Cara membuat penutup Facebook yang unik dengan CoverCanvas

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak kritikan ditujukan kepada Facebook. Rangkaian sosial terbesar selalu mendapat kritikan untuk pelbagai perkara, seperti privasi, kandungan, dan lain-lain. Namun begitu, Facebook masih dapat bertahan kerana terus mencipta pelbagai inovasi baru. Inovasi terbaru juga secara tidak langsung menambah kreativiti pengguna Facebook ini. Satu yang boleh menambah kreativiti itu ialah Garis Masa baru yang dibuat oleh Facebook di mana anda boleh membuat sampul Facebook.

buat sampul facebook

Dalam Garis Masa, pengguna Facebook dapat membuat pelbagai jenis kreativiti mereka, terutama pada foto sampul. Sejak dilancarkan, pengguna Facebook telah bersaing untuk membuat reka bentuk penutup foto semenarik mungkin. Bagi seseorang yang biasa melakukan penyuntingan foto, mungkin sangat mudah. Tetapi bagaimana jika anda bukan pakar dalam merancang foto? CoverCanvas adalah jawapannya.

CoverCanvas adalah aplikasi web mudah yang akan membantu anda membuat penutup Facebook yang unik sehingga profil Facebook anda akan kelihatan lebih menarik. Sebenarnya aplikasi ini adalah aplikasi Facebook yang memerlukan kebenaran untuk mengakses akaun Facebook anda sama seperti aplikasi Facebook yang lain. Nasib baik, untuk menggunakan aplikasi ini, anda tidak perlu mendaftar terlebih dahulu kerana anda hanya perlu menekan butang "Bermula" supaya anda dapat menggunakannya.

 Reka Bentuk Penutup

Setelah anda membenarkan aplikasi ini mengakses akaun Facebook anda, CoverCanvas akan segera memaparkan semua gambar profil untuk anda gunakan dalam merancang penutup. Sayangnya, aplikasi ini hanya menunjukkan foto dari gambar profil album dan tidak memaparkan foto dari album lain.

 Untuk mula membuat sampul Facebook, anda mesti memilih jenis sampul yang anda mahukan terlebih dahulu. Anda boleh membuat sampul yang berisi foto dan nama anda, hanya nama anda, atau hanya foto anda. Dari setiap jenis penutup ini, terdapat beberapa reka bentuk penutup yang boleh dipilih.

 Sekiranya anda lebih suka membuat sesuatu yang berbeza dan tidak mahu menggunakan gambar profil anda, maka anda boleh memilih pelbagai penutup statik yang disediakan oleh aplikasi ini. Sampul statik dibahagikan kepada pelbagai kategori seperti Seni, Cinta, Makanan, Minuman, Filem, Pahlawan Super, Kereta, dan lain-lain. Kategori-kategori ini biasanya juga dibahagikan kepada beberapa sub kategori sehingga anda dapat memilih tema yang sangat anda sukai.

 Oleh kerana hampir semua orang mempunyai banyak gambar profil, maka mungkin anda ingin melihat reka bentuk yang berlainan dengan foto yang berbeza. Untuk melakukan ini, anda boleh menekan butang "Remix Photos" secara berterusan sehingga anda menemui reka bentuk dan foto yang paling sesuai dengan anda.

 Apabila terdapat reka bentuk dan foto yang anda pilih, maka anda hanya menekan butang "Buat Penutup Saya". Selepas itu, aplikasi ini secara langsung memuat naik sampul baru ke Facebook dan dimasukkan secara langsung ke dalam album khas yang dibuat oleh aplikasi CoverCanvas ini.

 Letakkan penutup Garis Masa baru di profil Facebook anda

 Setelah sampul berjaya dimuatkan, anda akan segera dibawa ke halaman profil Facebook anda. Untuk menggunakan sampul baru, Anda hanya perlu memilih menu "Tambahkan Sampul" jika tidak memiliki sampul, atau menu "Tukar Sampul" jika Anda sudah memiliki sampul sebelumnya. Selepas itu, pilih pilihan "Pilih dari Foto".

 Selepas itu anda boleh memilih sampul yang ada di album yang dibuat oleh CoverCanvas. Tetapi biasanya foto yang baru anda muat naik akan segera muncul di Unggah Terkini tanpa perlu mencarinya terlebih dahulu di folder CoverCanvas. Selepas itu anda dapat melihat pratonton sampul di Garis Masa anda. Facebook sebenarnya menawarkan pilihan untuk memindahkan penutup, tetapi kerana penutup yang dibuat oleh CoverCanvas ini dibuat agar sesuai dengan ukurannya, anda tidak perlu lagi menetapkannya. Setelah anda yakin dengan semua perkara, yang perlu anda lakukan ialah klik "Simpan Perubahan" untuk menyimpannya. Dengan sampul baru ini, pastinya profil Facebook anda akan kelihatan lebih menarik daripada sebelumnya sehingga orang juga akan merasa seperti di rumah.