10 Cara Membuat Profil Instagram yang Menarik dan Unik

Selebriti yang popular dengan sebilangan besar pengikut dan suka adalah perkara yang boleh dianggap mudah tetapi juga sukar. Untuk memikat pengikut, tentu ada beberapa perkara yang perlu dilakukan. Salah satunya menunjukkan profil yang menarik dan unik.

Mempunyai profil Instagram yang menarik juga memerlukan beberapa petua dan trik. Oleh itu, kali ini ia akan memberi pendedahan bagaimana membuat profil Instagram menarik dan juga kreatif. Saya tertanya-tanya bagaimana? Adakah sukar? Segera, cari petua dalam artikel berikut.

10 Cara Membuat Profil Instagram yang Menarik

1. Reka Profil dengan sebaik mungkin

buat reka bentuk profil yang menarik

Perkara pertama yang harus anda lakukan ialah merancang profil dengan tema yang menarik. Pastikan anda mempunyai tema khas yang unik dan menggambarkan anda. Contohnya, jika anda suka melancong, anda boleh memasukkan tema perjalanan ke profil anda.

Tentukan warna dan gambar yang sesuai untuk profil Instagram anda. Anda juga dapat merapikan profil Instagram anda dengan menggunakan aplikasi grid foto. Aplikasi grid foto akan sangat membantu anda memuat naik satu foto yang telah dibahagikan kepada beberapa bahagian.

Menggunakan aplikasi grid foto ini juga dapat meningkatkan profil anda. Apabila pengikut melihat profil Instagram anda, perkara pertama yang dapat anda lihat ialah keunikan. Sebabnya, grid foto akan memaparkan satu potongan gambar secara berkala.

Sebelum ini, kami mengesyorkan agar anda memilih warna foto yang sesuai. Hari ini, warna pastel adalah pilihan kegemaran. Anda boleh mencampurkan dan memadankan warna dengan foto yang ingin anda muat naik. Tetapi anda masih perlu menyesuaikan tema di profil Instagram anda.

2. Buat Bio Menarik

1 buat instagram bio yang baik

Setelah anda menentukan tema profil yang menarik untuk ditunjukkan kepada pengikut, sekarang beralih ke biodata di Instagram. Jangan memandang rendah bio yang disenaraikan di Instagram. Sekiranya anda menulis biografi anda dengan cuai, mungkin pengikut tidak akan merasa berminat.

2 buat instagram bio yang baik

Pastikan bio yang anda tulis di Instagram mesti menggambarkan siapa anda. Anda juga mesti membuat bio yang sesuai dengan tema Instagram anda. Pastikan anda menulisnya secara ringkas, ringkas, tetapi jelas.

3 buat instagram bio yang baik

Gunakan perkataan yang menarik tetapi tidak terlalu panjang. Anda boleh menggunakan petikan pendek atau kata-kata unik anda sendiri. Elakkan menggunakan terlalu banyak emote. Anda boleh menggunakan emotikon, jangan berlebihan. Itulah salah satu cara untuk membuat profil Instagram yang menarik.

3. Tambah Pautan

Seperti yang diketahui bahawa Instagram hanya boleh memasukkan pautan di bio sahaja. Jadi, anda hanya berpeluang mempromosikan blog, saluran youtube, atau pautan peribadi lain dengan memasukkannya di bio anda.

Jangan risau untuk menyenaraikannya. Sebabnya, pengikut akan mengenali siapa anda lebih daripada pautan yang anda berikan. Ini juga berguna untuk mempromosikan akaun anda yang lain. Biasanya, pautan yang disertakan dalam bio adalah saluran Youtube atau Vlog.

4. Buat Kapsyen Hebat

cara membuat profil instagram yang menarik membuat kapsyen Instagram yang menarik

Bukan hanya bio di Instagram yang mesti dipertimbangkan. Sebabnya, kapsyen di setiap kemas kini foto Instagram juga mesti dipertimbangkan dengan teliti. Pastikan kapsyen yang anda buat mesti sepadan dengan foto dan juga tema profil Instagram anda.

Tidak perlu meletakkan terlalu banyak perkataan untuk kapsyen. Cukup gunakan perkataan yang pendek, ringkas, tetapi menarik. Anda juga boleh menambah kapsyen dalam bentuk petikan yang unik dan menarik. Tidak perlu bersusah payah mencari kata-kata untuk petikan, artikel yang anda dapat menggunakan beberapa aplikasi petikan terbaik yang kami sarankan, klik di sini untuk aplikasi petikan terbaik.

Beberapa aplikasi petikan terbaik yang terdapat di Tumblr, Pinterest atau bahkan Buku Petikan. Dalam aplikasi Pinterest, anda dapat mencari kata-kata yang unik dan menarik dengan mencarinya menggunakan hashtag.

Begitu juga dengan Tumblr, anda hanya perlu mencarinya menggunakan hashtag. Hashtag boleh disesuaikan dengan petikan yang ingin anda cari. Contohnya, anda mahukan petikan dengan tema perjalanan, maka anda boleh mencarinya menggunakan hashtag # travelravel.

Sementara aplikasi Buku Petikan adalah kemudahan yang menyediakan pelbagai kata-kata menarik dalam buku. Anda hanya perlu memasukkan aplikasi dan mencari kata-kata yang baik untuk kapsyen Instagram.

5. Gunakan Hashtag yang Menarik

Gunakan hashtag yang menarik

Sekiranya anda telah menemui kapsyen yang sesuai, maka langkah seterusnya anda boleh memilih hashtag yang senang dicari oleh pengikut. Seperti yang anda ketahui, hashtag adalah salah satu perkara yang dapat menjadikan Instagram anda dilihat oleh banyak orang.

Pengguna Instagram selalu menggunakan hashtag untuk mencari gambar yang sesuai. Oleh itu, pada foto Instagram anda mesti memasukkan hashtag yang senang dicari oleh orang lain. Namun, jangan menambahkan hashtag terlalu banyak pada kapsyen foto.

Anda hanya perlu menambahkan hashtag yang berkaitan dengan foto dan juga diri anda. Hashtag yang berlebihan sebenarnya membuatkan pengikut malas untuk melihat foto yang anda kemas kini. Oleh itu, pastikan anda tidak menghantar spam hashtag anda yang akan digunakan.

6. Kurangkan Foto Selfie

kurangkan gambar selfie

Mengapa mengurangkan selfie di Instagram anda? Kerana, terlalu banyak selfie kadang-kadang membuat pengikut bosan. Pengikut biasanya lebih suka gambar landskap atau foto yang kelihatan estetik juga.

Anda mungkin memaparkan foto anda, tetapi cubalah foto anda memiliki latar belakang yang menarik. Sebagai contoh, latar belakang semasa bercuti ke pantai atau latar belakang graviti adalah unik. Ia mempunyai nilai estetika yang lebih baik di mata pengikut anda.

7. Kemas kini Foto dengan Warna yang Sesuai

Kemas kini foto dengan warna yang sepadan

Untuk menjadikan suapan Instagram lebih menarik dan terkini, cuba muat naik foto dengan warna yang sepadan. Tidak perlu memiliki warna yang sama persis, cukup campurkan dengan warna yang menyenangkan mata. Contohnya, anda boleh menggabungkan coklat gelap dengan warna coklat muda.

Atau anda juga boleh menggabungkan beberapa warna yang berbeza. Warna yang berbeza juga mesti mempunyai estetika. Contohnya, anda boleh menggabungkan pastel pink, pastel green dan white. Apabila anda menyiarkan foto dengan warna yang sepadan, suapan anda akan lebih menarik di mata pengikut.

8. Pilih Foto yang Akan Dimuat Naik

Pilih foto untuk dimuat naik

Memilih foto untuk dimuat naik adalah salah satu cara untuk membuat profil Instagram yang menarik. Sebabnya, gambar yang tidak sesuai dengan tema profil Instagram akan menjadikan suapan menjadi tidak kemas. Contohnya anda mengambil tema Instagram dengan warna terang.

Tetapi tiba-tiba anda memuat naik gambar dengan warna gelap. Ini akan menjadikan suapan Instagram tidak sedap dipandang. Kerana, anda memuat naik foto dengan tema yang terlalu kontras. Oleh itu, memilih foto yang akan dikemas kini harus benar-benar memikirkannya.

9. Gunakan Penapis Foto yang Sama

Gunakan penapis foto yang sama

Mengapa menggunakan penapis foto? Ini akan menjadikan suapan anda tetap kelihatan menarik dan mempunyai warna yang sepadan. Kadang kala anda mempunyai gambar dengan tahap cahaya yang berbeza. Tahap cahaya yang berbeza yang akan menjadikan suapan anda menjadi tidak kemas walaupun foto yang anda muat naik adalah foto estetik.

Oleh itu, bantuan saringan diperlukan sebagai cara untuk membuat profil Instagram yang menarik. Dengan menggunakan penapis, anda dapat memaparkan gambar yang berbeza tetapi dengan warna yang serupa. Ini juga akan menjadikan suapan di Instagram lebih menarik bagi pengikut. Oleh itu, pastikan anda memilih satu penapis untuk setiap foto yang akan dikemas kini di Instagram.

10 Seperti apa yang dilakukan

Seperti apa yang dilakukan

Ini mungkin terdengar remeh, tetapi ini juga boleh menjadi salah satu cara untuk membuat profil Instagram yang menarik. Kerana, jika anda menyukai apa yang anda lakukan, hasilnya akan lebih memanfaatkan. Mencantikkan suapan Instagram sememangnya dapat menambahkan pengikut.

Namun, anda juga tidak hanya mencari populariti semata-mata. Cubalah melakukannya dengan senang hati dan sesuai dengan hobi anda. Sekiranya anda melakukannya kerana hobi, ia boleh menjadi kelebihan di mata anda.

Itu adalah tinjauan 10 cara untuk membuat profil Instagram yang menarik. Anda boleh melakukannya langkah demi langkah atau menjadikannya sebagai rujukan. Anda juga boleh menggunakan aplikasi yang biasa digunakan oleh program untuk menjadikan suapan menjadi lebih menarik. Apa pendapat kamu?