5 Cara Menjimatkan Bateri iPhone dan iPad pada iOS 7

Setelah pertama kali muncul bersama iPhone 5S dan iPhone 5C, sistem operasi iOS 7 terus mendapat pelbagai kritikan daripada penggunanya. Satu kritikan seperti ini menyebabkan jangka hayat bateri berkurang dengan ketara berbanding dengan iOS 6. Sekarang jika anda pengguna iPhone dan iPad yang mengalami masalah ini, kali ini akan memberikan beberapa cara untuk menjimatkan bateri iPhone dan iPad pada iOS 7. Bagaimana- Kaedah ini sangat berkesan untuk memanjangkan hayat bateri, tetapi tentu saja mengorbankan beberapa ciri pada peranti anda.

cara menjimatkan bateri iphone

Matikan Aplikasi Segarkan Latar Belakang

Pada iOS 7, Apple cuba menyelaraskan proses yang berjalan di latar belakang tanpa perlu mengorbankan banyak tenaga bateri melalui ciri yang disebut Background App Refresh. Fungsi ini akan berjalan mengikut kebiasaan anda menggunakan iPhone atau iPad. Contohnya, jika anda selalu membaca berita pada pukul 8 pagi, aplikasi ini akan mengemas kini berita sebelum jam tersebut.

Pada pandangan pertama, ciri-ciri ini sememangnya sangat berguna, tetapi ia akan menghabiskan banyak tenaga bateri. Oleh itu, anda boleh mematikannya sehingga ciri ini tidak menghabiskan bateri anda sama sekali. Caranya, buka menu Tetapan> Umum> Penyegaran Aplikasi Latar Belakang, maka anda boleh mematikan fitur ini secara keseluruhan atau hanya untuk beberapa aplikasi sahaja.

AirDrop, Bluetooth & Kecerahan

Sekiranya anda mempunyai iPhone 5, 5C, 5S dan iPad terkini, iPad air dan iPad Mini dengan Retina Display, maka anda boleh memindahkan fail ke peranti iOS lain secara wayarles dengan menggunakan ciri AirDrop. Kerana ciri ini berjalan berterusan, secara automatik akan menghabiskan banyak kapasiti bateri anda. oleh itu, jika anda tidak menukar fail terlalu kerap, maka lebih baik mematikan ciri AirDrop. Ini juga berlaku untuk Bluetooth dan juga kecerahan layar yang dapat dikurangi untuk memaksimumkan masa pakai bateri anda.

Matikan Parallax

Kesan Parallax adalah salah satu ciri terbaik yang terdapat di iOS 7 kerana memberikan kesan kedalaman skrin semasa anda memiringkan peranti anda. Ramai orang menyukai ciri ini, tetapi tidak sedikit yang membencinya kerana boleh menghabiskan bateri. Oleh itu, anda boleh mematikan ciri ini melalui menu Tetapan> Umum> Kebolehcapaian.

Matikan Pemberitahuan dan Siri

Cara seterusnya untuk menjimatkan bateri iPhone dan iPad adalah mematikan pemberitahuan. Walaupun ciri ini sangat penting, tetapi sayangnya ia menghabiskan banyak tenaga bateri. Oleh itu, anda boleh mematikan semua pemberitahuan atau hanya beberapa pemberitahuan melalui menu Tetapan> Pusat Pemberitahuan. Perkara lain yang boleh anda lakukan ialah mematikan ciri Siri jika memang anda jarang atau bahkan tidak pernah menggunakannya. Cara mematikannya boleh anda lakukan melalui menu Tetapan> Umum> Siri.

Pulihkan Seperti Baru

Cara seterusnya untuk menjimatkan bateri iPhone mungkin terdengar aneh, tetapi ternyata berguna untuk meningkatkan jangka hayat bateri. Cara untuk melakukannya adalah dengan menggunakan ciri "Pulihkan Sebagai Baru" di iTunes untuk menjadikan peranti iPhone dan iPad anda seperti baru lagi. Dengan menjadikannya seperti baru lagi, secara automatik pelbagai data yang tidak berguna akan terbuang sehingga dapat menjimatkan penggunaan bateri anda. Tetapi ingat, sebelum menggunakan kaedah ini, anda mesti membuat sandaran terlebih dahulu semua data menggunakan iCloud agar anda tidak kehilangan semua data penting.

Sumber: MakeUseOf