Berikut adalah 10 sebab komputer riba lambat yang perlu anda ketahui

Komputer riba atau komputer yang berjalan lambat boleh disebabkan oleh pelbagai perkara. Mengapa perkara seperti itu berlaku? Ini kerana anda sering menggunakan peranti ini. Apabila anda menjalankan banyak program di komputer riba anda, melayari internet dengan penyemak imbas yang penuh dengan sambungan, atau menyimpan banyak filem atau lagu di cakera keras anda, semuanya akan mempengaruhi prestasi komputer riba anda.

Sekiranya anda merasakan komputer riba anda berfungsi seperti slug yang berfungsi, sudah tiba masanya untuk membersihkan sistem komputer riba anda. Atau jika anda perlu menaik taraf perkakasan komputer riba anda (seperti RAM atau HDD). Jadi apa yang menyebabkan komputer riba menjadi perlahan? Inilah jawapannya.

10 Punca Laptop Lambat

1. Banyak Program Permulaan

Memulakan

Sekiranya anda merasakan komputer riba anda sangat perlahan walaupun semasa peranti dimulakan (semasa proses boot), ia boleh berlaku kerana banyak program yang dijalankan terlebih dahulu. Semasa anda memasang aplikasi di komputer riba, biasanya mereka akan memasuki menu Permulaan (untuk Windows) atau Item Log Masuk (untuk Mac).

Untuk menangani perkara ini, anda boleh mencabut sebarang program yang dijalankan semasa proses boot. Anda juga mesti mencabut semua program anda yang tidak berguna. Salah satu program yang mesti anda jalankan semasa proses awal komputer berfungsi adalah antivirus. Program ini diperlukan untuk dijalankan dari awal agar komputer anda selamat dari serangan virus.

2. HDD Laptop anda Letih

HDD

HDD atau Hard Drive adalah salah satu komponen utama dalam komputer riba yang berguna sebagai ruang simpanan. HDD ini mempunyai komponen bergerak di dalamnya dan tentunya mempunyai jangka hayat kerana mesti berfungsi setiap kali komputer riba atau komputer dihidupkan. Ini juga berlaku untuk makhluk hidup, bukan?

Lalu bagaimana menyelesaikan masalah ini? Anda boleh mengganti HDD komputer riba dengan ruang penyimpanan yang lebih baik dan berfungsi dengan pantas, iaitu SSD. Medium penyimpanan ini dibuat tanpa bahagian bergerak di dalamnya. Kerana tidak menggunakan jenis storan mudah alih, SSD ini mempunyai ketahanan yang lebih baik.

Selain itu, SSD juga dapat berfungsi dengan lebih pantas dan dapat meningkatkan prestasi komputer riba anda. SSD dijual pada harga yang lebih tinggi daripada HDD. Kapasiti juga tidak sebanyak HDD. Walau bagaimanapun, menggantikan HDD dengan SSD adalah salah satu pilihan terbaik untuk meningkatkan prestasi komputer riba. Anda boleh mengetahui mengenai SSD ini dalam artikel "Jenis SSD dan Kekuatannya".

3. Ruang Penyimpanan Penuh

Cakera Penuh

Ruang simpanan penuh juga mempengaruhi prestasi komputer riba. Mungkin anda merasakan telefon bimbit anda berjalan sangat perlahan kerana ruang simpanannya hampir habis. Tetapi ia terasa lebih pantas lagi apabila fail sampah yang tidak berguna dihapuskan dari memori. Ini juga berlaku untuk komputer riba anda.

Mungkin anda mempunyai terlalu banyak koleksi filem atau lagu di komputer riba anda. Malah karya penting anda mungkin juga ada di sana. Cara mengatasi ini adalah dengan memindahkan data ke cakera keras luaran. Anda boleh membeli barang-barang ini dengan harga yang cukup berpatutan. Malah cakera keras 1 TB boleh dibeli dengan harga kurang dari satu juta rupiah.

4. Terlalu Banyak Penunggang di Penyemak Imbas

Sambungan

Tujuan penunggang di sini adalah Add-Ons atau Extensions. Kedua perkara ini biasanya anda tambahkan pada penyemak imbas anda untuk menambahkan fungsi. Sambungan yang biasanya terdapat di penyemak imbas banyak orang adalah Penyekat Iklan yang berfungsi untuk menyekat iklan yang muncul di laman web yang kami lawati. Dan banyak lagi perkara yang dipasang di penyemak imbas.

Walaupun berguna, jika terlalu banyak Tambah atau Sambungan dipasang di penyemak imbas, komputer riba dapat berjalan dengan perlahan. Apabila anda menjalankan penyemak imbas dalam keadaan ini, pemproses harus bekerja lebih banyak. Sekiranya bahagian bawah komputer riba anda tidak menyokongnya, komputer riba akan terasa perlahan. Jadi, untuk mempercepat prestasi komputer riba, hanya matikan pelayar penyemak imbas yang tidak begitu diperlukan.

5. Terlalu Banyak Tab Penyemak Imbas Dibuka

Tab Penyemak Imbas

Apabila anda melayari ruang siber dan membuka terlalu banyak tab, maka ini juga boleh mempengaruhi prestasi komputer riba atau komputer anda. Biasanya ini berlaku pada komputer riba dengan spesifikasi rendah (contohnya, RAM kecil). Walaupun tab penyemak imbas dibuka sangat banyak, komputer riba kadang-kadang tergantung dan tidak bertindak balas.

Sekiranya anda merasakan bahagian dalam komputer riba anda kurang senang, maka anda harus mengelakkan perkara seperti ini supaya komputer riba dapat berjalan dengan normal. Anda boleh mencuba meningkatkan kapasiti RAM komputer riba anda sekiranya pekerjaan tersebut memerlukan pembukaan banyak tab penyemak imbas pada masa yang sama. Kaedah lain yang lebih berkesan ialah membeli komputer riba lain dengan spesifikasi yang baik yang dapat menyokong aktiviti seperti ini.

6. Terlalu Banyak Program Dijalankan

Pengurus Tugas

Ini juga sangat berpengaruh untuk komputer riba anda. Sama seperti perkara di atas, terlalu banyak program yang dibuka sekaligus dapat menjadikan komputer riba menjadi perlahan. Program yang anda jalankan bergantung pada RAM. Sekiranya RAM tidak mencukupi, tidak mustahil komputer riba anda akan berhenti berfungsi apabila terdapat banyak program yang dijalankan pada satu masa.

Untuk mengatasinya, anda boleh pergi ke Task Manager (untuk Windows / Ctrl + Alt + Del) atau Activity Monitor (untuk Mac / type Cmd + Space di Spotlight bar) untuk melihat program apa yang sedang berjalan dan membebani pemproses. Lakukan Tugas Akhir untuk program yang boleh anda matikan.

Sekiranya komputer riba tetap perlahan walaupun program dihentikan, anda boleh menghidupkan semula komputer riba atau mematikannya sebentar.

7. Terdapat Program Stubborn yang berjalan di belakang tabir

perincian program

Semasa anda memasang program, kadangkala anda tidak menyedari ada program lain yang dipasang. Program ini boleh menjadi salah satu penyebab komputer riba lambat kerana ia berjalan tanpa pengetahuan anda. Agar ini tidak berlaku, anda mesti berhati-hati dan berhati-hati semasa memasang program ke komputer riba anda. Apatah lagi program ini dimuat turun dari sumber yang tidak dipercayai.

8. Terdapat Virus

Virus Comp

Virus, perisian intip, dan perisian hasad adalah ancaman terhadap komputer riba anda. Mereka boleh menyebabkan komputer riba anda perlahan. Itu tidak lain adalah kerana mereka boleh memasukkan program buruk ke dalam komputer riba anda. Mereka juga boleh merampas penyemak imbas anda dan melakukan pancingan data (mencuri maklumat penting anda). Program jahat yang dijalankan oleh virus ini biasanya memaksa iklan berjalan secara rawak dan anda tidak dapat mengelakkannya.

Untuk menangani perkara ini, anda boleh melakukan imbasan perisian hasad. Salah satu alat yang disyorkan untuk melakukan kerja ini adalah dengan Malwarebytes. Penulis telah beberapa kali terkena virus yang selalu memaparkan iklan ketika melayari. Setelah menggunakan Malwarebytes, semuanya dapat dibasmi! Klik di sini untuk mendapatkan Malwarebytes.

9. Program antivirus yang berfungsi secara berlebihan

Anti Virus

Kadang-kadang ada program antivirus yang terlalu bersemangat untuk melindungi komputer riba anda dari kejahatan virus. Saya sangat teruja, program ini menjadikan komputer riba anda lambat kerana terlalu banyak kerja. Jadi, pilih program antivirus yang mudah tetapi sangat membantu.

10. Komputer riba anda kotor

Pembersihan Komputer riba

Debu adalah badan komputer riba yang paling biasa. Debu juga boleh memasuki komputer riba melalui lubang yang disediakan. Sekiranya terlalu banyak habuk terkumpul di komputer riba anda, komputer riba tidak dapat bernafas dengan mudah kerana banyak lubang ditutup dengan habuk.

Apabila itu berlaku, pemproses menjadi panas dengan mudah dan boleh menyebabkan komputer riba berjalan perlahan (malah mengalami kerosakan atau kerosakan). Oleh itu, agar perkara ini tidak berlaku, kerap membersihkan badan komputer riba anda. Sekiranya perlu, gunakan kipas pendingin semasa komputer riba digunakan agar suhu tetap terjaga.

Itulah beberapa perkara yang boleh menyebabkan komputer riba anda perlahan dan tidak berfungsi sama sekali. Sekiranya anda sudah mengetahui punca komputer riba anda perlahan, anda harus segera menjangkakan dengan meningkatkan prestasi komputer riba anda sehingga komputer dapat berjalan seperti biasa.