3 Cara Menghapus Lagu di iPhone Dengan Cepat dan Mudah

Adakah anda salah seorang yang suka mengumpulkan lagu baru di iPhone? Nah, iPhone memang menyediakan kapasiti penyimpanan dalaman yang cukup besar, mulai dari 16, 32, hingga 64 GB sehingga dapat menyimpan banyak lagu sekaligus.

Namun, kapasiti ini tentu saja tidak hanya digunakan untuk menyimpan lagu-lagu anda. Kerana, di iPhone anda pasti menyimpan sejumlah aplikasi, gambar, video, dan data lain.

Apabila anda ingin menambahkan lagu baru ke iPhone anda, anda pasti memerlukan lebih banyak ruang dalam kapasiti simpanan dalaman iPhone. Ini kerana iPhone tidak menyediakan slot untuk memori luaran seperti MicsoSD dan lain-lain.

Kerana anda tidak mempunyai memori luaran, anda harus mempertimbangkan untuk menghapus beberapa lagu lama di iPhone semasa anda ingin menyimpan lagu baru. Terdapat beberapa cara untuk menghapus lagu di iPhone yang boleh anda cuba.

Baiklah, pada kesempatan ini, akan membincangkan tiga kaedah khusus untuk anda. Apa dan bagaimana menghapus lagu di iPhone? Ayuh , ikuti tutorial berikut.

Kaedah 1: Padamkan lagu, album dan artis

cara memadam lagu di iphone

Kaedah pertama sangat sesuai untuk anda yang ingin memadamkan hanya satu lagu, atau album dan artis tertentu. Kaedah ini boleh anda lakukan terus dari iPhone anda. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Matikan iTunes Match terlebih dahulu

Sekiranya anda termasuk di antara mereka yang tidak pernah mengaktifkan iTunes Match, maka anda boleh melangkau langkah ini. iTunes Match adalah perkhidmatan untuk membayar streaming muzik. Cara mematikannya, pergi ke menu Tetapan> iTunes & App Store> iTunes Match, kemudian matikan perkhidmatan ini .

  1. Sembunyikan Muzik yang Belum Dimuat turun ke iPhone

Kaedah ini berfungsi untuk menyembunyikan muzik yang belum dimuat turun ke iPhone, tetapi sudah disimpan di iCloud. Ini berfungsi untuk memudahkan anda menghapus muzik yang tersimpan di memori dalaman iPhone. Caranya, masuk ke menu Tetapan> Muzik> Matikan slaid pada menu 'Tunjukkan Semua Muzik'

  1. Buka Aplikasi Muzik

iPhone dengan iOS 6 hanya dapat memadamkan lagu. Sementara itu, iOS 7 dapat menghapus lagu dan album. Nah, iOS 8 membolehkan anda memadamkan lagu, album, dan artis.

  1. Buang Lagu

Untuk menghapus lagu, masukkan aplikasi Musik> Geser dari kanan ke kiri di bahagian lagu hingga butang 'Delete' keluar> Tekan 'Delete' untuk menghapus lagu .

  1. Padamkan Album

Sekiranya anda ingin menghapus album, pergi ke menu Album> Leret dari kanan ke kiri di kawasan album sehingga butang 'Delete' keluar> Tekan 'Delete' untuk menghapus album .

  1. Buang Artis

Cara untuk menghapus lagu melalui artis atau penyanyi adalah sama dengan dua cara sebelumnya, iaitu cara menghapus lagu dan album. Anda hanya perlu memasukkan menu Artis untuk menghapusnya.

  1. Keluarkan Semua Lagu

Sekiranya anda ingin menghapus semua lagu sekaligus, anda dapat mengikuti langkah-langkah berikut: Pergi ke Tetapan> Umum> Penggunaan> Kelola Penyimpanan di menu 'Penyimpanan'> Muzik> Edit> Tekan butang 'Padam' di sebelah kata 'Semua Lagu'

  1. Segerakkan iPhone dengan iTunes

Sekiranya ada beberapa lagu yang tidak dapat dihapus dengan menggunakan metode di atas, silakan selaraskan dengan iTunes. Kaedah ini cukup kuat untuk menghapus lagu yang sebelumnya tidak dapat dihapus.

Kaedah 2: Keluarkan Lagu dari Perpustakaan

cara memadam semua lagu iphone

Sekiranya anda ingin menghapus semua item yang terdapat di perpustakaan, maka anda tidak perlu membuang masa dengan mengikuti langkah-langkah di atas. Sebabnya, anda boleh menghapus semuanya dengan mudah dengan mengikuti langkah-langkah berikut:

  1. Masukkan Tetapan . Kemudian teruskan dengan memilih 'Umum', kemudian pilih 'Penggunaan'
  2. Klik pada aplikasi 'Muzik' . Anda akan melihat menu 'Edit' di sebelah kanan. Klik pada butang tolak merah di sebelah menu 'Semua Muzik'. Dengan menekan butang tolak, maka semua lagu di perpustakaan akan dihapus
  3. Lakukan penyegerakan iPhone dengan iTunes jika ada lagu yang tidak dapat dihapus atau belum sepenuhnya dihapus dengan kaedah di atas

Kaedah 3: Keluarkan Lagu dari iTunes

cara memadam lagu di itunes

Cara menghapus lagu di iPhone terbaru akan menggunakan bantuan aplikasi iTunes dan juga komputer riba atau peranti PC. Kaedah ini sangat sesuai untuk anda yang malas mengatur lagu melalui iPhone. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Matikan iTunes Match pada iPhone . Caranya adalah dengan memasuki menu Tetapan> iTunes & App Store> iTunes Match, luncurkan slaid ke mod mati
  2. Matikan Muat turun Automatik. Ini adalah menu yang boleh memuat turun lagu dan menyimpannya secara automatik ke iCloud. Matikan pilihan ini supaya lagu yang dihapus tidak akan dimuat semula secara automatik. Cara mematikan Muat turun Automatik adalah dengan pergi ke Tetapan> iTunes & App Store> Muzik> Geser slaid 'Muat turun Automatik' ke mod mati
  3. Buka iTunes di komputer . Teruskan dengan mematikan iTunes Match di iTunes anda. Caranya, masuk ke menu Store> Matikan iTunes Match
  4. Sambungkan iPhone ke komputer untuk menyegerakkan antara peranti dan iTunes. Sambungkan iPhone menggunakan kabel USB
  5. Pilih iPhone anda di iTunes. Klik menu S ummary di iTunes
  6. Pastikan tetapan penyegerakan betul. Nyahtanda di sebelah Urus Muzik dan Video secara manual dan lakukan perkara yang sama di sebelah Segerakan Lagu dan Video yang Disemak
  7. Klik Muzik di iTunes
  8. Masukkan tanda semak di menu Sync Music
  9. Pilih Seluruh Pustaka Muzik untuk menyegerakkan lagu di iPhone ke iTunes
  10. Selepas itu, pilih semua jenis Senarai Main, Artis, Album, dan Genre yang ingin anda padamkan

Selesai! Kini anda mempunyai lebih banyak ruang simpanan pada iPhone anda. Sekarang anda boleh mula memasukkan lagu baru ke dalam iPhone anda. Lihat tutorial ini untuk menambahkan lagu ke iPhone anda melalui iTunes dan aplikasi lain.

Cara menghapus lagu di iPhone tidak semudah anda menghapus lagu di perangkat Android atau Windows Phone. Kadang-kadang ada lagu yang tidak dapat dihapus secara langsung melalui iPhone dan mengharuskan anda menghapusnya melalui iTunes. Baiklah, semoga cara untuk menghapus lagu yang disediakan oleh ini berguna untuk anda!