Mari Bongkar Mitos yang Salah Mengenai Bateri Laptop, Telefon Pintar dan Tablet

Bateri komputer riba, telefon pintar atau tablet memerlukan penjagaan yang betul untuk bertahan lama. Malangnya, terdapat pelbagai jenis maklumat yang tidak benar tentang cara menjaga bateri yang beredar di masyarakat. Sebilangan maklumat yang salah biasanya berasal dari petua untuk merawat bateri pada masa lalu yang masih banyak dilaksanakan hingga kini. Oleh itu, marilah kita membongkar mitos satu persatu.

bateri komputer riba

Biarkan Bateri Kosong Sebelum Mengisi Semula

Banyak maklumat menunjukkan bahawa sekiranya bateri harus dibiarkan kosong sebelum dicas semula. Sekiranya anda menggunakan bateri NiMH dan NiCd, ini tentu harus dilakukan kerana kedua-dua bateri mempunyai "kesan memori". Oleh kerana kesan memori, anda mesti selalu mengosongkan bateri sepenuhnya sebelum mengisinya semula.

Tetapi masalahnya adalah, semua peranti hari ini menggunakan bateri Li-Ion dan Li-Po. Kedua-dua jenis bateri tidak boleh dibiarkan kosong kerana sangat berbahaya. Walaupun bateri anda kosong untuk jangka masa tertentu, tidak mustahil bateri tidak dapat dicas semula.

Oleh itu, sangat disyorkan agar anda mengecas semula komputer riba dan bateri lain apabila kapasiti tinggal 20 peratus. Sekiranya anda merancang untuk menyimpan bateri, simpanlah apabila ia mempunyai kapasiti 50 peratus. Tetapi ingat jangan sekali-kali menyimpannya dalam keadaan penuh alias 100 peratus kerana dapat mengurangkan kapasiti bateri.

Lama kelamaan, bateri biasanya mengalami penurunan ketepatan kerana proses pengisian semula yang kerap. Oleh itu, sangat disarankan agar anda menentukur setiap 3 bulan. Baca artikel mengenai cara menentukur bateri komputer riba ini dengan betul untuk meningkatkan ketepatannya.

Suhu Panas dan Sejuk Boleh Merosakkan Bateri

Panas sebenarnya tidak akan merosakkan bateri, tetapi hanya mengurangkan kapasitinya. Ini berlaku untuk semua bateri, bateri telefon pintar dan komputer riba. Oleh itu, jika komputer riba anda terlalu panas kerana bermain permainan, maka lebih baik anda mengeluarkan baterinya. Tetapi jika anda hanya menggunakan komputer riba untuk aktiviti biasa seperti menyemak imbas, mendengar muzik, menaip tugas, atau menonton video, maka anda tidak perlu melepaskannya.

Selain panas, suhu sejuk yang melampau juga dapat mengurangkan kapasiti bateri. Oleh itu, simpan komputer riba anda di tempat yang mempunyai suhu yang stabil, tidak terlalu sejuk atau terlalu panas apalagi terkena cahaya matahari.

Tanggalkan bateri semasa komputer riba disambungkan ke elektrik

Perkara inilah yang mengundang perbahasan yang paling banyak. Ramai yang mengatakan jika komputer riba disambungkan ke elektrik, bateri mesti dikeluarkan kerana akan mengurangkan kapasiti bateri. Ini tentunya merupakan kesalahan besar kerana meninggalkan komputer riba tanpa bateri sangat berbahaya bagi komponen komputer riba seperti CPU, cakera keras, dan lain-lain. Sekiranya elektrik tiba-tiba padam, tidak mustahil peranti yang sangat sensitif seperti cakera keras akan cepat rosak.

Oleh itu, sangat digalakkan agar anda tidak mengeluarkan bateri semasa peranti anda disambungkan ke sumber kuasa. Bateri juga tidak akan meletup atau kapasiti berlebihan kerana semua komputer riba semasa akan segera menghentikan proses pengecasan apabila bateri penuh. Untuk membuktikannya, anda boleh mengarahkan tetikus ke ikon bateri di kanan bawah apabila bateri penuh dan akan dituliskan perkataan "terpasang, tidak mengecas" .

Sementara itu, untuk memastikan kapasiti tidak berkurang, anda mesti menggunakan bateri sekali-sekala tanpa sambungan elektrik. Ini tentunya jauh lebih baik daripada mengeluarkan bateri dan merosakkan komponen komputer riba. Tetapi jika bermain permainan berat yang menjadikan komputer riba menjadi cepat panas, mungkin mengeluarkannya untuk sementara waktu adalah perkara yang baik selagi bekalan kuasa stabil.

Pernahkah anda mendengar mitos lain yang berkaitan dengan bateri komputer riba, telefon pintar dan tablet? Sekiranya ada, sila kongsikan pengalaman anda di ruangan komen di bawah.