7 Sebab Mengapa Anda Perlu Menggunakan Antivirus di PC!

Sebagai pengguna PC / komputer riba yang aktif, mereka sering melayari internet, sama ada untuk bekerja, belajar atau sebagainya. Tetapi malangnya, tidak semua yang selamat di internet selamat. Sebabnya, hanya ada laman web penyangak yang boleh menjangkiti virus di komputer anda.

Oleh itu, agar anda dapat melayari dengan selamat dan selesa tanpa gangguan virus, anda memerlukan antivirus. Fungsi antivirus ini sangat banyak, bukan hanya untuk melindungi komputer dari virus, ya. Tetapi, antivirus juga dapat memainkan peranan untuk mengamankan data peribadi anda, atau melindungi anda dari pancingan data.

Masih ragu untuk menggunakan antivirus? Ayuh, fikirkan semula dengan mengetahui beberapa sebab yang akan kita ulas di bawah!

1. Jaminan Keselamatan!

Ciri-ciri Peranti yang Mempunyai Virus dan Perisian Kerosakan Android

Semasa anda menggunakan Antivirus sudah pasti keselamatan PC akan terjamin. Anda tidak perlu bimbang tentang virus yang menyerang PC. Ada banyak aplikasi antivirus yang menawarkan kemampuan untuk menangkis virus komputer, ransomware, dan spyware.

Selain menangkis virus, ada juga aplikasi antivirus yang berperanan melindungi PC anda dari laman web yang tidak diketahui. Biasanya, laman web yang tidak diketahui dapat menyebarkan virus malware. Agar virus tidak menjangkiti PC anda, antivirus akan secara langsung menyekat virus ketika anda memasuki laman web baru.

2. Pencegahan Phishing

Virus Comp

Bukan hanya untuk melindungi dari virus, dengan menggunakan antivirus, Anda dapat mencegah elemen jahat dari pancingan data . Apa yang dimaksudkan dengan pancingan data ? Jadi, pancingan data adalah tindakan di mana data peribadi anda diambil oleh unsur yang tidak bertanggungjawab.

Nah, data tersebut boleh dijual atau mungkin disalahgunakan untuk tujuan jenayah. Sekiranya anda tidak mahu perkara itu berlaku semasa melayari, pilihannya adalah menggunakan antivirus, ya!

3. Ciri Lengkap

Jaminan Keselamatan

Aplikasi antivirus yang baik tidak hanya berfungsi untuk menangkis virus pada PC. Sebabnya, ada juga antivirus yang dilengkapi dengan fitur menarik untuk mengoptimumkan sistem keselamatan pada PC anda. Berikut adalah beberapa ciri:

  • Penyemakan Imbas Selamat, di mana anda boleh menyemak imbas tanpa nama tanpa terperangkap.
  • Optimumkan PC anda dengan mengimbas cache & sampah di setiap folder PC.
  • Adblocker, ciri yang dapat mengelakkan iklan semasa berada
  • Laman Selamat, memberikan keselamatan kepada PC ketika memasuki laman web yang tidak diketahui.
  • Pengurus kata laluan, dengan ciri ini akan melindungi setiap kata laluan yang disimpan di PC anda.

Nah, satu aplikasi antivirus yang menawarkan ciri lengkap seperti itu ialah Total AV. Dengan menggunakan Total AV, anda boleh melayari dengan selamat tanpa diketahui. Malah, Total AV juga dapat mengoptimumkan prestasi PC dengan membersihkan "sampah" pada PC.

Rasa kesal dengan kehadiran iklan yang tiba-tiba muncul? Tenang, Total AV ini mempunyai fitur Adblocker yang dapat menyekat iklan di web. Oh ya, Total AV juga mempunyai ciri laman web yang selamat di mana anda boleh mengunjungi laman web dengan selamat tanpa perlu bimbang diserang virus, ini berlaku untuk laman web dan laman web yang tidak anda lawati.

Ada kata laluan peribadi? Tenanglah, Total AV siap melindungi setiap kata laluan yang anda simpan di PC anda, sama ada kata laluan itu adalah akaun media sosial atau akaun lain. Sangat lengkap, bukan ?

Dan yang paling penting, aplikasi Total AV juga telah dikenali oleh beberapa pakar . Dapatkan ulasan terperinci dari pengguna dan pakar mengenai Total AV di sini. Jadi, anda tidak perlu ragu-ragu lagi dengan aplikasi Total AV. Selain fitur lengkap dan memadai, Total AV juga telah diakui oleh penggunanya, termasuk para pakar, mengenai kemampuannya.

4. Tersedia untuk Pelbagai Platform

Kemudahan penggunaan

Jangan berpikir aplikasi antivirus hanya dapat digunakan untuk satu platform, kerana ada juga aplikasi antivirus yang dapat digunakan untuk beberapa platform. Sebagai contoh, Total AV, aplikasi ini bukan sahaja melindungi PC anda dari virus tetapi juga melindungi telefon bimbit anda dari serangan virus.

5. Buku Panduan disediakan

Buku panduan ada

Jangan risau tentang cara menggunakan aplikasi antivirus, karena sebenarnya ada aplikasi antivirus yang menyediakan buku panduan untuk menggunakannya. Sebenarnya, walaupun tanpa buku panduan, anda dapat segera memahami cara menggunakannya, kerana antara muka aplikasi antivirus lebih mudah dan bermaklumat.

Namun, jika anda masih ragu, ada aplikasi antivirus yang menawarkan buku panduan. Satu aplikasi ialah Total AV. Buku panduan dari Total AV adalah ebook dan di dalamnya mengandungi maklumat tentang cara menangani virus, perkara yang perlu diperhatikan ketika mengunjungi laman web baru, dan cara yang betul untuk menangani virus di PC / telefon bimbit.

6. Perkhidmatan 24 jam

Perkhidmatan 24 jam

Sekiranya anda melanggan aplikasi antivirus tertentu, anda akan menerima perkhidmatan khas. Biasanya aplikasi antivirus menerima perkhidmatan 24 jam. Perkhidmatan ini berguna untuk anda yang ingin bertanya atau mengadu. Biasanya, perkhidmatan soal jawab ini boleh dilakukan melalui e-mel, telefon, atau sembang langsung. Jadi, anda tidak perlu risau lagi tentang virus yang menyerang PC!

7. Menjimatkan Kos

menjimatkan kos

Sekiranya anda tidak menggunakan antivirus dan PC anda sudah diserang oleh virus, mungkin PC anda mesti dipasang semula, atau bahkan menyerang beberapa perkakasan dan perisian di PC anda. Akibatnya, anda harus mengeluarkan wang untuk memasang semula, memuat turun perisian, malah yang paling teruk mungkin harus mengganti beberapa perkakasan pada PC.

Jadi, sebelum semua itu berlaku, kami mengesyorkan menggunakan antivirus, ya. Tidak semua versi pro aplikasi antivirus mahal. Malah terdapat juga beberapa aplikasi antivirus yang menawarkan pakej dengan harga yang berpatutan. Dengan cara itu, anda dapat menjimatkan wang untuk keselamatan PC atau telefon bimbit anda.

Ya, itulah sebab mengapa anda mesti menggunakan antivirus. Malangnya, masih terdapat sekitar 25% pengguna komputer yang tidak menggunakan PC. Walaupun antivirus sangat penting untuk mengelakkan PC anda dari virus. Jadi, jangan ragu untuk menggunakan antivirus untuk PC anda, ya!