10 Cara Mengatasi Hasil Cetakan Bergaris dengan Mudah

Hampir semua orang sudah biasa dengan pencetak. Ya, pencetak adalah teknologi yang memudahkan anda mencetak apa sahaja dalam bentuk dokumen atau foto. Sebenarnya, pencetak itu bukan hanya menampilkan hitam putih, kerana sekarang pencetaknya semakin canggih dengan pelbagai fungsi. Contohnya, anda boleh membuat fotokopi untuk mencetak gambar berwarna.

Tetapi sayangnya, kadang-kadang ada masalah yang timbul ketika menggunakan pencetak. Satu masalah yang sering dialami adalah adanya garisan pada cetakan pencetak. Sudah tentu masalahnya cukup membimbangkan. Tetapi mudah, berikut adalah 10 cara untuk mengatasi hasil cetak bergaris dengan mudah dan selamat. Ketahui lebih lanjut dalam artikel ini hingga akhir.

10 Cara Mengatasi Hasil Cetakan Bergaris

1. Periksa dan Bersihkan Pengekod

Periksa dan Bersihkan Pengekod

Di bahagian belakang kartrij terdapat objek panjang seperti mika, itulah yang disebut Encoder. Nah, perkara ini mempunyai fungsi sebagai sensor. Oleh itu, Encoder ini juga mempunyai pengaruh penting terhadap hasil cetakan anda, terutamanya jika Encoder kotor.

Oleh itu, periksa Encoder pada pencetak terlebih dahulu. Sekiranya Encoder mula kotor, lakukan pembersihan pada Encoder. Jadi bagaimana anda membersihkan Encoder? Mudah, hanya lap dengan tisu perlahan-lahan dan bersihkan habuk yang melekat pada Encoder.

Selepas itu, cuba cetak semula dan lihat hasilnya, pastinya jauh lebih baik daripada ketika Encoder kotor. Selain mengelap dengan tisu, anda juga boleh mengeluarkan Encoder dan rendam dalam air suam. Seterusnya, tunggu Encoder kering, kemudian pasang Encoder seperti sebelumnya.

2. Periksa dan Bersihkan Kartrij

cara menyelesaikan cetakan berjalur Periksa dan Bersihkan Kartrij

Cara mengatasi hasil cetakan lain adalah dengan memeriksa kartrij pada pencetak. Sudah menjadi pengetahuan umum jika cetakan sangat berpengaruh dalam penyimpanan dakwat pencetak ini. Oleh itu, anda cuba memeriksa kartrij terlebih dahulu, sama ada dakwat pencetak itu kental atau tidak.

Sekiranya dakwat di dalam kartrij bergelombang, itu bermakna bahawa ia adalah penyebab cetakan yang dicetak. Untuk mengatasi masalah ini, cuba alih keluar kartrij dan rendam kartrij kepala dengan air suam. Ingat, hanya kepala sahaja, tidak perlu merendam keseluruhan kartrij. Setelah merendam, anda boleh meletakkannya semula, tetapi tunggu sehingga kepala kering, ya.

3. Bersihkan Dakwat di dalam Kartrij

Masih ada cara untuk menangani hasil cetak bergaris dengan mudah, tetapi kaedah ini harus mengosongkan dakwat di kartrij pencetak anda. Caranya, anda boleh menyedut semua dakwat di dalam kartrij menggunakan suntikan yang biasa digunakan untuk mengisi dakwat. Setelah semua dakwat kosong, maka anda mengisi kartrij dengan dakwat baru.

4. Lakukan Pembersihan Kepala

Namanya juga teknologi moden, tentunya pencetak juga mempunyai ciri-ciri yang akan membantu anda menyelesaikan masalah dengan pencetak. Nah, salah satu cara untuk mengatasi hasil cetak bergaris adalah dengan mencuba melakukan Head Cleaning.

Pembersihan Kepala adalah ciri yang mana anda boleh terus akses melalui Panel Kawalan >> Perkakasan dan Bunyi >> Peranti dan Pencetak. Sekiranya demikian, teruskan operasi fitur Pembersihan Kepala dengan memilih Pembersihan / Pembersihan Dalam. Secara automatik, PC / komputer riba anda akan melakukan pembersihan di kepala kartrij pencetak dan pada masa yang sama melancarkan aliran dakwat . Mudah, bukan ?

5. Menggunakan Kartrij Warna

Menggunakan Kartrij Warna

Sudahkah anda melakukan Pembersihan Kepala tetapi cetakan masih mempunyai garis? Sekiranya demikian, anda boleh cuba menukar tetapan ke Color Cartridge . Caranya sangat mudah, pertama anda perlu membuka Micorosoft Office dan segera tekan CTRL + P.

Selepas itu, klik pada menu hartanah dan teruskan dengan memilih menu Penyelenggaraan. Kemudian, pilih ciri Tetapan Kartrij Tinta dan segera pilih Warna Sahaja. Akhirnya, anda hanya perlu mengklik OK. Selesai, sekarang anda cuba mencetak semula, apakah masih ada garis pada cetakan?

6. Meningkatkan Kualiti Cetakan

Adakah anda tahu bahawa meningkatkan kualiti cetakan adalah salah satu penyelesaian yang paling berkesan untuk menangani cetakan cetak? Ya, ada yang mencuba ini dan ternyata cetakannya lebih baik tanpa garis pada cetakan.

Oleh itu, saya mencadangkan untuk meningkatkan kualiti cetakan. Oleh itu, semasa anda hendak mencetak, cubalah meningkatkan kualiti tetapan sebelum mencetak. Kemudian, tunggu dan lihat hasilnya, pasti garis pada cetakan akan hilang.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan untuk melakukan kaedah ini. Pertama, masa cetakan lebih lama. Kelemahan kedua ialah, penggunaan dakwat cukup banyak sehingga berpotensi untuk membazir dakwat. Tetapi, selagi hasilnya baik dan rapi, nampaknya kedua-dua kelemahan itu bukan masalah besar, ya?

7. Ganti Kartrij

Kaedah sebelumnya disyorkan untuk membersihkan kartrij, tetapi jika kaedah itu tidak berfungsi, mungkin kartrij pada pencetak anda rosak. Atas sebab ini, disarankan untuk mengganti kartrij agar cetakannya lebih baik dan mengelakkan masalah cetak bergaris.

Selain itu, kartrij pengganti juga menjadikan pencetak tahan lebih lama. Kerana kartrij rosak, ia berpotensi merosakkan semua bahagian pencetak. Daripada menunggu pencetak yang rosak dan akhirnya tidak dapat digunakan lagi, lebih baik anda mengganti kartrij. Lebih menjimatkan, bukan ?

8. Periksa Botol Infusi

Khusus untuk pemilik pencetak yang menggunakan pencetak IV, maka anda boleh memasukkan botol dakwat ke dalam kartrij sebagai salah satu penyelesaian untuk mengatasi cetakan bergaris. Mungkin, botol infusi tidak mengalir dengan betul ke dalam kartrij, menyebabkan hasil cetakan kurang memuaskan.

Oleh itu, periksa dengan teliti aliran cecair dakwat yang melewati botol IV dengan menarik hujung tiub IV. Kemudian, teruskan menghisap selang dengan menggunakan suntikan yang diubah suai sehingga dakwat mencapai hujung selang. Sekiranya ada, masukkan selang semula ke lubang Kartrij.

9. Manfaatkan Jaminan Pencetak

Manfaatkan Jaminan Pencetak

Bagi anda yang baru sahaja membeli pencetak tetapi cetakannya tidak sesuai dengan jangkaan, sila tuntut jaminan pencetak anda. Cuba tanyakan masalah kepada pencetak semasa anda membeli pencetak. Atau, anda juga boleh mengemukakan tuntutan jaminan secara langsung ke pusatnya, misalnya pencetak jenama EPSON anda, kemudian kunjungi khidmat pelanggan dari EPSON.

Dengan cara itu, syarikat kedai atau pencetak dapat segera memeriksa dan menyelesaikan masalah yang ada pada pencetak anda. Jadi, anda tidak perlu risau pencetak anda rosak, kerana ia pasti akan ditangani dengan baik oleh jaminan rasmi.

10. Bawa kepada pakar

Tetapi, jika ternyata pencetak anda telah habis masa jaminan dan anda teragak-agak untuk merosakkan pencetak anda, maka anda boleh segera membawanya kepada pakar. Maksudnya, anda dapat dengan segera pergi ke tempat servis pencetak khas sehingga anda tidak perlu bimbang kerosakan pada pencetak.

Itulah beberapa cara untuk mengatasi hasil cetak bergaris. Sepuluh cara anda boleh mencuba sendiri di rumah. Walau bagaimanapun, jika anda ragu melakukannya, bawa saja ke perkhidmatan pencetak khas. Sekiranya anda mempunyai pengalaman yang serupa, bolehkah anda menceritakan pengalaman di ruangan komen, ya!