplikasi VSCO kemudian daftar melalui e-mel atau nombor telefon bimbit. Di sini, kami cuba mendaftarkan akaun menggunakan nombor telefon bimbit, kemudian kami klik Daftar dengan Nombor Telefon.

Cara Mendaftar Akaun di VSCO 1

2. Selepas itu, masukkan nombor telefon bimbit bermula dari nombor 8 sahaja. Sebab, pada awalnya ada kode Indonesia (+62). Jadi, masukkan terus seperti: (+62) 89902 ***** 9. Setelah selesai memasukkan nombor telefon bimbit, segera klik Next.

Cara Mendaftar Akaun di VSCO 2

3. Kemudian, VSCO akan memberikan mesej untuk kod pengesahan kepada SMS. Sekarang, masukkan kod, kemudian klik Teruskan.

Cara Mendaftar Akaun di VSCO 3

4. Jangan lupa masukkan nama dan kata laluan profil anda , kemudian klik daftar.

Cara Mendaftar Akaun di VSCO 4

5. Nah, sekarang anda sudah mempunyai akaun VSCO dan segera klik mulakan percubaan 7 hari percuma anda kemudian segera klik  teruskan.

Cara Mendaftar Akaun di VSCO 5

Sedikit maklumat juga, jika anda ingin menggunakan aplikasi VSCO secara bebas tanpa batasan, maka anda boleh melanggan aplikasi VSCO. Walau bagaimanapun, jika anda pertama kali menggunakan aplikasi ini, anda bebas menggunakan semua akses VSCO selama 7 hari secara percuma.

Cara Mengedit Foto Hari Ini di VSCO

Nah, sekarang anda mempunyai aplikasi VSCO dan juga akaun VSCO. Sekarang perkara yang paling penting adalah bagaimana menggunakan aplikasi VSCO. Seperti yang anda ketahui, aplikasi penyuntingan foto VSCO yang boleh anda kongsi secara langsung ke media sosial atau disimpan ke galeri bergerak.

Ramai anak muda menggunakan aplikasi VSCO sebagai aplikasi penyuntingan foto yang terkini dan menarik. Ya, bukan tanpa sebab mereka memilih VSCO sebagai aplikasi penyuntingan foto terkini. Kerana, di VSCO terdapat banyak ciri yang akan menjadikan foto anda kelihatan menarik dan keren.

Filter menjadi salah satu ciri yang mungkin "wajib" di setiap aplikasi penyuntingan foto, begitu juga dengan aplikasi VSCO. Aplikasi ini juga mempunyai pelbagai pilihan penapis foto yang unik dan estetik . Walaupun cara menggunakannya sangat mudah. Berikut adalah langkah-langkahnya:

1. Masukkan foto yang akan diedit dengan mengklik simbol "+" di kanan atas.

Cara Menukar Penapis di VSCO 1

2. Kemudian, pilih foto yang ingin diedit dengan mengklik foto, kemudian klik simbol senarai semak di sudut kanan atas.

Cara Menukar Penapis di VSCO 2

3. Selepas itu, foto yang dipilih akan masuk ke galeri akaun VSCO anda. Klik pada foto sehingga beberapa ciri muncul di bahagian bawah. Selepas itu pilih ciri yang akan diedit, di sebelah simbol "X"

Cara Menukar Penapis di VSCO 3

4. Selepas itu, anda boleh langsung mengklik ciri penapis dengan simbol simbol di sudut kiri bawah.

5. Kemudian, anda boleh memilih penapis yang anda mahu gunakan secara langsung. Segera, alihkan setiap pilihan penapis yang ada. Sekiranya ya, klik pada penapis yang anda mahu pilih kemudian klik simpan di bahagian atas.

Cara Menukar Penapis di VSCO 5

6. Dan sekarang, penapis foto yang diedit akan masuk ke galeri di akaun VSCO anda. Sangat mudah bukan?

Cara Menukar Penapis di VSCO 6

Cara Mengedit secara manual di VSCO

Sekiranya anda tidak sepadan dengan penapis yang disediakan oleh VSCO, maka anda boleh memilih untuk menentukan atau mengedit pencahayaan dan sebagainya untuk membuat penyuntingan foto yang lebih estetik.

Kaedah yang satu ini juga tidak sukar, hanya memerlukan beberapa langkah untuk mengeditnya. Ingin tahu bagaimana menggunakan aplikasi VSCO yang satu ini? Mari lihat tutorial berikut:

1. Masukkan aplikasi VSCO dan pilih foto yang ingin diedit, ikuti langkah sebelumnya untuk memasukkan dan tentukan foto yang akan diedit.

2. Selepas itu, anda boleh memilih simbol dua baris di sebelah simbol penapis.

Cara Mengedit Secara Manual di VSCO 1

3. Sekarang, untuk mengedit kecerahan, anda boleh memilih alat  pendedahan secara langsung .  Laraskan tahap kecerahan dengan menggeser sfera putih ke kanan atau kiri. Sekiranya dianggap mencukupi, anda boleh dengan segera mengklik simbol senarai semak.

Cara Mengedit Secara Manual di VSCO 2

4. Bagi anda yang ingin mengedit kontras  dalam foto, kemudian pilih juga alat  Kontras.  Gerakkan bulatan putih ke kanan dan kiri untuk menentukan kontras yang diinginkan. Sekiranya betul maka segera klik simbol senarai semak.

Cara Mengedit Secara Manual di VSCO 3

5. Sementara itu, bagi mereka yang ingin memiringkan foto sedikit, maka anda boleh mengklik Luruskan dan luncurkan bulatan putih ke kanan dan kiri. Selepas itu, anda boleh terus mengklik simbol  senarai semak.

Cara Mengedit Secara Manual di VSCO 4

6. Untuk menjadikan foto kelihatan lebih nyata tetapi tetap sejuk, anda juga boleh mengklik Ketepuan dan menentukan tahap ketepuan yang diinginkan. Setelah pas, segera klik simbol  senarai semak. 

7. Masih tidak terang? Kemudian anda boleh menggunakan alat Suhu, klik pada fitur dan sesuaikan kecerahan sesuai dengan selera anda. Jangan lupa untuk mengklik senarai semak  selepas itu.

8. Cukup puas dengan suntingan, kini tiba masanya untuk menyimpan foto yang diedit dengan mengklik simpan di bahagian atas.

Cara Mengedit Secara Manual di VSCO 5

Dan, ini adalah hasil penyuntingan secara manual menggunakan aplikasi VSCO. Bagaimana, lebih kontemporari dan boleh  instagram  betul?

cara menggunakan aplikasi VSCO

Cara Menyimpan Foto ke Galeri HP

Foto yang telah diedit tidak masuk langsung ke galeri mudah alih anda. Jimat di VSCO hanya menyimpan foto ke galeri akaun VSCO. Sekarang, untuk menyimpan foto ke galeri HP, anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah:

1. Pilih foto yang ingin anda simpan di galeri HP dan segera klik simbol titik di sudut kanan bawah.

Cara Menyimpan Foto ke Galeri HP 1

2. Kemudian, anda hanya boleh klik Simpan ke galeri.

Cara Menyimpan Foto ke Galeri HP 2

3. Tunggu beberapa saat dan foto anda yang diedit akan memasuki galeri HP.

Itulah tutorial bagaimana menggunakan aplikasi VSCO dengan termudah dan paling mudah. Sekarang anda boleh mengedit gambar yang kontemporari dan sempurna seperti selebriti dengan cara yang mudah. Bagaimana, anda telah mencubanya?