10 Perkara Yang Perlu Anda Ketahui Mengenai Tizen OS

Apabila bercakap mengenai sistem operasi mudah alih, kami akan segera merujuk kepada iOS, Android, Windows Phone, dan BlackBerry. Tetapi tidak lama lagi persaingan nampaknya semakin meningkat dengan kehadiran Tizen OS. Ya, sistem operasi yang mulai dikembangkan sejak 2012 akan segera berada di pasaran melalui telefon pintar unggulan buatan Samsung. Sebenarnya, ramai yang mengatakan jika sistem operasi ini akan menjadi pesaing Android yang serius.

Ingin tahu mengenai sistem operasi ini? Berikut ini akan mengulas 10 perkara menarik yang mesti diketahui dari Tizen OS.

tizen os

Berdasarkan Linux

Tizen OS adalah sistem operasi sumber terbuka berdasarkan kernel Linux dan runtime WebKit. Maksudnya, pengguna dapat memperoleh kod sumber sistem operasi ini seperti sistem operasi Android, Firefox OS, dan Ubuntu.

Disokong oleh Intel dan Samsung

Tizen OS adalah sistem operasi yang disokong oleh Intel dan Samsung setelah kedua-duanya memutuskan untuk menghentikan projek MeeGo dan LiMo. Ramai orang berpendapat bahawa Tizen adalah penjenamaan semula MeeGo, tetapi pemaju menyatakan bahawa sistem operasi adalah gabungan MeeGo dan LiMo.

Sedia untuk Dilancarkan Akhir tahun 2013

Walaupun belum diumumkan secara rasmi, Tizen OS kemungkinan akan dilancarkan pada akhir 2013 atau awal 2014. Ini disokong oleh penampilan gambar bocor Tizen 2.1 yang berjalan pada telefon pintar Samsung berlabel GT-i8800. Sistem operasi ini sendiri akan menyajikan pelbagai ciri yang biasa terdapat pada telefon pintar hari ini seperti kesan tetingkap 3D, perkhidmatan berdasarkan lokasi, dan lain-lain.

Alternatif Android

Bukan rahsia lagi jika telefon pintar Android buatan Samsung adalah kejayaan besar di pasaran. Tetapi Samsung nampaknya tidak menyukai dominasi Google dan ingin menjadi lebih kreatif dengan telefon pintarnya sendiri. Oleh itu, tidak mustahil jika beberapa tahun akan datang telefon pintar utama seperti Galaxy S4 akan membawa sistem operasi ini.

Permohonan

Aplikasi ini adalah salah satu faktor kejayaan sistem operasi yang ada sekarang. Oleh itu, Samsung dan Intel telah menghabiskan lebih dari 4 juta dolar untuk pembangun membuat aplikasi untuk sistem operasi ini.

Sokongan HTML 5

Tizen mendorong pembangunnya untuk membuat aplikasi berasaskan HTML 5. Dengan HTML 5, pengguna dapat menikmati pengalaman melayari internet dengan sempurna, seperti menonton video dan memainkan muzik tanpa memerlukan pelbagai plugin. Android dan iOS menggunakan Java dan Objective-C sebagai bahasa pengaturcaraan utama.

Paparan seperti Android

Sama seperti Android, Tizen OS juga menghadirkan beberapa komponen teras seperti skrin utama, panel pemberitahuan, dan skrin kunci. Pada pandangan pertama ia serupa dengan Android, tetapi terdapat banyak perbezaan yang akan membuat penggunanya merasa lebih selesa.

Penyemak Imbas Berbilang Tingkap dan Terapung

Tizen OS akan hadir dengan fitur multi-window yang serupa dengan fitur Q Slide yang terdapat pada telefon pintar terbaru buatan LG. Di samping itu, sistem operasi ini juga memuatkan ciri penyemak imbas terapung di dalamnya.

Gerakan Asas

Sistem operasi Tizen juga dibuat untuk mendukung pelbagai gerakan sentuhan seperti ketukan, sapu, dan jentik. Sama seperti peranti berasaskan sentuhan lain, fungsi ketuk akan memilih item, ketukan panjang akan memunculkan pilihan menu tambahan, cubit untuk zoom, dan banyak lagi.

Bukan Hanya Untuk Telefon Pintar

Tizen OS mungkin dikaitkan dengan banyak telefon pintar Samsung Samsung, tetapi sebenarnya sistem operasi ini tidak hanya dibuat untuk telefon pintar. Kerana sistem operasi juga dapat digunakan untuk berbagai alat elektronik lain, termasuk Smart TV. Ini tidak menghairankan memandangkan Samsung adalah salah satu pengeluar TV pintar terbesar di dunia.