Wondershare DVD Creator, Penyelesaian Mudah untuk Membakar DVD

Bagi anda yang ingin membakar DVD dalam pelbagai format, kini ada aplikasi untuk Windows dan Mac di mana pengguna dapat membakar DVD dengan 150 format, Wondershare DVD Creator. Bukan hanya  membakar  DVD, kerana aplikasi ini juga mempunyai fitur untuk mengedit video dengan mudah dan sederhana.

Malah, terdapat juga pelbagai templat untuk video atau foto dengan pelbagai tema menarik, seperti  percutian, perjalanan, memori, dan bahkan tema standard yang terdapat di Wondershare DVD Creator. Lebih baik lagi, aplikasi ini sangat mudah digunakan oleh sesiapa sahaja. Jadi, bahkan pemula boleh langsung membakar DVD dan mengedit video dengan mudah tanpa memerlukan bantuan profesional.

Penasaran dengan ciri Wondershare DVD Creator dan bagaimana menggunakannya? Mari lihat artikel ini hingga akhir, ya!

Apa itu Wondershare DVD Creator?

Apa itu Wondershare DVD Creator

Sesuai dengan nama aplikasi, Wondershare DVD Creator adalah aplikasi Windows & Mac untuk membakar DVD. Namun, aplikasi ini bukan hanya untuk membakar DVD, kerana Wondershare DVD Creator juga mempunyai ciri-ciri menarik yang pasti diperlukan oleh penggunanya.

Dengan aplikasi ini, anda dapat membakar DVD dengan fail apa pun, sama ada dalam bentuk foto atau video. Untuk membakar DVD juga dapat dilakukan dengan mudah dan cepat. Bahkan sebelum anda membakar DVD, pengguna juga dapat mengedit video dan foto yang akan dibakar terlebih dahulu.

Contohnya, anda boleh mengeditnya dengan menambahkan templat supaya hasil video yang dicetak lebih menarik. Atau, anda juga boleh membuat tanda  air, memotong jangka masa video, dan juga menambahkan tajuk untuk video tersebut. Sangat lengkap, bukan ?

Ciri-ciri Wondershare DVD Creator

Seperti yang dijelaskan dalam perenggan sebelumnya bahawa Wondershare DVD Creator mempunyai fungsi utama sebagai DVD Burner. Jadi, sudah pasti aplikasi ini dapat digunakan untuk membakar video atau foto dalam DVD dengan 150 format yang berbeza.

Walau bagaimanapun, Wondershare DVD Creator ini mempunyai ciri-ciri unggul selain  membakar  DVD, yang dapat melakukan penyuntingan sederhana  untuk menjadikan video atau foto yang dibakar menjadi  lebih menarik . Ingin tahu kelengkapan ciri? Berikut ini adalah penjelasan mengenai ciri-ciri dalam Wondershare DVD Creator.

1. Pembuat DVD & Pembakar DVD

Pembuat DVD & Pembakar DVD

Kemudahan membuat atau membakar video pada DVD kini dapat dilakukan dengan cepat dan sederhana. Anda bahkan boleh membuat video DVD dalam pelbagai format. Tidak banyak aplikasi yang menawarkan pelbagai format untuk membakar DVD.

Oleh itu, kehadiran Wondershare DVD Creator sangat membantu penggunanya membuat DVD dengan pelbagai format video, dan terdapat 150 format yang boleh digunakan anda tahu ! Cukup lengkap, bukan ? Format berikut boleh didapati di Wondershare DVD Creator:

  • Format Input Video: MP4, MP4, FLV, AVI, MOV, 3GP, WMV, MPG, MPEG, VOB, 3G2, ASF, RM, RMVB, DPG, DAT, F4V, DVR-MS, MKV, MOD, TOD, MTS, M2TS, EVO, TP, TS, AP3, CUE, DV, H.264, WEBM.
  • Format Imej Input: JPG, JPEG, PNG, BMP, GIF, TIFF, TIF, WMF, EMF, ICO, HEIC.
  • Output Format DVD: DVD 5/9 (DVD-R, DVD + R, DVD-RW, DVD + RW, DVD + R DL, DVD-R DL)
  • Output Format DVD Blu-Ray (Hanya untuk Windows): BD 25/50/100 (BD-R 、 BR + R 、 BD-RW 、 BD + RW 、 BD + R DL 、 BD-R DL)
  • Format Output Lain: Folder DVD, ISO, Folder BDMV (Hanya untuk Windows), DVDMedia (Hanya untuk Mac)

Bagaimana, pilihan format output dan input DVD sangat lengkap dan banyak pilihan, bukan ? Jadi, tidak perlu ragu-ragu lagi untuk membakar DVD dengan pelbagai format, kerana anda hanya dapat mencarinya di Wondershare DVD Creator.

2. Edit Video DVD dengan Editor Video Built-in

edit video

Inilah kelebihan lain apabila anda menggunakan Wondershare DVD Creator di mana pengguna boleh mengedit video secara langsung dan mudah. Adapun beberapa alat yang cukup lengkap untuk mengedit video, misalnya untuk memotong durasi video, menambahkan templat, untuk menambahkan judul pada video. Berikut adalah beberapa  alat  penyuntingan video pada Wondershare DVD Creator:

  • Potong:  Alat yang satu ini membolehkan anda memangkas video anda.
  • Pangkas: Tidak seperti alat sebelumnya di mana Pangkas digunakan untuk memotong ukuran video agar sesuai dengan layar.
  • Tingkatkan: Bagi alat ini , lebih mudah bagi anda untuk menyesuaikan kecerahan video, misalnya menyesuaikan kecerahan, kontras, tepu, hingga menambahkan kesan menarik pada video yang anda buat.
  • Tanda Air: Mungkin anda memerlukan alat itu mestilah video yang tidak mempunyai asal yang dilampirkan oleh orang lain. Selain sebagai Pembuat DVD dan Pembakar DVD, anda juga dapat membuat tanda air pada masa yang sama , baik dalam bentuk gambar atau tulisan, dalam video anda.
  • Subtitle: Rasanya tidak lengkap jika membakar dan menyunting video tanpa tajuk atau penamaan video. Oleh itu, aplikasi ini juga menyediakan alat untuk menambahkan sari kata. Anda bahkan boleh menamakannya dalam format .srt, .ass, dan .ssa.

Cara menggunakan Wondershare DVD Creator

Sekarang anda sudah mengetahui semua ciri Wondershare DVD Creator. Ketahuilah bahawa aplikasi ini tidak hanya digunakan sebagai DVD Burner. Sebabnya, anda juga boleh melakukan penyuntingan video dengan pelbagai alat yang boleh dikatakan tidak kecil dalam Wondershare DVD Creator ini.

Nah, sekarang adalah masa untuk berkongsi kemudahan membakar DVD dan menyunting video. Ayuh, ikuti langkah berikut.

1. Cara Membakar dan Mengedit Video ke DVD

Untuk membakar DVD dengan aplikasi Wondershare DVD Creator, anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah:

  • Masukkan aplikasi Wondershare DVD Creator, kemudian pilih menu Buat cakera Video DVD.

Cara Membakar Video ke DVD 1

  • Jika ya, teruskan dengan memasukkan video yang ingin anda bakar dengan mengklik simbol " + " atau anda juga boleh menyeret dan melepaskan video yang ingin anda bakar. Pada peringkat ini, anda juga dapat menambahkan lebih dari satu video.

Cara Membakar Video ke DVD 2

  • Setelah semua video anda dimasukkan dan dipilih untuk dibakar, Wondershare DVD Creator akan memaparkan video di sebelah kiri sesuai dengan format dan nama video. Di bahagian ini anda juga dapat menambahkan judul dengan mengklik Tambahkan tittle di kiri bawah.

Cara Membakar Video ke DVD 3

  • Inilah tahap penyuntingan, anda dapat langsung mengedit setiap video yang telah dipilih dengan mengklik simbol seperti pensil di setiap video, di sebelah kanan video.

Cara Membakar Video ke DVD 4

  • Sekiranya anda telah memilih video yang ingin anda edit, maka anda boleh menambahkan tanda air dengan segera , melakukan pemotongan, pemangkasan, dan juga menambahkan kesan menarik.

Cara Membakar Video ke DVD 5

  • Di samping itu, anda juga dapat menambahkan templat untuk menjadikan video lebih menarik. Terdapat beberapa templat yang boleh digunakan dan anda hanya perlu mengklik  Menu. Perhatikan juga bahagian menu struktur di mana setiap struktur untuk templat dipaparkan secara berkala dan boleh diubah dengan mudah mengikut citarasa.

Cara Membakar Video ke DVD 6

  • Nah, di bahagian menu ini anda juga dapat menambahkan muzik, mengubah latar belakang video, dan bahkan dapat mengubah jenis fon sesuai selera.

Cara Membakar Video ke DVD 7

  • Sudah selesai mengeditnya? Kini tiba masanya untuk anda membakar dengan mengklik menu  Burning. Anda boleh menamakan fail yang akan dibakar, memilih format video yang akan dibakar, serta lokasi folder. Setelah selesai, segera klik Bakar di kotak merah.

Cara Membakar Video ke DVD 8

Ia sudah selesai, sekarang anda hanya perlu menunggu hasil pembakaran video selesai. Sangat mudah, cepat, dan lengkap, bukan ?

2. Cara Membakar Gambar Tayangan Tayangan ke DVD

Sebenarnya cara membakar dan mengedit gambar slaid ke DVD tidaklah sukar dan cenderung serupa dengan cara membakar video ke DVD. Nah, inilah caranya:

  • Masukkan aplikasi dan pilih pilihan Buat DVD Video Disc.

Cara Membakar dan Mengedit Imej ke DVD 1

  • Kemudian, pilih gambar yang anda mahu buat tayangan slaid secara langsung dengan mengklik simbol "+"

Cara Membakar dan Mengedit Imej ke DVD 2

  • Sekiranya semua gambar telah dipilih dan dimasukkan ke dalam aplikasi, maka anda boleh langsung mengedit setiap gambar di sana. Untuk mula mengedit, sila klik simbol seperti pensil  di sebelah kanan gambar yang akan diedit. Anda boleh menambahkan kesan, peralihan, muzik dengan segera, untuk menyediakan teks.

Cara Membakar dan Mengedit Imej ke DVD 3

  • Anda juga boleh menambah templat untuk gambar yang akan dibakar. Caranya, pilih Menu, maka anda dapat langsung memilih templat yang diinginkan sesuai dengan Struktur Menu yang ada . Pada tahap ini anda juga dapat menambahkan latar belakang untuk mengubah gaya fon teks.

Cara Membakar dan Mengedit Imej ke DVD 4

  • Adakah anda sudah selesai mengedit gambar? Ayuh, sekarang ke peringkat terakhir, iaitu membakar gambar ke DVD. Sangat mudah, klik  Burn. Tetapi sebelumnya, jangan lupa memilih format DVD dan beri nama failnya, ya.

Selepas penjelasan dan cara menggunakan Wondershare DVD Creator. Dapat disimpulkan bahawa aplikasi ini tidak hanya memiliki fitur sebagai DVD Burner, kerana anda juga dapat melakukan penyuntingan untuk gambar dan video sebelum membakar. Adakah anda juga ingin menggunakan aplikasi ini? Ayuh, cuba pada Pencipta DVD Wondershare Percuma.

Artikel Berkaitan