Ini adalah Laptop Permainan Terbaik pada Akhir 2013

Tahun 2013 belum berakhir, tetapi para pemain bersorak gembira kerana Intel telah melancarkan prosesor Core generasi keempat dan Nvidia juga telah melancarkan siri GTX 700 terbarunya. Kedua-dua komponen tersebut sememangnya sangat penting bagi pemain kerana ia akan meningkatkan lagi prestasi komputer atau komputer riba mereka untuk bermain permainan. Nah, bagi anda yang gemar bermain permainan melalui komputer riba, ini adalah masa yang tepat untuk anda membeli komputer riba permainan terkini kerana sebilangan pengeluar telah melengkapkan komputer riba terbaru mereka dengan komponen terkini. Apakah komputer riba ini? Berikut adalah senarai komputer riba permainan terbaik pada akhir tahun 2013 versi MakeUseOf.

komputer riba permainan terbaik

ASUS G750

Sejak siri pertama lima tahun yang lalu, komputer riba permainan ASUS selalu menjadi yang terbaik. Ini juga terbukti dengan adanya ASUS G750. Dilengkapi dengan pemproses Intel Core generasi keempat dan siri GPU Nvidia 700 terbaru, komputer riba ini sangat sukar untuk bermain pelbagai permainan. Model tahap kemasukan ASUS G750 menggunakan Nvidia GTX 765M sementara model kelas atas menggunakan GTX 770M.

Selain sukar bermain pelbagai jenis permainan, komputer riba ini juga cukup selesa digunakan untuk kerja seharian. Bateri yang dibawanya juga mampu bertahan selama 4 hingga 5 jam penggunaan biasa. Untuk model entry level, komputer riba ASUS G750 dijual mulai dari harga 15.5 juta, sementara model high-end dijual sekitar 22 juta Rupiah.

komputer riba permainan terbaik

Alienware M14x

Semasa bercakap mengenai komputer riba permainan terbaik, jangan sesekali melupakan Alienware. Kali ini Alenware mengeluarkan siri Alienware M14x yang mempunyai ukuran lebih kecil berbanding dengan pelbagai jenis komputer riba permainan yang ada sekarang. Tetapi walaupun saiznya kecil, komputer riba ini tetap mempunyai spesifikasi yang sukar untuk bermain permainan. Model tahap kemasukan membawa pemproses Core i7 dwi teras dan Nvidia GT 750M, sementara model kelas atas membawa pemproses quad-core dengan pemproses grafik Nvidia GTX 765M.

Kerana saiznya yang kecil, komputer riba ini juga selesa digunakan untuk keperluan harian, terutama untuk anak-anak sekolah. Bateri yang terdapat di dalam komputer riba ini juga boleh bertahan sehingga 5 jam penggunaan. Laptop Alienware M14x bermula pada 13.5 juta Rupiah untuk model tahap kemasukannya.

komputer riba permainan terbaik

Pisau Razer

Setelah cukup terkenal dengan produk tetikus dan papan kekunci permainannya, Razer kini berusaha untuk meneroka dunia komputer riba permainan dengan mengeluarkan siri Razer Blade dan Blade Pro. Kedua-dua komputer riba ini membawa pemproses quad-core Intel generasi keempat, GPU Nvidia GTX 675M, dan 8GB RAM. Bezanya, Razer Blade membawa layar 14 inci dengan resolusi 1600 × 900, sementara Razer Pro membawa layar 17.3 inci dengan resolusi 1080p.

Kedua-dua komputer riba ini juga dibeli dengan harga yang berbeza-beza bergantung pada kapasiti cakera keras yang dimilikinya. Razer Blade dengan kapasiti cakera keras 128GB berharga 20 juta, sementara Blade Pro berharga 26 juta.

komputer riba permainan terbaik

Lenovo IdeaPad Y500

Setakat ini, komputer riba permainan selalu identik dengan harga yang tinggi sehingga hanya sedikit orang yang mampu membelinya. Tetapi kini ia berusaha menangkis Lenovo dengan mengeluarkan komputer riba permainan murah, Lenovo IdeaPad Y500. Dengan membawa pemproses Intel dual-core dan pemproses grafik Nvidia GT 650M, komputer riba ini dijual pada harga bermula 9.5 juta Rupiah. Anda juga hanya perlu menambahkan satu juta rupiah untuk menaik taraf ke pemproses quad-core.

Walaupun bukan yang terbaik, tetapi komputer riba ini cukup untuk memainkan pelbagai permainan kelas atas dengan lancar. Komputer riba juga merupakan alternatif terbaik untuk pemain yang mahukan komputer riba dengan harga yang berpatutan. Komputer riba ini juga termasuk dalam 5 komputer riba Lenovo terbaik pada tahun 2013.

komputer riba permainan terbaik

Alienware M18x

Pelbagai komputer riba permainan yang dikaji di atas selalu mempertimbangkan harga, saiz, dan faktor lain. tetapi jika anda tidak mementingkan faktor-faktor ini dan hanya mahukan komputer riba dengan prestasi terbaik untuk bermain permainan, maka Alienware M18x adalah pilihannya.

Semua model komputer riba Alienware M18x dilengkapi dengan skrin beresolusi 1080p 18 inci dan bateri bersaiz 86Wh. Model termurah dijual dengan harga 22 juta dan mempunyai pemproses quad-core dengan GPU Nvidia GTX 765M. sementara itu, model termahal dijual pada harga 33 juta Rupiah dan telah membawa kad grafik Nvidia GTX 770M. Dengan spesifikasi yang dibawa tidak salah jika komputer riba ini adalah komputer riba permainan terbaik yang ada sekarang.