Cara Mudah untuk Menghantar dan Menerima SMS melalui Web

Menghantar dan menerima SMS adalah aktiviti yang serupa dengan telefon bimbit. Tetapi itu nampaknya mulai berubah kerana sekarang kita tidak hanya dapat melakukannya melalui telefon bimbit, tetapi kita juga dapat mengirim dan menerima SMS melalui Web. Ya, hanya dengan bantuan PC dan sambungan internet, kita dapat melakukannya tanpa perlu bergantung pada peranti mudah alih.

Pada masa ini anda mungkin sudah tahu cara mengirim SMS melalui web menggunakan laman web yang menyediakan perkhidmatan untuk menghantar sms percuma secara dalam talian. Ini memang sangat mudah, tetapi terdedah kepada bahaya privasi kerana SMS yang anda hantar dapat dibaca oleh pengurus laman web ini.

Oleh itu, kali ini akan memberikan cara mudah untuk menghantar SMS melalui PC, tetapi tetap menggunakan telefon bimbit anda sebagai perantara. Petua ini menggunakan 3 aplikasi yang akan membantunya, iaitu MightyText, AirDroid, dan Google Voice. Ketiga aplikasi ini juga hanya dapat digunakan untuk anda yang menggunakan telefon Android.

Teks melalui Web dengan MightyText

SMS melalui laman web

Aplikasi SMS pertama melalui web adalah MightyText. Dalam sistem berfungsi, aplikasi ini terbahagi kepada dua bahagian, iaitu pelayan dan klien. Aplikasi yang dipasang pada perangkat Android akan disebut sebagai "pelayan", sementara aplikasi web yang Anda buka di PC akan disebut sebagai "klien". Pelayan dan pelanggan kemudiannya akan saling berinteraksi melalui akaun MightyText. Ini tidak jauh berbeza dengan sistem yang digunakan oleh Facebook pada PC dan telefon bimbit.

Apabila anda menghantar SMS melalui PC, SMS tersebut akan dihantar terlebih dahulu ke peranti Android anda dan kemudian dihantar ke tujuan. Perkara yang sama berlaku semasa anda menerima SMS di mana SMS akan dihantar ke peranti Android sebelum dihantar ke PC. Aplikasi ini dapat berfungsi dengan baik di rangkaian WiFi atau rangkaian selular. Sila muat turun aplikasi ini di sini.

AirDroid

Aplikasi seterusnya untuk menghantar SMS melalui web adalah AirDroid yang berfungsi seperti aplikasi MightyText. Aplikasi AirDroid ini akan menghubungkan peranti Android anda dengan PC melalui aplikasi yang dipasang di telefon bimbit dan juga aplikasi web di PC.

Sayangnya, aplikasi ini hanya akan berfungsi jika telefon bimbit dan PC anda berada di rangkaian wifi yang sama kerana aplikasi ini tidak dapat berjalan di rangkaian selular. Tetapi ini tentu tidak menjadi masalah jika anda mempunyai rangkaian wifi peribadi di rumah atau di pejabat.

Konfigurasi pada telefon bimbit dan PC anda dapat dilakukan dengan mudah dengan membuka aplikasi ini di kedua-dua peranti kemudian mengikuti petunjuk yang muncul. Oleh kerana kedua-dua peranti berada di rangkaian wifi yang sama, proses ini akan berlaku dengan cepat. Walaupun tidak semudah aplikasi MightyText, ia tetap patut dicuba. Sila muat turun aplikasi di sini. 

Suara Google

Cara terakhir untuk menghantar SMS melalui web adalah dengan menggunakan aplikasi Google Voice. Sayangnya aplikasi ini hanya boleh digunakan di Amerika Syarikat sahaja. Aplikasi ini tidak akan menggunakan nombor telefon operator anda, tetapi anda akan diberi nombor telefon baru dari Google.

Oleh kerana semua mesej SMS yang anda kirim akan disimpan di pelayan Google, anda dapat mengaksesnya dengan mudah dari pelbagai peranti yang anda miliki, seperti tablet, PC, dan lain-lain.

Dengan aplikasi Google Voice ini, anda dapat mengirim dan menerima SMS dari mana saja, sama ada dari telefon bimbit, tablet atau PC anda. Sistem ini juga berfungsi tidak seperti dua aplikasi yang telah dibincangkan di atas kerana aplikasi ini menggunakan pelayan web Google sebagai perantara. Penggunaan Google Voice juga cukup popular kerana anda tidak perlu menggunakan nombor dari operator supaya privasi anda terjaga. Sila muat turun aplikasi ini di sini.