Senarai Tablet 8 Inci Terbaik Akhir Tahun 2013

Memilih tablet kadang-kadang agak rumit jika kita tidak dapat menentukan ukuran tablet yang tepat. Ramai orang suka tablet 7 inci kerana praktikal dan tidak sedikit yang menyukai tablet 10 inci kerana ia menawarkan skrin yang lebih lega. Tetapi jika anda merasakan tablet 7 inci terlalu kecil dan 10 inci terlalu besar, maka mungkin anda harus memilih salah satu tablet 5 inci terbaik 5 yang akan dibincangkan di bawah. Tablet yang masuk ke dalam senarai ini adalah tablet berukuran 7,5 hingga 9 inci, sehingga ukurannya tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil.

tablet 8 inci terbaik

LG G Pad 8.3

LG mengeluarkan tablet pertama hampir setahun yang lalu, tetapi tablet ini masih laris di pasaran hari ini. Selain membawa layar 8,3 inci dengan resolusi 1200 x 1920 piksel, tablet LG G Pad 8.3 juga dilengkapi dengan pemproses Snapdragon 600 quad-core 1.7 GHz, RAM 2GB, dan GPU Adreno 320 sehingga tidak ada masalah untuk aktiviti permainan dan multimedia.

Tablet ini juga dilengkapi dengan bateri 4600 mAh dan kamera 5 MP yang menyokong rakaman video HDR dan 1080p. Pelabuhan IR juga tersedia untuk beberapa tujuan kawalan jauh. Malangnya, tablet ini hanya dilengkapi dengan memori dalaman 16 GB jadi anda harus membeli kad MicroSD untuk meningkatkan kapasitinya.

Kelebihan: Android 4.2.2 Jelly Bean, slot MicroSD, port IR, prestasi dan skrin yang sangat baik

Kelemahan: Memori dalaman hanya 16 GB

Amazon Kindle Fire HDX 8.9

Dari segi prestasi, nampaknya tidak ada yang dapat mengalahkan Amazon Kindle Fire HDX 8.9 pada masa ini. Tablet ini dikuasakan oleh pemproses Snapdragon 800 quad-core 2.2 GHz, Adreno330 GPU, dan 2 GB RAM. Resolusi 2560 x 1600 yang juga akan memberikan paparan tajam dan jernih pada ukuran layar 8.9 inci. Tablet ini juga mempunyai kamera utama 8 MP dan kamera depan yang mampu merakam video 720p.

Baca juga: Inilah Senarai 5 Tablet Terbaik 2013

Seperti tablet Kindle yang lain, Amazon Kindle Fire HDX 8.9 menggunakan sistem operasi Android yang telah diubah suai dan tidak menyediakan Play Store. Semua aplikasi dan permainan mesti dimuat turun dari Amazon App Store. Selain itu, tablet ini juga tidak menyediakan slot MicroSD untuk menambahkan memori.

Kelebihan: Prestasi dan skrin yang sangat baik

Kelemahan: Tidak ada slot MicroSD, tidak ada Play Store, OS Android telah diubah suai

Apple iPad mini 2

Sekiranya harga tidak menjadi masalah bagi anda, maka Apple iPad Mini 2 adalah pilihan terbaik. Tablet terbaru yang dibuat oleh Apple ini membawa paparan Retina 7.9 inci dengan skrin 1536 x 2048 piksel. Tablet ini juga membawa nisbah aspek 4: 3 yang lebih baik untuk membaca dan melayari internet daripada skrin 16: 9. Anda juga tidak akan kekurangan aplikasi dan permainan kerana semuanya tersedia di Apple App Store.

Tablet iPad mini 2 ini tidak dilengkapi dengan slot MicroSD sehingga anda disarankan untuk membeli versi 32GB. Selain itu, versi WiFi iPad Mini 2 juga tidak dilengkapi dengan cip GPS.

Kelebihan: Aplikasi tanpa had, prestasi dan skrin yang baik

Kekurangan: Mahal. Tidak ada slot MicroSD dan cip GPS

Lenovo Yoga 8

Tablet 8 inci terbaik seterusnya adalah Lenovo Yoga 8. Walaupun pemproses MediaTek 1.2GHz quad-core dan skrin 1280 x 800 piksel bukanlah yang terbaik, tetapi Yoga 8 adalah salah satu tablet 8-inci dengan harga yang berpatutan yang menyediakan sambungan 3G. Selain itu tablet ini juga dilengkapi dengan Dolby Digital Plus dan bateri dengan kapasiti 6000 mAh yang cukup besar.

Baca Juga: 10 PC Tablet yang Mempunyai Hayat Bateri Terbaik

Sayangnya, tablet Lenovo Yoga 8 ini hanya menyokong rangkaian 3G pada frekuensi 900/2100 HSDPA sehingga anda harus berada di kawasan tersebut untuk menggunakannya pada rangkaian 3G. selain itu jika anda membeli versi 16GB, maka anda juga harus membeli kad MicroSD kerana memori dalaman pasti akan habis dengan cepat.

Kelebihan: Android 4.2 Jelly Bean, murah, slot MicroSD, dan bateri berkapasiti besar

Kelemahan: Tidak menyokong LTE, frekuensi 3G terhad, dan sokongan kemas kini yang dipersoalkan

Samsung Galaxy Note 8.0

Samsung Galaxy Note 8.0 adalah tablet 8 inci terbaik yang sudah menyokong rangkaian LTE. Sayangnya, tablet ini hanya menyediakan layar yang mempunyai resolusi 800 x 1280 piksel sehingga hilang dengan teruk pada layar dan prestasi jika dibandingkan dengan LG G Pad 8.3. Nasib baik, tablet LG G Pad 8.3 hanya menyokong rangkaian WiFi sehingga tablet Note 8.0 masih dapat diambil kira.

Galaxy Note 8.0 juga dilengkapi dengan sokongan IR-port dan USB Host. Terdapat juga S-Pen yang membolehkan anda memperhatikan pelbagai perkara di tablet ini.

Kelebihan: Android 4.1.2 Jelly Bean, slot MicroSD

Kelemahan: Resolusi skrin lemah

Baca juga: Senarai Tablet 7 Inch Terbaik Akhir 2013, Senarai Tablet 10 Inch Terbaik Akhir 2013