Senarai Tablet 7 Inch Terbaik Akhir Tahun 2013

2013 akan berakhir dan vendor teratas telah melancarkan semua tablet terlaris mereka. Salah satu tablet yang paling dicari tahun ini adalah tablet 7 inci. Selain ringan dan ukurannya kecil, tablet ini juga dibanderol dengan harga lebih murah daripada tablet dengan ukuran lebih besar. Berikut ini akan disenaraikan tablet 7 inci terbaik pada akhir tahun 2013.

tablet 7 inci terbaik

Asus MeMo Pad HD7

Asus MeMo Pad HD7 adalah salah satu tablet terbaik yang dibuat oleh Asus tahun ini. Walaupun jarang memberikan kejayaan untuk tablet 7 inci, Asus adalah pengeluar tablet ketiga terbesar di dunia dan juga rakan rasmi Google dalam membuat pelbagai tablet Nexus.

Tablet Asus MeMo Pad HD7 menawarkan pemproses 1.2 GHz, RAM 1 GB, dan sistem operasi Android 4.2 Jelly Bean. Sepintas lalu, tablet ini boleh dikatakan versi Google Nexus 7 yang murah yang juga dibuat oleh Asus. Bezanya, tablet ini menggunakan chipset MediaTek dan juga mempunyai slot MicroSD untuk meningkatkan kapasiti memori.

Kelebihan: Android 4.2 Jelly Bean dan slot MicroSD.

Kelemahan: Skrin yang kelihatan biasa-biasa saja.

Asus Google Nexus 7 (2013)

Tablet Nexus 7 generasi kedua yang dilancarkan pada musim panas lalu benar-benar memuaskan penggunanya kerana Google dan Asus memberikan perubahan yang ketara dari generasi pertama. Tablet ini dikuasakan oleh pemproses Snapdragon S4 Pro quad-core 1.5GHz dengan GPU Adreno 320 dan RAM 2 GB. Selain itu, Nexus 7 juga merupakan salah satu tablet pertama yang mengalami sistem operasi Android 4.4 KitKat.

Selain prestasi yang sukar, tablet ini juga sangat ringan kerana beratnya kurang dari 300 gram. Bateri tablet ini juga sangat baik kerana boleh bertahan lebih dari 8 jam. Satu-satunya kelemahan tablet ini ialah tidak ada slot MicroSD jadi anda harus membeli versi 32GB supaya anda tidak kehabisan ruang simpanan.

Baca juga: 10 PC Tablet yang Mempunyai Hayat Bateri Terbaik

Kelebihan: Android 4.4 KitKat, skrin yang sangat baik, ringan, dan sokongan kemas kini terbaik.

Kelemahan: Tidak ada slot MicroSD

Amazon Kindle Fire HDX

Tablet 7 inci terbaik seterusnya adalah Amazon Kindle Fire HDX yang menawarkan prestasi terbaik di antara tablet lain dalam senarai ini. Tablet ini dilengkapi dengan pemproses Snapdragon 800 quad-core 2.2GHz, pemproses grafik Adreno 330, dan RAM 2 GB.

Sepintas lalu tablet ini akan mengalahkan Google Nexus 7 dari segi prestasi. Sayangnya, tablet ini tidak menyediakan Google Play Store sehingga pengguna hanya dapat memuat turun aplikasi dan permainan dari Amazon App Store. Tablet ini juga tidak menyediakan slot MicroSD sehingga anda disarankan untuk membeli versi 32GB.

Baca juga: Inilah Senarai 5 Tablet Terbaik 2013

Kelebihan: Prestasi dan skrin yang sangat baik

Kelemahan: Tidak ada slot MicroSD, tidak ada Play Store, OS Android telah diubah suai

Asus Fonepad 7

Asus Fonepad 7 adalah tablet yang menyokong sambungan 3G dan harganya lebih murah. Harga yang ditawarkan oleh tablet ini adalah 1.5 juta lebih murah jika dibandingkan dengan versi 3G / 4G Nexus 7 dan Kindle Fire HDX. Tablet ini juga menyediakan slot MicroSD untuk meningkatkan kapasiti memori yang dimilikinya.

Kelebihan: Android 4.2 Jelly Bean, slot MicroSD yang tersedia dan murah, menyokong rangkaian 3G

Kelemahan: Tidak menyokong rangkaian LTE, kualiti skrin yang buruk

Huawei MediaPad 7 Vogue

Huawei MediaPad 7 Vogue adalah tablet 7-inci terbaik terakhir yang juga berharga murah. Walaupun hanya memberikan resolusi layar 600 x 1024 piksel dan kamera 3 MP, tablet ini telah dikuasakan oleh pemproses quad-core 1.2 GHz. Tablet ini juga hanya menyokong frekuensi 900/2100 HSDPA, jadi pastikan kawasan anda menyokong frekuensi ini jika anda ingin menggunakan tablet ini pada rangkaian 3G. Tablet ini hanya menyediakan memori dalaman 8 GB tetapi boleh ditambah dengan memori luaran MicroSD.

Kelebihan: Android 4.1 Jelly Bean, slot MicroSD

Kelemahan: Skrin buruk, tidak menyokong rangkaian LTE, dan hanya menyokong frekuensi 3G tertentu.

Baca Juga: Senarai Tablet 8 Inch Terbaik Akhir 2013, Senarai Tablet 10 Inch Terbaik Akhir 2013