10 Aplikasi Kewangan PC untuk Pengurusan yang Lebih Baik

Sekiranya anda memerlukan bantuan dalam hal kewangan, perisian dan aplikasi kewangan peribadi dapat membantu anda menjadi lebih cekap dalam menguruskan wang anda. Aplikasi dan perisian ini bahkan dapat membantu anda mencari jalan untuk memenuhi matlamat kewangan jangka panjang.

Memilih aplikasi kewangan peribadi yang tepat untuk anda bergantung pada keperluan kewangan semasa anda. Beberapa aplikasi kewangan peribadi dapat membantu anda menguasai anggaran dan mengesan perbelanjaan, sementara aplikasi lain dapat membantu anda dalam pengurusan portfolio pelaburan. Keliru untuk memilih? Lihat sahaja ulasan ini.

1. Lekas

Sakit

Quicken adalah aplikasi yang telah lama digunakan untuk menguruskan kewangan peribadi. Pada mulanya aplikasi ini hanya dibangun untuk versi desktop, tetapi sekarang aplikasi ini tersedia untuk versi mobile. Quicken menyediakan pelbagai alat pelaporan kewangan yang baik. Aplikasi berbayar ini menggabungkan pelaporan anggaran, perbankan dan pelaburan dalam satu papan pemuka.

Ciri pelaporan ini berkaitan dengan beberapa bidang yang berbeda, yaitu anggaran, bil, laporan, dan pelaburan. Untuk belanjawan, aplikasi ini memberi anda peluang untuk memasukkan pembelian dan pendapatan sehingga anda dapat membandingkan keduanya bersama-sama. Hasilnya anda dapat membandingkan berapa pendapatan dan perbelanjaan anda.

Dari segi bil, anda dapat melihat berapa yuran, berapa banyak yang perlu anda bayar, dan juga berapa banyak wang yang tersisa. Untuk laporan, anda boleh mengumpulkan bil kad kredit dan perbankan di satu tempat supaya anda tahu berapa banyak yang anda bayar. Untuk pelaburan, aplikasi ini dapat mengesan sama ada pelaburan adalah sebahagian daripada simpanan, portfolio pelaburan, atau program persaraan.

2. Penyimpan Wang

Penyimpan Wang

Aplikasi luar biasa ini mempunyai semua ciri kewangan yang diperlukan. Money Keeper membolehkan anda menguruskan laporan, mengesan pendapatan dan perbelanjaan. Anda boleh membuat laporan, melihat ringkasan dan juga menganggarkan perbelanjaan. Anda bahkan boleh membuat anggaran untuk membatasi perbelanjaan dan menjimatkan wang anda.

Aplikasi ini juga membolehkan anda membuat catatan hutang dan pinjaman untuk mengesan kedua pembayaran dan diingatkan mengenai pinjaman yang diambil dan diberikan. Di samping itu, Money Keeper juga menawarkan pilihan untuk membuat acara dan mengesan kos acara ini secara berasingan dari akaun utama anda.

Perkara terbaik mengenai aplikasi ini ialah anda dapat membuat jumlah akaun yang tidak terhad dan menambahkan sebanyak mungkin transaksi ke akaun tersebut. Aplikasi ini tersedia dalam versi percuma dan berbayar. Untuk versi berbayar, anda boleh membuang beberapa sekatan. Aplikasi ini dapat digunakan untuk PC Windows 10 dan Windows Phone.

3. Pudina

Pudina

Aplikasi ini adalah anggaran dalam talian percuma dari Intuit, yang menjadikan aplikasi TurboTax dan QuickBooks. Mint menggabungkan semua data kewangan anda dan menunjukkan gambaran umum mengenai anggaran, bil, perbelanjaan dan skor kredit anda.

Anda boleh membuat anggaran anda sendiri, membuat tujuan dan peringatan, dan menyegerakkan data anda dengan data dan aplikasi web. Aplikasi ini memberikan keselamatan dengan penyulitan dan pengesahan pelbagai faktor. Anda juga boleh menggunakan Mint untuk mengesan pelaburan dan portfolio anda.

4. Kekasih Wang

Pencinta wang

Money Lover adalah aplikasi untuk mengesan perbelanjaan yang mudah digunakan dan tersedia dalam versi percuma dan premium. Aplikasi ini juga mempunyai fitur pengesanan dan penganggaran yang baik.

Dengan aplikasi ini, anda dapat menguruskan pinjaman dan hutang. Walaupun versi Money Lover secara percuma tidak membenarkan anda mempunyai lebih daripada satu simpanan, versi yang belum dibayar cukup.

Aplikasi ini tersedia untuk kebanyakan peranti mudah alih dan juga komputer berasaskan Windows. Bahkan versi web juga tersedia dan dapat diakses menggunakan penyemak imbas apa pun.

Kelebihan Money Lover yang sangat berguna adalah bahawa aplikasi ini dapat menambah jadual penerimaan wang. Ciri ini boleh menjadi peringatan untuk anda. Jadi, anda boleh mencatatkan pendapatan pada masa akan datang.

5. YNAB

YNAB

Berdiri untuk Anda Memerlukan Anggaran, YNAB adalah aplikasi kewangan peribadi yang bertujuan untuk lebih celik ketika anda menguruskan belanjawan bulanan anda. Apabila anda memerlukan tutorial untuk membuat anggaran dan menguruskan kewangan harian anda, aplikasi ini dapat membantu anda menangani beberapa masalah kewangan yang lebih sukar.

Sekiranya anda memerlukan pertolongan untuk mengatasi tabiat buruk anda dengan kewangan, YNAB dapat membantu anda menyelesaikan masalah anda dengan menggunakan beberapa peraturan asas pengurusan kewangan. YNAB boleh dihubungkan secara automatik ke akaun bank anda, menggabungkan maklumat perbelanjaan anda untuk analisis dan penjejakan belanjawan.

Aplikasi berbayar ini menawarkan percubaan percuma selama 34 hari sehingga anda dapat memutuskan sama ada YNAB sesuai untuk tujuan kewangan peribadi anda atau tidak. YNAB boleh digunakan pada semua peranti termasuk PC, tablet dan telefon pintar.

6. GnuCash

GnuCash

Aplikasi GnuCash adalah aplikasi komputer yang serasi dengan Windows, Mac OS, dan Linux. Terdapat juga aplikasi pendamping untuk Android yang memungkinkan anda dapat mengesan perbelanjaan ketika bepergian dan kemudian mengimport maklumat tersebut ke PC.

GnuCash dikembangkan oleh sukarelawan dan merupakan aplikasi perakaunan percuma yang dapat digunakan untuk menjalankan sejumlah laporan untuk melihat data kewangan anda. Ciri-cirinya merangkumi penjejakan akaun bank, pendapatan, stok dan perbelanjaan.

Aplikasi kewangan PC GnuCash juga menawarkan bantuan perakaunan untuk perniagaan kecil yang membolehkan para peniaga menguruskan pelanggan dan vendor, mengendalikan invois dan pembayaran bil dan juga gaji.

7. Sampul surat

Selimut

Sistem penganggaran tradisional menggunakan sampul surat dapat membantu anda mengekalkan anggaran dan menguruskan kewangan anda. Setelah wang dibahagikan untuk setiap anggaran, anda memasukkan wang ke dalam sampul yang berbeza. Oleh itu, jika anda ingin menganggarkan IDR 250,000 untuk internet selama sebulan, maka simpanlah wang tersebut dalam sampul surat "internet".

Pendekatan itu digunakan oleh Mvelopes untuk membuat penganggaran. Yang membezakannya ialah aplikasi ini melakukannya secara digital di telefon bimbit dan komputer daripada menggunakan wang tunai fizikal. Aplikasi ini dibayar tetapi memberi peluang untuk mencuba Mvelopes secara percuma selama 30 hari.

Aplikasi kewangan PC Mvelopes akan membantu anda membuat anggaran dan menguruskan "sampul surat" anda. Peranti ini dapat mengesan perbelanjaan dan menunjukkan kepada anda sampul surat yang digunakan untuk membeli-belah sehingga anda dapat mengikuti anggaran yang telah dibuat.

8. Buddi

Budi

Buddi adalah aplikasi sumber terbuka untuk membuat anggaran yang dapat digunakan pada sistem Windows, Mac, dan Linux. Di samping itu, aplikasi ini telah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa. Buddi memberikan keselamatan data kewangan dengan kata laluan. Aplikasi ini direka untuk senang digunakan walaupun oleh orang tanpa latar belakang kewangan.

Ciri yang tersedia termasuk penganggaran, penjejakan akaun, dan laporan kewangan peribadi. Tetapi anda harus memasukkan transaksi secara manual. Dengan pemalam percuma, anda boleh mempunyai lebih banyak ciri dan panduan untuk pengguna dalam talian, menjadikannya senang dibaca dan digunakan.

9. TurboCASH

TurboCASH

Perisian ini adalah aplikasi perakaunan percuma yang telah tersedia sejak April 1985. Aplikasi TurboCash yang mempunyai 23 pilihan bahasa banyak digunakan di Amerika Syarikat, Eropah, Australia dan Kanada. Di samping itu, aplikasi ini juga mempunyai komuniti dalam talian dengan lebih daripada 100,000 pengguna.

TurboCASH dicipta untuk membantu perniagaan kecil dan sederhana (PKS). Untuk freelancer atau pedagang, ciri TurboCASH mungkin berlebihan. Namun, jika anda memerlukan sesuatu yang mempunyai lebih banyak kelebihan berbanding buku tunai, TurboCASH boleh menjadi pilihan. Aplikasi ini dapat mengendalikan PPN, pesanan pembelian dan juga penghutang dan pemiutang.

10. Wang Wang

Wang Wang

Aplikasi ini dibuat untuk pengguna Mac tetapi juga dapat digunakan untuk Windows dan Linux. Moneydance adalah pakej pengurusan wang untuk PC dengan antara muka satu tetingkap yang sangat kemas. Pasang aplikasi ini dan anda akan mendapat gambaran segera mengenai kewangan anda, bil akan datang, perbelanjaan terkini dan banyak lagi.

Walaupun tidak terlalu hebat, ciri pelaporannya cukup hebat dan salah satu ciri Moneydance yang paling berguna adalah daftar akaun. Bagi warga sekolah lama yang telah menguruskan buku cek, aplikasi ini mempunyai kaedah yang sama.

Aplikasi kewangan Moneydance PC juga tersedia untuk iOS untuk memudahkan rakaman transaksi dalam perjalanan, yang kemudiannya dapat diselaraskan dengan PC.

Sekiranya anda sukar menguruskan kewangan peribadi anda secara manual, mungkin pilihan aplikasi digital yang disebutkan di atas boleh menjadi jawapan kepada masalah anda.

Aplikasi kewangan PC ini menawarkan banyak ciri canggih seperti mengesan perbelanjaan dan pendapatan serta mengesan bil bulanan anda. Sekiranya anda menginginkan sesuatu yang lebih sederhana, anda boleh menggunakan aplikasi pengurusan kewangan khusus untuk telefon pintar Android. Ayuh, lihat senarai terbaik di sini.