Inilah Cara Mengecilkan Ikon Desktop dengan Mudah dan Cepat

Sekiranya anda pengguna komputer dengan OS Windows, anda mesti selalu menggunakan ikon desktop untuk membuka aplikasi atau fail. Ini adalah kaedah termudah untuk mengakses dua perkara ini daripada perlu pergi lebih jauh ke dalam sistem fail komputer. Cukup klik dua kali pada ikon, maka aplikasi atau fail akan segera dibuka.

Biasanya secara lalai, komputer dengan OS Windows 10, 8.1, dan Windows 7 akan memaparkan ikon desktop dalam ukuran sederhana. Bagi sesetengah orang, ukuran ikon sederhana boleh terlalu besar atau terlalu kecil. Oleh itu, ada pilihan untuk mengurangkan atau memperbesar ikon desktop dari ukuran asalnya. Anda boleh membaca panduan di bawah ini untuk mengurangkan atau menambah ukuran ikon desktop.

Cara Mengecilkan Ikon Desktop dengan Mudah

Ikon muka layar

Kecilkan ikon desktop yang boleh anda lakukan dengan mudah dan pantas. Hanya dalam beberapa saat, anda boleh mengubah ukuran ikon desktop menjadi lebih kecil atau lebih besar. Bagi anda yang mempunyai banyak ikon pada paparan desktop mereka, pengurangan ikon tersebut perlu dilakukan agar tidak memenuhi skrin.

Dua cara untuk meminimumkan ikon desktop di bawah yang boleh anda lakukan pada komputer dengan OS Windows 7, Windows 8 atau 8.1, dan Windows 10. Oleh itu, apakah caranya? Mari lihat bahasa di bawah ini.

1. Menggunakan Menu Klik Kanan

resize-desktop-icon-using-konteks-menu

Salah satu cara termudah untuk meminimumkan ikon desktop adalah dengan menggunakan menu klik kanan. Dengan menggunakan tetikus, anda dapat melakukannya dengan lebih pantas. Sekiranya anda menggunakan komputer skrin sentuh, yang harus anda lakukan hanyalah menekan kawasan skrin dan menahannya sebentar.

Meminimumkan ikon desktop dengan mengklik kanan dapat dilakukan dengan serta-merta dan sederhana. Cukup klik kanan pada kawasan kosong di desktop anda, maka akan muncul tab yang mengandungi beberapa tetapan. Untuk meminimumkan atau memperbesar ikon, pilih menu Lihat dan kemudian seret ke kanan. Terdapat pilihan untuk ikon Besar, ikon Sederhana, dan ikon Kecil.

Ikon desktop terkecil bermaksud memilih Ikon kecil, untuk ikon Medium yang sedang dipilih, dan yang terbesar memilih ikon Besar. Ia mudah, bukan?

2. Menggunakan Papan Kekunci dan Tetikus

ubah saiz-desktop-ikon-menggunakan-tatal-roda

Cara kedua adalah menggunakan papan ketik atau papan kekunci dan tetikus. Kaedah ini sangat menyenangkan untuk meminimumkan dan membesarkan ikon desktop. Dengan menggunakan papan kekunci dan tetikus juga, ikon desktop dapat dibuat lebih kecil daripada metode klik kanan.

Sekiranya anda menggunakan komputer riba, yang anda perlukan hanyalah tetikus. Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan komputer biasa, anda mesti menyambungkan papan kekunci dan tetikus. Bagaimana sih?

Sangat mudah untuk meminimumkan ikon desktop dengan dua objek ini. Mula-mula anda harus menekan dan menahan kekunci CTRL pada papan kekunci, kemudian tatal atau tatal roda tetikus anda ke belakang. Dengan cara ini, ikon desktop anda dapat dibuat lebih kecil dengan beberapa kali ukuran normalnya.

Sekiranya anda ingin membesarkan ikon desktop, lakukan perkara yang sama seperti langkah di atas. Ia hanya ketika menatal roda tetikus, lakukan ke depan. Dengan cara ini juga, anda dapat mengisi paparan desktop anda dengan ikon yang sangat besar.

Itulah dua cara termudah yang boleh anda lakukan untuk meminimumkan ikon desktop dan juga membesarkannya. Tanpa perlu memasang pelbagai jenis aplikasi, anda dapat melakukannya dengan cepat menggunakan tetikus atau papan kekunci komputer anda. Selain itu, kami juga akan membincangkan cara meminimumkan ikon File Explorer dan ikon bar tugas di bawah.

Cara Meminimumkan Ikon dalam Penjelajah Fail

Anda juga boleh meminimumkan atau memperbesar ikon atau lakaran kecil fail atau folder di File Explorer. Caranya juga sangat mudah dan hampir serupa dengan cara mengecilkan atau membesarkan ikon desktop di atas.

1. Dengan mengklik Menu Lihat

Lihat Menu

Yang pertama adalah memilih penampilan ikon secara manual. Caranya sangat mudah, anda hanya membuka folder di File Explorer. Pada paparan atas, anda akan melihat deretan menu seperti File, Home, Share, dan View.

Untuk mengurangkan atau memperbesar ikon atau gambar kecil, pilih menu Lihat. Selepas itu pilihan akan muncul untuk memaparkan ikon dalam beberapa ukuran dan pilihan.

Terdapat lapan pilihan menu paparan ikon dalam File Explorer, iaitu ikon Ekstra besar untuk memaparkan ikon dalam ukuran yang sangat besar, Ikon besar untuk ukuran besar, Ikon sederhana untuk ukuran sederhana standard, Ikon kecil untuk ukuran kecil, Senarai untuk memaparkan ikon dalam bentuk daftar, Perincian untuk memaparkan ikon dalam senarai dengan maklumat terperinci (data pembuatan, jenis fail), serta Jubin dan Kandungan.

2. Dengan Papan Kekunci dan Tetikus

ubah saiz-desktop-ikon-menggunakan-tatal-roda

Yang ini juga dapat dilakukan dengan sangat mudah. Cara melakukannya sangat serupa dengan langkah turun ikon desktop di atas. Pertama sekali anda mesti membuat folder di File Explorer. Kemudian tekan dan tahan kekunci CTRL, kemudian gulung roda tetikus untuk bergerak (untuk memperkecil) dan ke hadapan (untuk memperbesar).

Apabila kaedah kedua ini dicuba di komputer penulis, perubahan pada folder atau ikon fail mengikuti jalan pemilihan di menu View. Alirannya seperti ini: Ikon ekstra besar> Ikon besar> Ikon sederhana> Ikon kecil> Senarai> Butiran> Jubin> Kandungan. Dengan cara kedua ini, anda dapat menukar ukuran ikon dalam File Explorer dengan lebih pantas.

Cara Mengubah Saiz Ikon pada Taskbar

Taskbar adalah panel yang biasanya terletak di bahagian bawah paparan komputer. Anda juga boleh mengubah penempatan bar tugas, sama ada di bahagian atas, kanan, atau kiri paparan komputer. Bar tugas ini dapat memaparkan program komputer yang anda jalankan.

Ikon bar tugas berguna sebagai jalan pintas untuk membuka program yang sedang berjalan atau aplikasi yang ingin anda jalankan dalam satu klik. Ikon bar tugas juga dapat dikurangkan atau diperbesar menggunakan langkah-langkah di bawah.

1. Pada Windows 10

Gunakan Bar Petugas Ikon Kecil W10

Cara membuat perubahan pada ikon bar tugas ini khusus untuk pengguna Windows 10. Sekiranya menu bar tugas terlalu kecil, anda boleh memperbesarnya. Di menu tetapan Bar tugas Windows 10 ada juga pilihan menu 'Gunakan butang bar tugas kecil'.

Caranya adalah dengan mengklik kanan pada bar tugas, kemudian pilih menu tetapan Taskbar. Kemudian anda akan dibawa ke paparan baru tetapan Taskbar. Cari menu 'Gunakan butang bar tugas kecil' dan aktifkan.

2. Pada Windows 7

Gunakan Ikon Kecil W7

Di Windows 7 anda juga dapat mengubah ukuran ikon bar tugas. Caranya hampir sama dengan langkah-langkah di Windows 10. Anda cukup klik kanan pada bar tugas dan pilih 'Properties'. Pada tab yang terbuka, anda boleh menyemak pilihan 'Gunakan ikon kecil'.

Kaedahnya sangat mudah, bukan? Sekiranya anda mahukan ikon bar tugas yang besar, hapus centang pilihannya. Di Windows 10, anda hanya perlu mematikan menu 'Gunakan butang bar tugas kecil'.

Itulah langkah-langkah untuk meminimumkan ikon desktop dan ikon lain di komputer anda. Kaedah di atas sangat mudah dilakukan dan anda boleh berlatih sekarang. Jadi, semoga berjaya.