Aplikasi Aviate, Android Launcher yang berubah secara automatik sepanjang hari

Persaingan di antara pelancar aplikasi Android mula panas sejak akhir-akhir ini. Salah satu pelancar yang baru memasuki pertandingan ini ialah Aviate. Tetapi tidak seperti kebanyakan aplikasi pencuci lain yang hanya menyesuaikan pelancar stok Android, Aviate sebenarnya menyajikan sesuatu yang sangat berbeza.

Pada pandangan pertama pelancar ini seolah-olah dibuat oleh Google kerana ia serupa dengan kad Google Now. Ciri utama pelancar ini sendiri adalah kemampuannya untuk berubah sepanjang hari berdasarkan masa dan tempat anda berada. Berminat, seterusnya akan mengulasnya secara terperinci.

melancarkan pelancar aplikasi android

Antaramuka pengguna

Setelah anda memasang Aviate, aplikasi ini akan menguruskan pelbagai jenis aplikasi yang anda miliki secara automatik. Di skrin utama anda akan melihat kertas dinding dengan ukuran yang tidak terlalu besar. Di bawahnya, terdapat koleksi aplikasi kegemaran yang paling kerap anda gunakan. Sekiranya anda menekan bar atas atau memindahkannya ke bawah, maka anda akan melihat koleksi aplikasi yang akan berubah secara automatik mengikut tempat dan waktu.

Sekiranya anda menggerakkan skrin dari kiri, anda akan melihat beberapa pilihan seperti Rumah, Tempat Kerja, Pergi ke Suatu Tempat, dan Berdekatan. Pilihan ini adalah pilihan yang dapat anda sesuaikan ketika anda berada di tempat tertentu atau melakukan aktiviti tertentu.

Kemudian jika anda meleret dari kanan di skrin utama, maka anda akan menemui pelbagai aplikasi yang dikelompokkan berdasarkan kegunaannya seperti Sosial, Kerja, Muzik, dan lain-lain. Anda boleh menetapkan sebarang aplikasi yang masuk ke dalam setiap kumpulan. Malangnya, anda tidak dapat menukar nama atau membuat kumpulan aplikasi baru. Apabila anda menggesek skrin dari kanan sekali lagi, anda akan melihat senarai lengkap aplikasi yang telah anda urutkan mengikut nama.

Pelarasan Automatik

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, aplikasi pencuci Android ini dapat menyesuaikan layar utama secara automatik berdasarkan tempat dan waktu. Untuk tempat, anda boleh menyesuaikannya secara manual melalui pilihan di sebelah kiri skrin utama yang terdiri dari Rumah, Tempat Kerja, dan Pergi ke Suatu Tempat. Terdapat juga pilihan Berdekatan yang akan menyesuaikan lokasi anda menggunakan GPS atau ciri pengesanan lokasi lain.

Sementara untuk sementara waktu, Aviate akan menyesuaikan diri secara automatik seiring berjalannya waktu. Sebagai contoh, pada waktu pagi aplikasi e-mel dan berita akan dipaparkan di skrin utama, sementara pada sebelah petang aplikasi Netflix, Kindle dan Torch akan dipaparkan. Anda boleh menetapkan aplikasi ini mengikut aplikasi yang paling sering anda gunakan pada waktu-waktu ini.

melancarkan pelancar aplikasi android

Penyesuaian

Melihat dari penampilan yang telah disesuaikan sedemikian rupa, nampaknya anda tidak perlu melakukan banyak penyesuaian pada pelancar ini. Anda dapat menyesuaikan skrin utama dengan menambahkan widget dan aplikasi kegemaran yang sering anda gunakan. Anda juga boleh menukar tema pelancar ini menjadi tema gelap atau terang. Sekiranya peranti anda menggunakan skrin AMOLED, tema gelap akan sangat berguna kerana warna hitam pada skrin AMOLED akan menjimatkan bateri.

Malangnya, pelancar Aviate ini tidak memberikan sokongan untuk memasang pek ikon tersuai. Anda juga tidak dapat mengubah atau menghapus beberapa ciri lalai yang mungkin tidak anda perlukan, seperti cuaca dan banyak lagi. Nasib baik, pelancar ini menyediakan ciri unik yang disebut "jimat kuasa". Apabila diaktifkan, fitur ini akan menjimatkan bateri secara automatik dengan mematikan Background Sync, WiFi, Bluetooth, dan mengurangi tingkat kecerahan layar.

Berminat untuk Mencuba Aviate?

Sekiranya anda berminat untuk mencuba aplikasi pelancar Android ini, anda boleh memuat turunnya secara percuma di sini. Tetapi sekarang Aviate hanya dapat digunakan jika anda sudah mempunyai kod jemputan. Untuk mendapatkan kod, anda boleh mendaftar di laman web rasmi dan menunggu beberapa hari sehingga kod dihantar.

Tetapi jika anda tidak mahu menunggu terlalu lama, maka anda boleh meminta kod jemputan dari rakan anda yang sudah menggunakan Aviate. Ingin mendapatkan kod jemputan dari Caris Signal? Sila isi komen di bawah dan masukkan alamat e-mel anda.

Kemas kini: Kod jemputan telah habis