10 Cara Memeriksa iPhone Asli atau Palsu dengan Mudah

Sejak penubuhannya, iPhone telah menjadi mewah telefon pintar dengan versi terkini sentiasa menunggu untuk ramai orang. Sehingga kini, iPhone masih dianggap sebagai telefon mewah nan 'mewah'. Sebenarnya, kebanyakan peminat produk Apple sanggup beratur atau membuat pesanan awal  untuk mendapatkan siri iPhone terbaru.

Jangan terkejut apabila unit iPhone baru boleh berharga puluhan juta. Sejak awal kehadirannya, iPhone selalu dijual dengan harga yang tinggi. Ini menjadikan iPhone sebagai jenama telefon bimbit mahal yang boleh meningkatkan prestij.

Oleh kerana itu, iPhone selalu diminati oleh banyak orang. Sebenarnya, kerana permintaan pasaran yang besar, iPhone palsu kini beredar. Fake iPhone adalah telefon bimbit supercopy atau reconditioned yang tidak dilakukan oleh kedai rasmi Apple.

Supercopy adalah tiruan yang sangat serupa dengan yang asli. Sedangkan rekondisi adalah iPhone yang diperbaharui atau pengeluaran yang gagal yang digilap lagi untuk kelihatan seperti baru. Pada pandangan pertama, penampilan iPhone KW ini kelihatan seperti yang asli. Walau bagaimanapun, selalu ada cara untuk memeriksa iPhone asal untuk membezakannya dengan yang palsu.

Secara amnya, iPhone palsu dijual dengan harga yang lebih serong daripada yang asli. Sebagai contoh, iPhone 6s, yang baru saja dilancarkan beberapa saat yang lalu, dijual pada harga Rp 10,500,000 - Rp 13,500,000 di Reseller Resmi Apple . Walau bagaimanapun, beberapa laman web penjual telefon pintar KW menawarkan iPhone 6s dengan harga hanya 3-5 juta.

Nah, di sini anda tidak boleh tergoda dengan harga yang rendah yang ditawarkan, kerana biasanya ia adalah iPhone palsu atau penyesuaian semula tidak rasmi. Selain tidak mempunyai jaminan, telefon pintar juga akan cepat dalam beberapa bulan.

Cara Periksa iPhone Asli atau Palsu

Jika anda berhasrat membeli iPhone dalam masa terdekat, pastikan anda memilih iPhone yang asli. Terdapat beberapa cara untuk membezakan iPhone asli dengan yang palsu. Kaedah berikut dapat membantu anda mengenali iPhone yang asli:

1. Bahan iPhone berbeza dengan yang lain

bagaimana untuk memeriksa supercopy iphone

Kerana iPhone dipasarkan untuk kelas menengah atas, sudah pasti telefon pintar dari Apple ini menggunakan bahan premium yang tidak sama dengan telefon pintar lain. Selain daripada iPhone 5c, hampir semua peranti iPhone membawa bahan logam dan kaca berkualiti tinggi.

Bahan jenis ini akan terasa sangat kuat dan kukuh di telapak tangan anda. Sekarang, sementara iPhone palsu mungkin menggunakan bahan yang lebih rapuh. Sekiranya anda melihat dengan teliti, maka anda dapat dengan mudah melihat perbezaan ketara antara iPhone asli dan palsu.

2. Hanya iPhone Asli yang Menggunakan Paparan Retina

supercopy iphone

Paparan retina adalah sebahagian daripada produk Apple. Sudah tentu vendor lain tidak dapat menggunakan teknologi ini. Paparan retina adalah teknologi pada paparan skrin iPhone. Teknologi ini mula diperkenalkan pada iPhone 4. Sejak itu, semua siri iPhone membawa skrin retina ini.

Penampilan retina display sangat jelas dan halus. Matriks kecil di skrin hanya akan dilihat dari jarak dekat atau dengan bantuan kaca pembesar. Dengan kata lain, paparan retina menjadikan skrin iPhone mempunyai resolusi tinggi. Sementara itu, supercopy iPhone atau KW umumnya mempunyai skrin beresolusi rendah. Jadi, matriks piksel akan dilihat dengan lebih jelas.

3. iTunes hanya dapat mengesan iPhone yang asli

Cara membuat sandaran iTunes iPhone

Salah satu cara untuk memeriksa iPhone asli atau palsu adalah dengan menyambungkan telefon ke komputer yang telah dipasang iTunes. Seperti yang kita ketahui, iTunes adalah aplikasi wajib untuk memasukkan lagu, video, dan fail lain ke dalam iPhone.

Sekiranya iTunes dapat mengesan telefon bimbit yang anda sambungkan, maka dapat dipastikan bahawa telefon bimbit itu adalah iPhone asli. Sebaliknya, jika iTunes tidak dapat membaca iPhone yang anda sambungkan ke komputer, maka anda perlu mengesyaki bahawa ia adalah iPhone palsu.

4. iPhone Asal Mempunyai App Store

kedai aplikasi epal

Untuk menguji kesahihan iPhone, anda mesti membuka App Store melalui iPhone. Sekiranya anda dapat mencari dan membuka App Store, anda boleh memastikan bahawa iPhone itu asli. Namun, jika anda tidak dapat mengaksesnya di iPhone, maka anda harus curiga akan kesahihannya.

Lebih teruk lagi jika anda menjumpai di Google Play Store atau Windows Phone Store, kami menjamin bahawa iPhone itu palsu. App Store adalah tanda dagangan Apple. Sudah tentu App Store hanya ada pada iPhone, iPod atau iPad yang asli.

5. Tangkapan Skrin Melalui Kekunci Tertentu pada iPhone

cara tangkapan skrin iphone 5

Pada iPhone asal untuk mengambil tangkapan skrin, anda hanya perlu menekan kekunci 'Rumah' dan 'Kunci' secara serentak. Sudah tentu iPhone palsu tidak dapat mengambil tangkapan skrin dengan cara yang sama. Dengan cara ini, anda dapat mengenali iPhone sebenar atau palsu dengan cepat.

6. Harga iPhone palsu jauh lebih murah daripada yang asal

cara memeriksa iphone asli

Bercakap tentang harga, siapa yang tidak tergoda dengan iPhone 6s yang ditawarkan dengan harga hanya 3 juta? Sebenarnya, ramai orang sanggup membeli telefon pintar terbaru dari Apple dengan harga 7 juta. Namun, di sini anda harus curiga sekiranya anda berjumpa dengan penjual yang menawarkan iPhone dengan harga yang sangat rendah. Kerana ia boleh menjadi iPhone KW, supercopy atau reconditioning.

Hari ini, masih ada peniaga nakal yang menjual iPhone palsu dengan harga yang setara dengan iPhone asli. Baiklah, untuk perkara ini, anda perlu berhati-hati dan berwaspada. Kerana anda perlu menyemak iPhone asli atau palsu di atas.

7. Periksa jaminan iPhone anda

cara menyemak jaminan iphone

Sekiranya anda membeli iPhone di kedai rasmi Apple atau pengedar rasmi Apple, anda boleh memastikan bahawa jaminan iPhone anda adalah asli. Anda boleh memeriksa keaslian jaminan iPhone melalui laman web rasmi Apple atau dari maklumat jaminan yang tertera di telefon bimbit anda.

Namun, jika anda membeli iPhone di tempat yang belum dijamin secara rasmi, anda harus bertanya kepada penjual mengenai jaminan kerana selain jaminan rasmi terdapat juga iPhone yang dijual dengan jaminan pengedar dan jaminan kedai. Sekiranya penjual terus menegaskan bahawa jaminan itu asli, anda harus segera memeriksa jaminan melalui telefon bimbit yang akan dibeli. Anda boleh membaca panduan untuk memeriksa jaminan iPhone di sini.

8. Periksa kesamaan IMEI dalam sistem, fizikal, dan kotak iPhone

Cara memeriksa iPhone IMEI yang asal

Semasa anda baru membeli iPhone, jangan lupa untuk memeriksa persamaan IMEI yang terdapat dalam sistem, fizikal, dan kotak iPhone. Ciri-ciri iPhone asli tentu saja semua IMEI pada sistem, fizikal, dan kotaknya sama.

Cara memeriksa iPhone asli atau palsu melalui nombor IMEI ini sebenarnya adalah kaedah termudah. Batalkan pembelian jika terdapat satu nombor IMEI yang berbeza di 3 bahagian. Di samping itu, anda juga boleh memeriksa IMEI melalui iTunes. Untuk mengetahui cara memeriksa IMEI iPhone untuk lebih lengkap, sila klik di sini.

9. Tidak ada slot memori luaran

Tidak ada slot memori luaran

Pernahkah anda terfikir mengapa iPhone selalu menawarkan memori dalaman yang besar? Malah, baru-baru ini iPhone juga mengeluarkan varian memori dalaman 256GB. Ini adalah kapasiti simpanan yang sangat besar untuk telefon pintar. Apple sengaja memberikan kapasiti memori dalaman yang besar kerana iPhone tidak dilengkapi dengan slot memori luaran.

Ini sangat berbeza dengan telefon pintar Android masa kini yang pastinya menyediakan slot memori luaran sehingga 64GB. Apple merasakan bahawa memori dalaman yang disediakan cukup untuk menyimpan pelbagai data pengguna. Oleh itu, jika anda menemui iPhone yang mempunyai slot memori luaran, itu bermakna anda harus sedar bahawa iPhone itu palsu.

10. Periksa ciri iPhone yang akan dibeli

Periksa ciri iPhone yang akan dibeli

Semua siri iPhone 5s ke atas boleh memastikan bahawa ia dilengkapi dengan cap jari. Sekiranya anda membeli iPhone 7s tetapi tidak ada ciri cap jari, maka mungkin iPhone yang anda beli itu palsu. Selain itu, iPhone adalah telefon bimbit SIM tunggal , alias telefon bimbit yang hanya boleh menggunakan satu kad SIM.

Sekiranya anda menemui iPhone dengan ciri dual SIM, kami dapat mengesahkan bahawa iPhone itu palsu. Terutama jika iPhone mempunyai ciri-ciri aneh yang tidak dimiliki oleh iPhone, seperti TV Analog, dan lain-lain, maka anda tidak boleh membeli iPhone kerana iPhone yang asli mungkin tidak disertakan dengan ciri tersebut. Cara memeriksa iPhone asli atau palsu melalui kaedah ini mesti dilakukan semasa anda memegang iPhone secara langsung untuk diperiksa.

Kerana terdapat banyak iPhone palsu di pasaran, anda harus lebih berhati-hati ketika anda ingin membeli iPhone secara dalam talian. Kerana, apabila anda membeli secara dalam talian, maka anda tidak dapat melakukan pemeriksaan fizikal pada iPhone.

Untuk lebih selamat, sangat disarankan untuk anda membeli iPhone di Reseller Resmi Apple di Indonesia. Walaupun anda membeli di kedai rasmi Apple, terus memeriksa untuk membezakan iPhone asli dan palsu.

Agar tidak mudah tertipu, anda juga dapat melihat senarai jenama iPhone palsu yang kini terdapat dalam artikel ini. Sila baca artikel tersebut sehingga anda mengetahui jenama, ciri, dan pelbagai ciri iPhone replika.

Terdapat banyak cara untuk memeriksa iPhone asal atau tidak. Anda juga dapat membezakan iPhone asli atau palsu melalui IMEI iPhone. Oleh itu, kami sangat mengesyorkan agar anda membeli iPhone di luar talian jika anda ingin melakukan pemeriksaan fizikal, spesifikasi dan bahan secara langsung.