10 Nota Diari yang Mudah Digunakan untuk PC

Adakah anda jenis orang yang mudah melupakan perkara menarik yang anda alami atau anda pelajari? Atau adakah anda menghadapi masalah untuk mengingati apa yang anda buat enam bulan yang lalu? Ingin dapat melihat kembali dan mengetahui kemajuan yang telah anda buat? Anda mungkin perlu mencuba menulis buku harian.

Buku harian atau jurnal dapat membantu anda mengingat perkara yang telah anda pelajari, merakam kisah hidup anda, dan mengesan kemajuan yang telah anda buat. Jika dulu anda memerlukan pen dan buku untuk menulis buku harian, sekarang anda hanya memerlukan aplikasi digital untuk memudahkan anda menulis, salah satunya di PC.

Kelebihan Aplikasi Catatan Harian

Buku nota dan pen adalah pilihan yang baik untuk menyimpan buku harian, tetapi aplikasi digital menawarkan lebih banyak kelebihan. Aplikasi nota digital secara amnya dilengkapi dengan banyak ciri tambahan, seperti apa yang telah anda capai, rancang apa yang ingin anda lakukan dan tambahkan foto dalam nota untuk menjadikan buku harian lebih berkesan.

Aplikasi Catatan Harian yang Disyorkan untuk PC

Terdapat beberapa aplikasi buku harian yang tersedia dan boleh digunakan pada PC. Sekiranya anda belum mempunyai rujukan, berikut adalah senarai aplikasi log harian yang boleh digunakan di PC anda.

1. Sekilas

Sekilas

Sebenarnya tidak mudah untuk mencari aplikasi jurnal yang sesuai untuk Windows yang juga tidak berbayar. Mungkin sebilangan orang yang menulis buku harian dalam aplikasi tersebut bersedia membayar keistimewaan tersebut. Namun, jika anda mencari aplikasi percuma, Sekilas adalah pilihan yang tepat.

Selain percuma, aplikasi ini juga dirancang dengan sangat baik, dengan antara muka minimalis dan bersih. Aplikasi ini juga menambah beberapa ciri baik, tetapi tidak terlalu banyak sehingga tidak berlebihan. Sekiranya anda hanya mahukan aplikasi ringkas, Glimpses adalah untuk anda.

Anda boleh menghantar teks dan menambahkan foto, tetapi aplikasi ini tidak mempunyai pilihan untuk menambahkan lebih banyak perkara seperti audio atau gambar. Namun, anda mempunyai pilihan untuk membiarkan orang mengakses buku harian anda melalui pautan yang boleh dikongsi (Glimpses menggunakan Dropbox untuk penyimpanan awan).

Sekiranya anda ingin mencari sesuatu yang telah anda tulis, anda boleh menggunakan ciri carian atau mencari menggunakan kalendar. Aplikasi ini hanya dapat mengeksport fail ke PDF. Oleh itu, jika anda kemudian mahu beralih ke aplikasi buku harian yang lain, anda akan mengalami sedikit masalah.

2. Jurnal PaperStreet

Jurnal PaperStreet

PaperStreet Journal adalah aplikasi buku harian percuma yang tersedia untuk PC dan telefon pintar Windows 10. Aplikasi ini menyokong penggunaan dua jenis entri penulisan dan lukisan, tetapi anda tidak dapat menggabungkan keduanya. Buku harian anda boleh diarkibkan secara tempatan dalam format RTF dan PNG.

Walaupun antara muka memerlukan sedikit penyesuaian, PaperStreet Journal menawarkan perlindungan kata laluan untuk jurnal anda, entri yang dapat dicari dengan kata kunci dan aplikasinya memiliki fitur pemeriksaan ejaan lalai. Terdapat juga sokongan untuk entri suara-ke-teks yang menjadikan PaperStreet Journal pilihan yang menarik untuk entri jurnal bebas-tangan .

3. Evernote

Evernote

Adakah anda masih memerlukan penjelasan lebih lanjut mengenai Evernote? Anda boleh menggunakan Evernote untuk apa sahaja, jadi mengapa tidak menggunakan aplikasi ini sebagai buku harian? Aplikasi ini mempunyai banyak ciri dan tersedia untuk pelbagai platform , percuma, dan mungkin anda sudah memilikinya. Evernote menyokong gambar, fail video, audio, PDF dan banyak lagi.

Bagaimana untuk memulakan? Anda boleh membuat tajuk yang dipanggil jurnal dan kemudian membuat buku nota untuk setiap tahun. Kemudian buat satu nota untuk setiap hari kemudian tandakan. Evernote disatukan dengan aplikasi pihak ketiga seperti Kalendar Google, Zapier, IFTTT, dan banyak lagi.

4. Buku Harian iDaily

Buku Harian iDaily

iDaily Diary memberikan sekurang-kurangnya dua kelebihan besar berbanding buku harian kertas. Pertama, tidak kira berapa banyak buku harian yang anda ada, anda selalu dapat mencari nota yang anda mahukan dengan menggunakan ciri Carian.

Kedua, iDaily Diary menawarkan perlindungan kata sandi dan penyulitan yang jauh lebih selamat daripada kunci buku harian kecil. Sekiranya anda ingin membuat sebahagian daripada tulisan anda dalam talian, anda boleh mengeksport entri anda dalam format HTML. Simpan buku harian anda di flashdisk dan anda boleh mengemas kini bila-bila masa anda berada di dekat komputer.

Edisi berbayar iDaily Diary mempunyai ciri tambahan, seperti pilihan untuk mengeksport keseluruhan buku harian. Walau bagaimanapun, versi percuma sudah menawarkan sokongan untuk pelbagai bahasa, termasuk Mandarin, Perancis, Belanda, Itali, Jerman, Turki, dan Jepun.

5. Akuarium

Akuarium

Sekiranya anda menganggap Glimpses terlalu minimalis tetapi anda menyukai idea asasnya, anda akan muat di Diarium. Aplikasi ini mempunyai hampir semua yang tidak dimiliki oleh Glimpses, bahkan ciri-ciri yang anda tidak sedar bahawa anda mahukan. Satu-satunya kelemahan aplikasi ini ialah selepas percubaan percuma selama sepuluh hari, anda perlu membayar yang seterusnya.

Fungsi asas menulis entri disokong oleh penyatuan dengan kalendar sistem. Oleh itu, jika anda menambahkan kalendar, anda akan mempunyai rekod automatik tentang apa yang anda lakukan. Selain itu, anda juga dapat menambahkan foto, audio, video, dan file lain, menandai catatan anda, menambahkan lokasi dan bahkan dapat memberikan nilai untuk hari anda.

Buku harian mempunyai beberapa pilihan untuk menyandarkan data buku harian anda, membolehkan anda mengeksport entri buku harian anda, dan bahkan memberikan statistik mengenai entri buku harian anda. Anda bahkan boleh menyambung ke Facebook, Instagram, Twitter, Untappd, Google Fit, dan Swarm dan menyambung secara automatik ke catatan anda.

6. Buku Harian Bloom

Buku Harian Bloom

Aplikasi ini membolehkan anda merakam semua momen hidup anda. Tuliskan peristiwa sekali seumur hidup dan detik-detik sehari-hari. Di samping itu, tuliskan semua pengalaman, fikiran, aktiviti, dan idea anda. Kerana mempunyai antara muka yang elegan, menggunakan Bloom Diary untuk menulis buku harian akan menjadi pengalaman yang sangat menyenangkan.

Ciri penyunting aplikasi ini menawarkan pelbagai pilihan pemformatan teks. Bloom Diary membentangkan catatan nota anda sebagai bab dalam buku dan anda dapat berpindah di antara pelbagai bab dengan cepat. Anda boleh memperibadikan sepenuhnya catatan catatan anda dengan menambahkan butiran lokasi pada entri dan foto.

Untuk mencari entri penulisan, anda boleh menggunakan mana-mana kata kunci dalam tajuk. Anda juga boleh menyimpan rahsia diari dengan menambahkan kata laluan. Sekiranya berlaku ralat, anda boleh mengeksport entri sebagai dokumen MS Word atau fail HTML dan memulihkannya kemudian. Entri yang dihapus dapat dikembalikan dengan tong sampah lalai.

7. Perjalanan

Perjalanan

Aplikasi ini agak mudah tetapi dilengkapi dengan nuansa moden yang sangat bersih, seolah-olah buku harian anda adalah Instagram peribadi anda. Journey bukan aplikasi percuma, tetapi merupakan aplikasi lintas platform (Windows, Mac, Android, iOS, Linux, Web) yang besar, yang membolehkan anda membuat catatan harian melalui e-mel dan mempunyai sejumlah ciri baik.

8. Wartawan

Wartawan

Sekiranya anda suka menulis buku harian anda dengan gaya artistik dan menulis nota dalam lakaran ringkas, anda memerlukan aplikasi Wartawan. Anda pasti dapat membuat kisah hidup anda dalam bentuk visual dengan cepat dan anda juga dapat menambahkan ciri rakaman suara anda.

9. Kisah Hidup Saya

Kisah hidup saya

Story of My Life membolehkan anda menyimpan catatan semua peristiwa penting dalam hidup anda. Tulis memoir anda setiap hari, bulanan atau tahunan, dan catat apa yang penting dalam hidup anda. Anda juga boleh menambahkan foto dan memorabilia atau merakam momen dalam video. Ciri carian dapat membantu anda mencari entri, jika anda ingin mengingati peristiwa tertentu.

Aplikasi ini juga menyokong melakukan tugas, jadi anda tidak akan terlepas dari peristiwa penting. Story of My Life juga mempunyai senarai baldi yang boleh dibeli. Anda boleh menyandarkan rekod data harian anda ke OneDrive, peranti mudah alih dan storan tempatan, dan memulihkan rekod harian anda dengan mudah sekiranya berlaku.

10. Diari Digital

Diari Digital

Aplikasi ini adalah alat untuk mengubah kisah hidup anda menjadi entri digital. Yang perlu anda buat hanyalah memilih hari dan mula menulis. Di samping itu, anda juga boleh menambahkan gambar dan acara dan menggunakan pengekodan warna untuk mengenal pasti nota harian anda dengan mudah.

Halaman ini mempunyai penampilan yang artistik dan bersih yang dapat membantu anda mendapat inspirasi untuk menulis. Sekiranya anda tidak mahu menulis, anda boleh menggunakan mod narasi dan merakam entri buku harian audio.

Aplikasi ini menyokong penggunaan kata laluan. Sayangnya, terdapat banyak iklan dalam aplikasi ini yang cukup menjengkelkan. Juga, entri sebelumnya tidak dapat dihapuskan.

Terdapat banyak pilihan aplikasi untuk anda yang gemar menulis buku harian. Dengan menggunakan aplikasi ini, anda boleh menulis buku harian tanpa perlu mengeluh kerana kehabisan buku nota atau pen dakwat. Dapatkan pelbagai cadangan aplikasi PC terbaik lain di sini.