9 Telefon Pintar Yang Mempunyai Hayat Bateri Terbaik

Dengan pemproses quad-core dan skrin yang lebih besar, telefon Android pada zaman sekarang semakin sengit dan lebih boros bateri. Ya, spesifikasi yang tinggi sangat diperlukan, tetapi apa gunanya telefon pintar yang canggih jika anda perlu berulang-ulang kali untuk mengecasnya? Ini tentunya sangat merugikan jika anda mempunyai telefon pintar dengan jangka hayat bateri yang lemah.

Oleh itu, setelah meneliti senarai tablet yang mempunyai jangka hayat bateri terpanjang, kali ini akan menyemak senarai telefon pintar yang mempunyai hayat bateri terbaik. Dengan memilih salah satu telefon pintar ini, maka anda sekurang-kurangnya akan bebas dari pergantungan pada sumber elektrik atau bank kuasa.

LG G2

Tidak ada yang dapat mempertikaikan ketangguhan telefon pintar unggulan yang dibuat oleh pengeluar Korea Selatan ini. Selain dilengkapi dengan pemproses Snapdragon 800 terbaru, telefon pintar ini juga dilengkapi dengan kapasiti bateri 3000 mAh. Dengan kapasiti ini, telefon Android ini dapat bertahan selama 13 jam 44 minit sehingga menjadi telefon pintar dengan jangka hayat bateri terbaik hari ini.

Nokia Lumia 1520

Nokia Lumia 1520 adalah phablet pertama yang dibuat oleh Nokia yang hadir dengan layar 1080p 6 inci, pemproses Snapdragon 800, dan kamera 20 MP. Phablet ini juga dilengkapi dengan bateri yang sangat mengagumkan kerana boleh bertahan selama 11 jam 28 minit. Menariknya, peranti ini juga merupakan salah satu phablet terbaik di pasaran sekarang.

Samsung Galaxy Note 3

Hayat Bateri

Selain membawa layar 5,7 inci yang sangat terang dan tajam, Galaxy Note 3 juga dilengkapi dengan jangka hayat bateri yang sangat baik. Phablet ini boleh bertahan selama 11 jam 15 minit sehingga sangat selesa digunakan untuk pelbagai aktiviti. Di samping itu, phablet ini juga dilengkapi dengan kamera yang sangat berkemampuan, menjadikannya salah satu peranti kameraphone terbaik.

Motorola Droid Maxx

Walaupun spesifikasinya tidak begitu istimewa jika dibandingkan dengan pelbagai telefon Android unggulan yang ada sekarang, namun Motorola Droid Maxx dilengkapi dengan daya tahan bateri yang sangat baik. Baterinya 3500 mAh berkapasiti 9 jam 52 minit. Selain itu, telefon pintar ini juga mempunyai skrin 5 inci yang sangat terang dengan kawalan suara tanpa sentuhan yang sangat menarik.

HTC satu

HTC One adalah telefon pintar unggulan buatan HTC yang cukup berjaya di pasaran. Dengan bateri 2300 mAh yang dibawanya, HTC One mampu bertahan di rangkaian LTE selama 8 jam 17 minit.

LG Lucid 2

Dilengkapi dengan bateri Li-Ion berkapasiti 2460 mAh, Lucid 2 sangat sesuai untuk bekerja sepanjang hari. Kerana telefon Android buatan LG mampu bertahan selama 7 jam 55 minit di rangkaian LTE. Malangnya, telefon pintar ini hanya tersedia untuk Amerika Syarikat.

HTC 8XT

Walaupun bukan peranti unggulan Windows Phone 8 dan namanya juga kurang terkenal, namun HTC 8XT mempunyai kelebihan dari segi storan kuasa. Dalam ujian di rangkaian LTE, telefon pintar ini dapat bertahan selama 6 jam 43 minit.

Samsung Galaxy s4

Sekiranya bercakap mengenai masalah bateri, jangan lupa Samsung Galaxy S4. Telefon pintar utama dari pengeluar ginseng dari negara ini mempunyai daya tahan bateri yang cukup baik kerana boleh bertahan selama 6 jam 41 minit di rangkaian LTE.

Sony Xperia Z

Telefon pintar terakhir yang mempunyai hayat bateri terbaik adalah Sony Xperia Z. Dalam ujian di rangkaian LTE, telefon Android ini dapat bertahan selama 6 jam 36 minit. Selain disokong oleh daya tahan bateri yang sangat baik, telefon pintar ini juga dilengkapi dengan reka bentuk yang cantik, kamera 13 MP, dan badan yang kalis air.