Senarai Tablet 10 Inch Terbaik 2013

Sebelum tablet yang lebih kecil muncul, tablet 10 inci adalah pendahulu dari semua tablet. Ini terbukti dari fakta yang menunjukkan hingga kini bahawa tablet 10 inci terbaik dikuasai oleh pemain bertaraf dunia seperti Apple, Samsung, dan Sony. Seterusnya akan mengulas tablet terbaik di kelas 10 inci pada akhir tahun 2013.

tablet 10 inci terbaik

Asus Memo Pad FHD10

Asus Memo Pad FHD10 adalah salah satu tablet 10 inci yang murah yang hanya berjalan di rangkaian WiFi. Tablet ini mempunyai skrin 10 inci yang sangat baik dengan resolusi 1920 x 1200 piksel. Walaupun prosesor dual-core Intel Atom 1.6GHz yang disematkan tidak terlalu istimewa, tetapi tablet ini dilengkapi dengan RAM 2 GB untuk membantu prestasinya. Tablet ini juga dilengkapi dengan kamera yang mampu merakam video 1080p dan pilihan warna yang sangat unik seperti Royal Blue dan Vivid Pink.

Kelebihan: Android 4.2 Jelly Bean, slot Micro SD.

Kelemahan: Prestasi biasa-biasa saja.

Google Nexus 10

Google Nexus 10 sudah berusia satu tahun, tetapi tablet ini tetap menjadi idola berkat pemproses Exynos 5250 dwi-teras 1.7GHz dan skrin TFT Super PLS 2560 x 1600 pikselnya. Kamera yang mampu merakam video 1080p, Android 4.4 KitKat, dan bateri 9000 mAh adalah kelebihan lain yang menjadikan tablet buatan Samsung ini kelihatan sangat seksi. Oleh kerana ketiadaan slot MicroSD, sangat disarankan agar anda membeli versi 32GB.

Kelebihan: Android 4.4 KitKat, skrin yang bagus, jangka hayat bateri yang panjang, sokongan kemas kini terbaik

Kelemahan: Tidak ada slot MicroSD

Microsoft Surface 2

Microsoft Surface 2 yang baru dilancarkan Oktober lalu hadir dengan pemproses quad-core Tegra 4 1.7GHz, skrin HD penuh, dan slot MicroSD untuk meningkatkan kapasiti memori. Terdapat juga aplikasi Microsoft Office yang sudah terpasang pada tablet ini sehingga dapat membantu produktiviti anda. Sayangnya, tablet ini hanya menggunakan versi Windows RT sehingga mempunyai sedikit pilihan aplikasi jika dibandingkan dengan Android dan iOS. Untuk bateri, tablet ini boleh bertahan lebih dari 9 jam.

Baca Juga: 10 PC Tablet yang Mempunyai Hayat Bateri Terbaik

Kekuatan: Microsoft Office, slot MicroSD, kickstand terbina dalam, dan pembinaan yang kukuh.

Kelemahan: Aplikasi terhad dan paparan tidak sesuai untuk skrin sentuh.

Sony Xperia Tablet Z

Sony Xperia Tablet Z adalah tablet 10 inci terbaik yang menawarkan reka bentuk yang paling indah di antara tablet lain berkat reka bentuk panel kaca dua dan badan yang sangat nipis 6,9 mm. untuk dapur pacunya, tablet ini dibuat oleh pemproses Snapdragon 1.5GHz, RAM 2GB, dan GPU Adreno 320. Di samping itu, tablet ini juga telah disahkan mendapat kemas kini KitKat Android 4.4. Tablet ini dilengkapi dengan kapasiti bateri 6000 mAh yang mungkin kurang daripada tablet lain dalam senarai ini.

Kekuatan: Android 4.1.2 Jelly Bean, slot MicroSD, IR-port, NFC, reka bentuk yang indah, dan kalis air dan debu.

Kekurangan: Kapasiti bateri kecil.

Pad Transformer Asus TF701T

Sekiranya anda sering menaip, maka Asus Transformer Pad TF701T adalah tablet yang tepat untuk anda. Tablet ini dilengkapi dengan layar 2560 x 1600 piksel yang sangat tajam, pemproses quad-core Tegra 4 1.9 GHz yang kuat, dan slot MicroSD. Walaupun tablet hibrid pada masa ini tidak laris, tablet tetap menjadi alternatif terbaik bagi pengguna yang sering menaip sejumlah besar dokumen.

Baca juga: Mengapa Tablet Laptop Hybrid Kurang Menarik?

Kelebihan: Slot MicroSD, dok papan kekunci, dan skrin dan prestasi yang sangat baik.

Kekurangan: Lebih besar dan lebih berat daripada tablet lain yang bersaiz

Samsung Galaxy Note 10.1 (Edisi 2014)

Galaxy Note 10.1 terbaru membawa skrin 2560 x 1600 piksel yang sangat tajam, RAM 3GB, dan juga pemproses quad-core Snapdragon 800. Tablet ini juga menyediakan stylus S-Pen yang sangat berguna untuk pelbagai keperluan. Selain itu, penutup belakang yang dilapisi kulit seperti Note 3 juga menjadikan tablet ini kelihatan sangat cantik.

Baca Juga: Ini adalah Tablet Terbaru Samsung Galaxy Note 10.1 (Edisi 2014)

Kelebihan: Prestasi yang sangat baik, port IR, stylus S-Pen, dan slot MicroSD

Kekurangan: Harga yang mahal

Apple iPad Air

Sekiranya harga tidak menjadi masalah, maka Apple iPad Air adalah pilihan terbaik untuk anda. Tablet ini dilengkapi dengan pemproses Apple A7 64-bit dan pilihan aplikasi dan permainan tanpa had di App Store. Skrin tablet ini juga menggunakan nisbah aspek 4: 3 yang lebih senang digunakan untuk membaca buku dan melayari web daripada skrin dengan nisbah aspek 16: 9. Malangnya, tablet ini tidak menyediakan slot MicroSD.

Baca Juga: Inilah Senarai 5 Tablet Terbaik 2013

Kelebihan: Banyak pilihan aplikasi dan permainan, prestasi dan reka bentuk yang baik, dan lebih ringan daripada pesaingnya

Kelemahan: Tidak ada slot MicroSD

Lenovo Yoga 10

Lenovo Yoga 10 adalah tablet 10 inci terbaik yang menawarkan sambungan 3G dengan harga murah. Walaupun resolusi 1280 x 800 piksel pada layar cukup mengecewakan, namun prestasi pemproses quad-core 1.2GHz yang dibawa dapat mengurangkan kekecewaan tersebut. Selain itu tablet ini juga dilengkapi dengan kickstand 3-tahap built-in, bateri 9000 mAh, slot MicroSD, dan speaker stereo Dolby Digital Plus. Untuk rangkaian 3Gnya, tablet ini hanya menyokong rangkaian 3G pada frekuensi 900/2100 HSDPA.

Kelebihan: Android 4.2 Jelly Bean, harga rendah, slot MicroSD, kickstand terbina dalam, dan bateri besar.

Kelemahan: Skrin buruk, rangkaian 3G terhad, dan tidak menyokong rangkaian LTE.

Nokia Lumia 2520

Tablet 10 inci terbaik terakhir adalah Nokia Lumia 2520 yang merupakan tablet pertama yang dibuat oleh Nokia. Tablet, yang dilancarkan pada bulan Oktober, dilengkapi dengan pemproses Snapdragon 800 quad-core 2.2GHz, skrin Full HD, dan pembinaan yang kukuh. Selain itu tablet ini juga dilengkapi dengan peningkatan suara fon kepala Dolby, USB 3.0, dan host USB. Malangnya, tablet ini hanya menggunakan sistem operasi Windows 8.1 RT jadi pilihan aplikasi sangat terhad.

Kekuatan: Microsoft Office, slot MicroSD, USB 3.0, NFC, dan prestasi yang sangat baik.

Kelemahan: Pilihan aplikasi adalah terhad.

Baca juga: Senarai Tablet 7 Inch Terbaik Akhir 2013, Senarai Tablet 8 Inch Terbaik Akhir 2013