Ini Ciri Kad Video Nvidia dan AMD Terkini yang Harus Tahu Pemain

Inovasi dalam teknologi dan komputer semakin berkembang pesat. Salah satu yang tidak luput dari pembangunan adalah kad video, kad video komputer riba dan PC. Peranti ini sering disebut sebagai kad VGA yang dilengkapi dengan pelbagai ciri terkini yang akan semakin merosakkan penggunanya. Kali ini, kami akan mengkaji 4 ciri baru dari dua pengeluar kad video terbesar di dunia, AMD dan Nvidia.

kad video

API AMD Mantle

Mantle adalah ciri revolusioner dari AMD yang dipercayai dapat mengubah cara permainan berkomunikasi dengan kad video pada masa akan datang. Pada masa ini kebanyakan permainan menggunakan DirectX atau Open GL, sebuah API yang direka untuk membantu pembangun membuat grafik 3D yang mengagumkan. Kedua-dua API telah mencapai banyak kejayaan, tetapi AMD menganggap kemuliaan mereka sudah meningkat dan mesti diganti dengan alternatif yang lebih moden.

Oleh itu AMD melancarkan API Mantle sebagai alternatif. Dengan Mantle ini, prestasi kad VGA akan meningkat sehingga dapat memberikan permainan berkualiti tinggi. Untuk debutnya, AMD bekerjasama dengan DICE untuk memberikan sokongan Mantle untuk permainan Battlefield 4.

Perlu kita tunggu sama ada kejayaan AMD ini akan berjaya dalam debutnya atau tidak. Sekiranya berjaya, tidak mustahil AMD Radeon akan dengan mudah menyingkirkan Nvidia GeForce sebagai saingannya. Tetapi jika tidak, maka ciri terbaru ini kemungkinan akan segera ditinggalkan oleh pembangun permainan.

Wayang kulit

Sekiranya AMD hanya menampilkan satu ciri, Nvidia melancarkan tiga ciri baru sekaligus. Yang pertama adalah ciri Shadowplay yang boleh anda gunakan untuk merakam permainan anda selama 10 hingga 20 minit dan menyimpannya di cakera keras. Untuk merakamnya, anda juga hanya perlu menekan kekunci Alt + F10. Sayangnya, ciri ini hanya terdapat dalam siri GTX 600 dan GTX 700 sehingga anda tidak dapat menikmati fitur ini jika anda mempunyai kad video lama.

Gamestream

Ciri kedua yang dilancarkan oleh Nvidia ialah Gamestream. Seperti namanya, fitur ini dapat digunakan untuk mengalirkan permainan dari komputer ke perangkat lain. Pada masa ini ciri ini hanya berfungsi dengan konsol permainan Nvidia Shield. Ini bermakna anda kini boleh bermain pelbagai jenis permainan PC sambil berbaring di atas katil menggunakan konsol Nvidia Shield.

Malangnya, harga konsol buatan Nvidia pada masa ini agak mahal. Tetapi beberapa syarikat nampaknya sudah mulai merancang untuk melaksanakan ciri ini pada peranti lain seperti TV dan lain-lain. Ciri ini sahaja boleh digunakan pada kad video GTX 650 ke atas.

G-Segerak

Ciri terakhir yang disampaikan oleh Nvidia ialah G-Sync. Ciri ini akan menyelesaikan masalah kadar penyegaran pada monitor dan framerate dalam permainan yang tidak sesuai sehingga sering menimbulkan kesan koyakan pada monitor. Sebenarnya sekarang ada fitur V-Sync yang dapat mengatasi masalah merobek dengan menghadkan framerate agar sesuai dengan kadar penyegaran monitor. Walau bagaimanapun, ini kadang-kadang menyebabkan masalah ketinggalan dalam penampilan.

Oleh itu, ciri G-Sync akan menjadikan kadar penyegaran monitor berubah mengikut apa yang dipesan oleh kad video. Dengan ciri ini, hampir semua masalah yang sering berlaku hari ini akan dapat diselesaikan. Sayangnya, ciri ini hanya dapat digunakan pada monitor tertentu, jadi pemain mungkin tidak mahu menukar monitor hanya untuk dapat mencuba fitur ini.