Ulasan BlackBerry Z30, Telefon Pintar BlackBerry Terbesar dalam Sejarah

Setelah mencapai kejayaan yang kurang ketara dalam siri BlackBerry Z10, BlackBerry kini berusaha untuk memperoleh kekayaan dalam siri terbaru, yang diberi nama BlackBerry Z30. Menariknya, telefon ini adalah telefon BlackBerry terbesar dalam sejarah kerana dilengkapi dengan skrin 5 inci. Telefon ini juga mempunyai sistem operasi BlackBerry terbaru, BB10.2. Penasaran dengan spesifikasi? Mari lihat ulasan BlackBerry Z30 dari ini untuk anda.  

Kajian Blackberry Z30

Rekaan

Dengan membawa reka bentuk premium seperti kebanyakan telefon bimbit teratas hari ini, BlackBerry Z30 masih meletakkan tanda dagangnya, logo BlackBerry di bahagian bawah skrin dan pemberitahuan LED di bahagian atas skrin. Secara keseluruhan, telefon ini mempunyai dimensi 140.7 x 72 x 9.4 yang cukup tebal jika dibandingkan dengan telefon premium lain. Telefon ini sendiri hanya dilengkapi dengan pilihan warna hitam. Ini cukup mengecewakan jika anda melihat telefon premium lain yang telah membawa pelbagai varian warna.

Skrin

Telefon bimbit terbaru dari pengeluar Kanada ini membawakan paparan skrin sentuh kapasitif Super AMOLED dengan ukuran 5 inci. Layarnya mampu menampilkan warna hingga 16 juta juga dilengkapi dengan resolusi 720 x 1080 piksel. Untuk kepadatan piksel, telefon ini mempunyai kepadatan skrin 294 ppi dan juga dilengkapi dengan multitouch. Walaupun sudah ada banyak ponsel premium yang menggunakan resolusi lebih tinggi, tetapi layar yang dibawanya sudah cukup bagus.

Persembahan

Untuk masalah perkakasan, BlackBerry Z30 membawa prestasi yang cukup mencolok untuk telefon bimbit kelasnya. Telefon ini membawa pemproses Qualcomm Snapdragon S4Pro Dual-core 1.7 GHz Krait dengan RAM 2GB. Spesifikasi ini tentu sangat berkualiti untuk menjalankan pelbagai aplikasi dalam sistem operasi BlackBerry 10.2 yang dibawanya. Selain itu telefon ini juga dilengkapi dengan GPU Adreno 320 yang sangat mampu bermain permainan dengan lancar.

Kamera

Dari segi kamera, BlackBerry Z30 hadir dengan kamera yang cukup memuaskan. Telefon ini menyediakan kamera utama yang mempunyai resolusi 8 MP yang dilengkapi dengan fitur Geo-tagging, pengesanan wajah, penstabilan gambar, dan autofokus. Kamera ini juga mampu merakam video dengan kualiti definisi tinggi dengan resolusi 1080p pada 30 fps. Untuk kamera sekunder, telefon ini dilengkapi dengan kamera beresolusi 2 MP yang dapat digunakan untuk berbual video dan juga untuk merakam video berkualiti 720p pada 30 fps.

Memori Penyimpanan

Ulasan BlackBerry Z30 seterusnya akan membincangkan media penyimpanan data. Telefon bimbit terbaru dari BlackBerry mempunyai kapasiti memori dalaman 16 GB. Di samping itu, anda juga dapat menambahkannya dengan memori luaran jenis MicroSD hingga kapasiti 64 GB.

Bateri

Dari segi ketahanan, telefon ini dilengkapi dengan bateri Li-Ion dengan kapasiti 2880 mAh. Baterinya dipercayai dapat membawa telefon ini untuk bertahan sehingga 25 jam masa bercakap.

Kesalinghubungan

Untuk urusan hubungan dengan peranti lain, BlackBerry Z30 telah dilengkapi dengan Wi-Fi 802.11 a / b / g / n, Wi-Fi Direct, Dual Band, Bluetooth v4.0 dengan A2DP, NFC, dan microUSB v2.0. Ciri lain yang terdapat di dalam telefon ini adalah SMS, MMS, Email, Push Email, IM, BlackBerry Messenger 6, HTML5, sokongan A-GPS dan GLONASS, integrasi SNS, peta BlackBerry, Penganjur, Pemapar Dokumen, Pemaparan foto, MP3 / WMA / Pemain WAV / eAAC + / FlAC, pemain DivX / XviD / MP4 / WMV / H.263 / H.264, Memo / dail suara, dan input teks Ramalan.

Kesimpulannya

Setelah mendengar tinjauan BlackBerry Z30 di atas, dapat disimpulkan bahawa telefon bimbit terbaru dari BlackBerry memang sangat hebat kerana spesifikasi kelas tinggi yang dibawanya. Telefon ini menjamin penggunanya dapat menjalankan pelbagai aplikasi dan permainan dengan lancar berkat pemproses dwi teras dengan jam 1.7 Ghz ditambah 2GB RAM dan GPU Adreno 320 yang dibawanya. Lebih-lebih lagi, skrin 5 inci bersama dengan sistem operasi BB10.2 terbaru juga pasti akan menjadi tarikan utama telefon ini. Berminat untuk membelinya? 

Sumber: Arena GSM