5 Mitos Salah Beredar Banyak Tentang Telefon Pintar Android

Android kini menjadi sistem operasi mudah alih yang paling banyak digunakan. Walaupun begitu, masih banyak orang yang keliru mengenai sistem operasi buatan Google ini. Ini tidak terlepas dari pesaingnya yang selalu menyebarkan pelbagai jenis masalah yang cuba menyudutkan telefon pintar Android. Sebenarnya ada beberapa perkara yang tidak benar mengenai Android yang telah tersebar luas di masyarakat. Apakah mitos ini?

Telefon pintar Android

Android memang rumit

Beberapa tahun yang lalu Steve Ballmer dari Microsoft pernah berkata, "Anda tidak perlu menjadi pakar komputer untuk menggunakan Windows Phone, tetapi saya rasa anda harus menjadi pakar komputer jika menggunakan Android". Ucapan tersebut adalah salah satu perkara yang membuat orang berfikir bahawa Android itu rumit.

Tetapi sebenarnya Android menawarkan pelbagai kemudahan. Masalah penyesuaian mungkin timbul bagi orang yang tidak pernah menggunakan telefon pintar skrin sentuh. Tetapi lama-kelamaan semuanya akan menjadi biasa dan normal. Bukti lain bahawa Android sangat disukai oleh pengguna adalah hakikat bahawa lebih daripada 80% pemilik telefon pintar pada masa ini menggunakan Android, sangat jauh dari jumlah pengguna iOS dan Windows Phone.

Android memerlukan pembunuh tugas

Beberapa tahun yang lalu hampir setiap telefon pintar Android pasti menggunakan aplikasi pembunuh tugas. Aplikasi ini dipercayai dapat meningkatkan prestasi dan juga memanjangkan hayat bateri. Sebenarnya, Android sudah mempunyai sistem pengurusan RAM sendiri sehingga menggunakan aplikasi task killer tidak akan berguna sama sekali. Pengguna biasanya hanya merasakan telefon pintar mereka lebih ringan setelah menggunakannya kerana beberapa saat kemudian telefon pintar mereka akan kembali seperti sebelumnya.

Di samping itu, anggapan bahawa aplikasi task killer akan memanjangkan hayat bateri juga sangat besar. Sebabnya, aplikasi ini akan berjalan di latar belakang sehingga aktif secara berterusan. Daripada menjimatkan bateri, aplikasi ini sebenarnya akan menambah beban sistem dan menguras bateri dengan cepat. Oleh itu, penggunaan aplikasi task killer sangat disarankan kerana sistem operasi Android pada masa ini dilengkapi dengan pengurusan RAM yang baik sehingga dapat memaksimumkan prestasi telefon pintar dengan sumber yang ada.

Banyak perisian hasad

Mitos seterusnya yang banyak beredar mengenai Android adalah jumlah malware yang akan menyerang Android. Ya, tidak dapat dinafikan jika malware ada di mana saja, termasuk sistem operasi Android. Tetapi sistem keselamatan yang terdapat di Android itu sendiri cukup selamat untuk perkara ini.

Cara termudah untuk mengelakkan malware adalah hanya memuat turun aplikasi dari Play Store. Sekiranya anda masih tidak pasti, anda boleh melihat pratonton apa yang akan diakses oleh aplikasi sebelum memasangnya. Sekiranya anda masih tidak pasti, anda boleh memasang pelbagai antivirus dan anti-malware terkenal yang terdapat di Play Store.

Semua Telefon Pintar Android adalah Sama

Setakat ini, banyak yang mengatakan bahawa Android tidak baik kerana mereka menggunakan telefon pintar peringkat permulaan yang harganya murah. Mereka menganggap jika semua telefon pintar Android sama dan apa yang mereka alami di Galaxy Young akan sama dengan Galaxy S4. Ini jelas salah kerana prestasi telefon pintar yang baik atau buruk bergantung pada pengeluarnya.

Google sendiri telah membuat pelbagai kemas kini agar Android dapat berjalan dengan baik pada pelbagai jenis telefon pintar, terutama setelah pelancaran Android Kitkat. Jadi, sekarang semuanya bergantung kepada pengeluar telefon pintar, sama ada mereka mampu membuat telefon pintar yang mampu atau tidak.

Android Selalunya Lag dan Crash

Mitos ini masih berkaitan dengan mitos sebelumnya di mana telefon pintar Android sering mengalami ketinggalan atau kemalangan. Ya, untuk masalah ini bukan lagi sistem operasi Android yang harus dipersalahkan tetapi pengeluar yang mengeluarkan telefon pintar. Ini biasanya berlaku kerana pengeluar telah menguburkan perkakasan berkualiti rendah sehingga mereka dapat menjual telefon pintar dengan harga yang murah.

Oleh itu, sebelum anda membeli telefon pintar Android, pastikan anda membaca pelbagai ulasan mengenai telefon pintar terlebih dahulu. Anda juga boleh mengunjungi menu ulasan di laman web ini untuk mendapatkan pelbagai tinjauan komprehensif pada pelbagai telefon pintar Android sehingga anda dapat membeli telefon pintar yang sesuai jika diperlukan.