Petua Membeli Roda Balapan yang Baik untuk PC dan Konsol

Papan kekunci dan tetikus adalah alat utama untuk pemain bermain pelbagai jenis permainan. Malangnya, kedua-dua peranti tersebut tidak begitu sesuai untuk bermain permainan lumba. Kehadiran kayu bedik mungkin akan mengatasinya sedikit, tetapi bagi pencinta permainan lumba kelas berat, tentunya roda perlumbaan adalah alat yang paling sempurna untuk menaklukkan pelbagai perlumbaan.

Tetapi ada satu perkara yang menjadi masalah, roda perlumbaan dijual dengan harga yang mahal. Peranti ini biasanya dijual dengan harga lebih dari satu juta jadi anda harus benar-benar memilih roda perlumbaan yang tepat sehingga anda tidak menyesal di kemudian hari. Oleh itu kali ini yang berikut akan mengkaji beberapa petua untuk membeli roda perlumbaan yang baik.

Ukuran Putaran dan Pemandu

Roda lumba biasanya mempunyai bentuk yang serupa dengan roda kemudi yang asli, bahkan banyak juga yang mempunyai lesen dari kereta lumba popular seperti Ferrari 458 atau Porsche 911. Tetapi roda kemudi yang benar-benar serupa dengan yang asli, tentunya harganya sangat mahal. Oleh itu, kebanyakan roda perlumbaan di pasaran mempunyai ukuran dan putaran yang lebih kecil daripada yang sebenarnya.

roda perlumbaan

Ini tidak menjadi masalah kerana apa yang anda perlukan adalah memadankannya dengan permainan yang anda mainkan. Sekiranya anda bermain permainan seperti Euro Truck Simulator, sudah tentu roda kemudi dengan putaran 1080 darjah lebih sesuai digunakan sehingga anda sangat gemar memandu trak asal. Tetapi jika anda bermain permainan seperti F1, maka stereng dengan putaran yang lebih kecil sangat sesuai untuk menjadi lebih responsif.

Getaran dan Maklum Balas Kekuatan

Force Feedback adalah ciri yang sangat menarik, tetapi tidak semua roda perlumbaan memilikinya. Beberapa roda perlumbaan yang murah biasanya hanya membenamkan ciri getaran atau daya getaran yang akan bergetar seperti gamepad. Walaupun ciri kekuatan maklum balas ini sangat bagus kerana dapat memberi kesan seperti anda memandu kereta yang asli. Oleh itu, jika anda mempunyai lebih banyak wang, maka pilihlah stereng yang dilengkapi dengan maklum balas kekuatan.

Pedal

Pedal yang baik juga menjadi faktor keselesaan dalam bermain permainan. Jangan sekali-kali memilih pedal yang diperbuat daripada plastik kerana daya tahannya rendah sehingga cepat pecah. Pilih pedal yang diperbuat daripada logam atau plastik terbaik sehingga boleh digunakan untuk jangka masa yang panjang.

Untuk roda perlumbaan yang lebih mahal, pilih pedal yang dilengkapi dengan sel beban. Load cell adalah teknologi sensor yang akan mengesan tekanan yang dikenakan oleh kaki anda. Dengan tekanan dan tumbukan yang begitu perlahan akan menyebabkan keputusan yang berbeza untuk kereta yang anda kendalikan.

Klac

Sekiranya anda suka bermain permainan perlumbaan simulasi, maka klac dengan kotak gear manual adalah suatu keharusan di roda perlumbaan anda. Masalahnya adalah bahawa ia benar-benar membuat perlumbaan terasa seperti nyata. Tetapi jika anda bermain permainan perlumbaan seperti Need For Speed ‚Äč‚Äčatau F1, transmisi automatik tentu lebih diperlukan.

Keserasian

Perkara terakhir yang perlu diberi perhatian adalah keserasian. Kerana, tidak sedikit roda perlumbaan yang hanya serasi dengan peranti PC atau konsol. Oleh itu, jika anda sering bermain permainan lumba pada pelbagai peranti, maka pilihlah roda perlumbaan yang juga sesuai untuk pelbagai peranti ini.