Ini ialah Saiz Gambar dan Video yang Digunakan di Instagram

Instagram adalah salah satu aplikasi perkongsian foto dan video yang paling popular di dunia. Sehingga Mei 2019, pengguna berdaftar Instagram telah mencapai satu bilion. Indonesia, dengan jumlah penduduk lebih dari 250 juta, adalah salah satu negara dengan pengguna Instagram terbanyak di dunia.

Instagram yang dikeluarkan pada 6 Oktober 2010 pada mulanya hanya tersedia untuk peranti iOS. Baru pada April 2012 versi Android Instagram dilancarkan. Pada masa yang sama Instagram diperoleh oleh Facebook dengan nilai tunai dan saham sekitar $ 1 bilion dolar AS.

Sehingga kini Instagram telah meningkatkan dan mengembangkan perkhidmatan baru mereka. Bukan hanya foto, pengguna juga dapat berbagi video dalam jangka waktu tertentu. Pada bulan Oktober 2019, Instagram mempunyai fitur baru yang disebut "mode gelap" yang dapat berjalan di iOS 13 dan Android 10.

Salah satu bahagian Instagram yang telah berubah adalah ukuran gambar. Pada mulanya pengguna hanya dapat menyiarkan gambar untuk dibingkai dalam nisbah aspek segiempat sama (1: 1) dengan 640 piksel. Ini dimaksudkan agar sesuai dengan lebar layar iPhone 4, 4s, 5, 5s, dan SE. Pada tahun-tahun berikutnya saiz gambar Instagram terus meningkat.

Oleh itu, anda dapat menentukan ukuran gambar Instagram yang tepat dalam membuat catatan (foto, video, Cerita Instagram, IGTV) atau foto profil, ikuti perbincangan menarik di bawah ini. Sebelumnya faham apa yang dimaksudkan dengan ukuran dan nisbah aspek gambar Instagram.

Saiz Imej dan Nisbah Aspek

Nisbah Aspek IG

Terdapat dua perkara yang harus anda perhatikan ketika anda ingin menyiarkan gambar atau video di Instagram, iaitu ukuran dan nisbah aspek. Dengan mengetahui kedua-duanya, foto atau video yang anda muat naik di Instagram akan sesuai dan sama dengan ukuran yang dibenarkan oleh Instagram (termasuk tidak akan ada bahagian yang dipotong oleh sistem).

Ukuran gambar Instagram merujuk kepada jumlah piksel yang membentuk lebar dan tinggi foto atau video yang ingin anda siarkan. Ukuran gambar ini dinyatakan dengan dua nombor, di mana yang pertama mewakili lebar dan yang kedua mewakili ketinggian.

Manakala nisbah aspek merujuk kepada lebar gambar berkenaan dengan ketinggian. Ini dinyatakan sebagai nisbah, seperti 4: 5 atau 9:16, di mana digit pertama mewakili lebar dan digit kedua mewakili tinggi.

Umumnya ukuran gambar dan video yang dibenarkan oleh Instagram adalah ukuran yang mempunyai lebar antara 320 piksel dan 1080 piksel . Sekiranya ukurannya kurang atau lebih besar dari angka ini, sistem akan memperbesarnya secara automatik hingga lebar 320 piksel atau menurunkannya menjadi lebar 1080 piksel.

Namun, walaupun anda memposting gambar berukuran 1080 x 1080 piksel, ukuran yang akan dipaparkan oleh Instagram adalah hasil dari pemampatan sistem yang mendekati 600 x 600 piksel (biasanya antara 1,81 dan 2,24 kali lebih kecil).

Walaupun begitu, penting untuk terus menyiarkan ukuran gambar beresolusi tinggi (standard Instagram). Dengan cara itu, ketika Instagram memampatkan foto, kualitinya dapat dijaga. Jangan sekali-kali mengelakkan gambar dengan resolusi yang sangat tinggi (misalnya 5400 x 5400 piksel) kerana akan memberi kesan negatif terhadap kualiti gambar.

Juga penting untuk memastikan bahawa foto dan video yang anda hantar sesuai dengan nisbah aspek yang ditetapkan oleh Instagram. Sekiranya tidak, sistem akan tetap memaksanya agar sepadan dengan nisbah aspek yang disokong. Hasilnya tentu akan mempengaruhi kualiti foto atau video.

Saiz Gambar Instagram

Berikut adalah ukuran gambar yang tepat untuk catatan dan foto profil di Instagram. Dengan mengikuti panduan Instagram ini, kedua-dua gambar atau video yang anda hantar dapat dijaga dengan baik dan mengelakkan pemotongan automatik dilakukan oleh sistem.

1. Saiz Gambar Profil

Profil Isyarat Caris

Sebelum memuat naik foto atau video di akaun Instagram anda, anda mesti membuat gambar profil terlebih dahulu supaya akaun anda dianggap aktif dan nyata (bukan akaun palsu). Dan agar mudah dikenali, anda harus menggunakan foto dengan profil yang sama dengan rangkaian sosial lain yang anda gunakan.

Ukuran gambar profil optimum yang boleh anda gunakan ialah 110 x 110 piksel, sementara resolusi maksimum adalah 180 x 180 piksel. Dari segi ukuran foto yang ingin anda gunakan untuk foto profil, anda boleh menggunakan foto dengan resolusi tinggi (misalnya: 1080 x 1080 piksel).

2. Saiz Gambar Instagram: Foto

Saiz Gambar IG

Menyiarkan gambar adalah salah satu perkara paling biasa yang dilakukan oleh pengguna Instagram di akaun mereka. Ukuran awal foto yang Instagram boleh hantar adalah 640 x 640 piksel dalam nisbah aspek 1: 1 atau persegi. Pada tahun 2015, resolusi foto yang disokong ditingkatkan menjadi 1080 x 1080 piksel.

Sejak itu anda boleh memuat naik foto secara mendatar dan menegak ke Instagram. Berikut adalah ukuran foto Instagram terbaik yang boleh digunakan:

  • Foto Instagram persegi: nisbah aspek 1: 1 dengan resolusi 1080 x 1080 piksel (Instagram akan memampatkan fail foto di mana ia akan dipaparkan hampir 600 x 600 piksel).
  • Foto mendatar atau lanskap Instagram: Nisbah aspek yang disyorkan ialah 1.91: 1, tetapi boleh ditingkatkan menjadi 16: 9. Resolusi itu sendiri adalah 1080 x 566 piksel, tetapi juga mungkin menggunakan ukuran yang lebih kecil seperti 600 x 400 piksel.
  • Foto menegak Instagram atau potret:  nisbah aspek 4: 5 dengan resolusi 1080 x 1350 piksel, namun, Instagram akan memaparkannya sebagai gambar berukuran 480 x 600 piksel.

3. Saiz Gambar Instagram: Video

Saiz Video IG

Anda boleh memuat naik video ke garis masa Instagram atau membagikannya di Instagram Stories. Berikut adalah ukuran video yang tepat untuk anda siarkan pada garis masa Instagram anda.

  • Video persegi: nisbah aspek 1: 1 dengan resolusi 1080 x 1080 piksel. Tempoh video yang dibenarkan adalah 2 hingga 60 saat.
  • Video mendatar atau lanskap: Nisbah aspek yang digunakan antara 1.91: 1 dan 16: 9 dengan resolusi 1080 x 607 piksel.
  • Cerita Instagram: Nisbah aspek 9:16 dengan resolusi 1080 x 1920 piksel.
  • IGTV: Video IGTV boleh menegak dan mendatar. Nisbah maksimum untuk video IGTV menegak adalah 9:16 dan minimum 4: 5 dengan resolusi 1080 x 1920 piksel. Nisbah maksimum untuk video IGTV mendatar ialah 16: 9 dan minimum 5: 4 dengan resolusi 1920 x 1080 piksel.
  • Foto penutup IGTV: Nisbah aspek 1: 1.55 dengan resolusi 420 x 654 piksel.
  • Nisbah aspek Instagram Live: 9:16 dengan resolusi 1080 x 1920 piksel.

Nah, itu adalah perbincangan ringkas mengenai ukuran gambar Instagram yang mesti diketahui. Sekiranya anda seorang yang aktif di Instagram (untuk tujuan positif, tentu saja!), Anda mesti mengetahui garis panduan di atas supaya catatan anda sempurna (kualiti dijaga dan tidak ada pemotongan automatik oleh sistem).

Kerana Instagram tidak menyediakan alat penyuntingan gambar dan video profesional, anda mesti mengedit gambar atau video dalam aplikasi khas, baik di PC dan telefon pintar. Klik di sini untuk mengetahui alat penyuntingan video terbaik di PC atau komputer riba.

telah menulis banyak artikel menarik mengenai Instagram, seperti aplikasi pemeriksaan pengikut Instagram terbaik, cara DM Instagram di PC, cara memuat naik foto Instagram di PC, dan lain-lain.