ASUS ROG Zephyrus S GX502GW Glacier Blue, Laptop Gahar untuk Pencipta Kandungan

Sejak pertama kali diperkenalkan pada tahun 2016, siri ROG Zephyrus telah menjadi barometer bagi industri komputer riba permainan moden. Bayangkan, ROG Zephyrus adalah komputer riba permainan pertama di dunia yang menggunakan teknologi baru yang membolehkan komputer riba permainan muncul dengan badan yang jauh lebih padat, lebih nipis, dan lebih ringan.

ASUS ROG Zephyrus S GX502GW Glacier Blue

Pada masa ini ROG Zephyrus hadir dengan beberapa varian, salah satunya adalah ROG Zephyrus S yang merupakan varian tertinggi. Selain masih menggunakan badan yang sangat padat dan ringan, ROG Zephyrus S juga dilengkapi dengan spesifikasi permainan yang tinggi.

Varian terbaru ROG Zephyrus S GX502GW bahkan dilengkapi dengan pemproses Intel Core generasi ke-9 dan cip grafik NVIDIA GeForce RTX. Dan kali ini, ASUS memperluas ruang lingkup segmen pengguna yang dimaksudkan. Salah satu caranya adalah dengan menghadirkan komputer riba spesifikasi sengit, tetapi dibungkus dengan warna segar, yaitu Glacier Blue untuk mengurangkan kesan sengit yang biasanya dikuasai oleh merah dan hitam.

intel 9th ​​gen

Komputer riba permainan ini tidak hanya bertujuan untuk pemain yang mahukan prestasi tanpa kompromi ketika bermain permainan, tetapi juga hadir untuk profesional kreatif yang memerlukan komputer riba yang kuat dan mudah alih untuk menjadi kreatif. Bagaimana ROG Zephyrus S GX502GW dapat memenuhi keperluan kedua-dua pengguna sasaran tersebut? Sudah tentu, melalui ciri khas berikut.

Badan Padat

Sama seperti barisan ROG Zephyrus yang lain, reka bentuk ROG Zephyrus S GX502GW juga memberi tumpuan kepada dua perkara: mobiliti dan prestasi. Dari segi mobiliti, ROG Zephyrus S GX502GW adalah salah satu komputer riba permainan paling mudah alih yang ada sekarang. Tubuh mempunyai dimensi padat dengan panjang 36cm dan lebar 25cm, sementara ketebalannya adalah 1.8cm. Malah komputer riba permainan ini boleh dibawa menggunakan sling bag untuk komputer riba 14 inci.

Persoalannya, bagaimana ASUS dapat membawa tubuh yang sangat ringkas? Rahsia pertama ialah ukuran bezel. Menggunakan teknologi Super Narrow Bezel, ROG Zephyrus S GX502GW yang membawa skrin 15.6 mempunyai nisbah skrin-ke-badan hingga 81 peratus. Penggunaan bezel nipis juga membolehkan keseluruhan ukuran badan dibuat lebih ringkas.

Badan ASUS ROG Zephyrus S GX502GW

ROG Zephyrus S GX502GW juga mempunyai badan yang sangat kurus. Ketebalan badan hanya 1.8 cm dan bahkan boleh disokong dengan beberapa produk ultrabook. Saiz badan yang sangat nipis ini dapat dicapai berkat sistem penyejukan yang unik dan reka bentuk struktur keseluruhan ROG Zephyrus S GX502GW.

Kerana menggunakan komponen berprestasi tinggi, haba yang dihasilkan oleh ROG Zephyrus S GX502GW pastinya lebih tinggi daripada ultrabook. Atas sebab ini diperlukan sistem penyejukan khas agar prestasi tetap terjaga dan badan masih kelihatan kurus.

Penyelesaian yang digunakan oleh ASUS kali ini adalah Active Aerodynamic System (AAS) yang juga digunakan oleh komputer riba ROG Zephyrus pertama. AAS adalah sistem penyejukan khas yang membolehkan bahagian bawah komputer riba ROG Zephyrus S GX502GW dibuka semasa digunakan. AAS menjadikan badan ROG Zephyrus S GX502GW diangkat di bahagian belakang yang juga menjadikan menaip lebih selesa.

Kerana bahagian bawah badan terbuka ketika digunakan, ROG Zephyrus S GX502GW mempunyai ruang lega untuk peredaran udara. Oleh itu, sistem penyejukan sentiasa dapat berfungsi dengan optimum walaupun digunakan pada permukaan yang tidak rata.

Peredaran udara ASUS ROG Zephyrus S GX502GW

Badan ROG Zephyrus S GX502GW yang sangat padat menjadikan komputer riba permainan ini sangat mudah alih dengan mobiliti yang tidak kalah dengan komputer riba bukan permainan. Kemudahalihannya juga membolehkan komputer riba ini digunakan oleh para profesional untuk bekerja secara mudah alih.

Lebih Mudah Alih

Bercakap mengenai mudah alih, bateri adalah salah satu faktor yang menjadikan komputer riba layak atau tidak dipercayai sebagai alat sokongan mobiliti. Atas sebab ini, ROG Zephyrus S GX502GW kini hadir dengan kapasiti bateri yang lebih besar dan boleh bertahan sehingga hampir 4 jam penggunaan berdasarkan ujian menggunakan PCMark 8.

Untuk mengurangkan penggunaan bateri ketika digunakan dalam mod bateri, ASUS juga menghadirkan fitur yang memungkinkan pengguna ROG Zephyrus S GX502GW mematikan fitur NVIDIA G-Sync dan menggunakan cip grafik bersepadu Intel HD Graphics untuk tujuan pengkomputeran standard. Cip grafik Intel HD Graphics yang jauh lebih cekap kuasa menjadikan bateri ROG Zephyrus S GX502GW tahan lebih lama.

Bagaimana jika bateri habis dan tidak ada sumber kuasa di sekitar anda? Tidak perlu risau kerana ROG Zephyrus S GX502GW juga menyokong ciri penyampaian kuasa melalui port USB Type-C. Maksudnya, komputer riba permainan ini dapat diisi semula menggunakan bateri power bank. ROG Zephyrus S GX502GW bahkan boleh diisi semula menggunakan penyesuai pengecas USB Type-C yang bentuknya lebih ringkas.

Badan ASUS ROG Zephyrus S GX502GW

Untuk Pemain dan Pencipta Kandungan

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, ROG Zephyrus S GX502GW tidak hanya ditujukan untuk pemain tetapi juga untuk profesional kreatif. Untuk memenuhi keperluan kedua-duanya, komputer riba permainan ini dilengkapi dengan pelbagai ciri khas, salah satunya terdapat di skrin. ROG Zephyrus S GX502GW menggunakan skrin peringkat IPS dengan kadar penyegaran tinggi dan masa tindak balas rendah, tepat hingga 240Hz dan 3ms.

Kadar penyegaran yang tinggi sangat penting bagi pemain yang ingin menikmati pergerakan lancar dalam permainan dengan kadar bingkai yang tinggi. Walaupun waktu respons yang rendah memungkinkan pemain dapat bereaksi dengan lebih baik dalam permainan, serta merasa bermain permainan dengan output paparan yang sangat dekat dengan waktu nyata.

Sementara itu, untuk memenuhi keperluan profesional kreatif, komputer riba dilengkapi dengan skrin bersertifikat Pantone Validated Display. Artinya, tidak hanya dapat menampilkan kadar bingkai tinggi, tetapi juga warna yang sangat tepat. Skrin yang mampu menghasilkan warna yang tepat sangat penting bagi profesional kreatif agar mereka dapat memastikan karya yang dihasilkan mempunyai warna yang sesuai dengan apa yang diinginkan.

Bukan itu sahaja, skrin yang digunakan oleh ROG Zephyrus S GX502GW juga mampu menghasilkan lebih banyak warna daripada kebanyakan komputer riba permainan. Skrin komputer riba permainan ini mempunyai kadar pembiakan warna hingga 100 peratus dalam ruang warna sRGB. Setiap unit ROG Zephyrus S GX502GW juga dilengkapi dengan layar yang telah dikalibrasi menggunakan Teknologi ProArt ™ TruColor.

Kini, dengan pilihan Glacier Blue, pencipta kandungan tidak perlu lagi terpaksa memilih komputer riba dengan reka bentuk yang dibungkus dengan warna ganas ROG khas. Pilihan warna baru yang disediakan menjadikan Zephyrus S GX502GW tampil lebih bergaya.

Kesambungan lengkap dalam komputer riba permainan ini, bermula dari USB 3.1 Type-A, HDMI, dan dua bicu audio. USB Type-C pada ROG Zephyrus S GX502GW juga menyokong output paparan dan penghantaran kuasa seperti yang disebutkan sebelumnya. ROG Zephyrus S GX502GW juga dilengkapi dengan kamera berasingan yang mampu merakam pada resolusi Full HD 60 fps.

Armory Crate = pusat arahan

Siri komputer riba ROG terbaru kini telah dilengkapi dengan aplikasi bernama Armory Crate, ROG Zephyrus S GX502GW tidak terkecuali. Sekiranya diumpamakan, Armory Crate adalah seperti pusat arahan untuk pengguna komputer riba permainan ROG.

Peti persenjataan

Di Armory Crate, anda dapat menyesuaikan prestasi mengikut keperluan dan senario penggunaan anda. ASUS telah menyediakan empat pratetap yang dapat digunakan, iaitu mod Windows, Silent, Performance, dan Turbo. Mod Windows adalah mod penggunaan harian, sementara Senyap adalah mod yang disarankan ketika menggunakan komputer riba di tempat umum kerana sistem akan menghadkan kelajuan kipas ke tahap yang sama sekali tidak bising. Sudah tentu prestasi akan terhad dalam mod Senyap.

Sementara mod Prestasi dapat digunakan ketika anda ingin menjalankan aplikasi yang memerlukan lebih banyak prestasi seperti penyunting video atau foto. Mod ini akan menjadikan kipas berputar lebih pantas sehingga dapat menghasilkan prestasi yang lebih pantas.

Akhirnya, mod Turbo menawarkan prestasi maksimum. Mod ini hanya dapat diakses apabila komputer riba disambungkan ke elektrik menggunakan penyesuai. Mod ini diaktifkan semasa anda ingin bermain permainan AAA dengan perincian grafik terbaik dan prestasi maksimum. Harap maklum bahawa mod ini akan menjadikan kipas ROG Zephyrus S GX502GW berputar secara maksimum.

Selain keempat mod, ASUS juga menawarkan mod Manual di mana anda dapat menyesuaikan prestasi GPU dan CPU, dan kecepatan kipas mengikut citarasa. Semua tetapan dalam mod Manual dapat disimpan melalui sistem awan, tentu saja, dengan syarat anda harus disambungkan ke akaun ASUS.

Paparan RGB yang unik

Melalui Armory Crate, pengguna juga dapat menyesuaikan paparan lampu latar RGB pada papan kekunci di ROG Zephyrus S GX502GW. Terdapat beberapa preset lampu latar RGB yang telah disediakan di Armory Crate dan dapat digunakan secara langsung oleh pengguna, seperti Static, Strobe, hingga Breathing. Pengguna ROG Zephyrus S GX502GW juga dapat membuat paparan mereka sendiri sesuai dengan keperluan mereka berkat ciri lampu latar RGB setiap kunci yang terdapat dalam komputer riba permainan ini.

Penyegerakan Aura

Ingin kelihatan lebih menarik? Pengguna ROG Zephyrus S GX502GW yang juga mempunyai peranti permainan ROG dapat menyegerakkan paparan RGB mereka. Melalui ciri Aura Sync, semua peranti gamog ROG yang disambungkan ke ROG Zephyrus S GX502GW dapat memiliki paparan RGB yang seragam. Malah kesannya dapat disesuaikan mengikut permainan yang dimainkan.

Audio yang kuat

Salah satu kelebihan yang boleh dikatakan tidak dijangka dalam ROG Zephyrus S GX502GW adalah prestasi audio. Tidak seperti komputer riba pada amnya, kualiti suara yang dihasilkan oleh ROG Zephyrus S GX502GW agak baik. Komputer riba permainan ini mampu menghasilkan suara yang kaya dengan bass yang mendalam dan suara yang sangat jelas. Selain itu, suara yang dihasilkan juga cukup kuat.

Kualiti audio pada ROG Zephyrus S GX502GW juga semakin baik berkat alat yang disebut Sonic Studio. Alat ini dapat diakses secara langsung melalui Armory Crate dan membolehkan anda menyesuaikan keseluruhan sistem audio, bukan hanya menyesuaikan kelantangan. Sonic Studio mempunyai beberapa pratetap yang boleh anda gunakan secara langsung untuk pelbagai aktiviti dengan komputer riba permainan ini. Salah satu pratetapnya ialah Muzik yang menawarkan suara yang lebih kaya dan terperinci. Sementara pratetap permainan mengemukakan sistem surround yang dapat meningkatkan kesedaran ketika bermain permainan.

ROG Zephyrus S GX502GW

Tidak hanya output, Sonic Studio juga membolehkan anda menyesuaikan input audio. Melalui satu fitur yang disebut Record Studio, ASUS menawarkan kemudahan seperti Pengurangan Kebisingan, Penstabil Volume, Pembatalan Gema Akustik, hingga Voice Equalizer yang dapat disesuaikan. Sekiranya anda suka live streaming, ciri ini akan sangat berguna.

Prestasi yang sangat pantas

Sekiranya peribahasa mengatakan jangan menilai buku dari sampulnya, maka untuk ROG Zephyrus S GX502GW jangan sekali-kali menilai komputer riba permainan ini dengan penampilannya. Jika dibandingkan dengan komputer riba gamig lain, malah komputer riba permainan yang dipersembahkan oleh pesaing, ROG Zephyrus S GX502GW kelihatan sangat sederhana dan tidak mempunyai penampilan khas komputer riba permainan pada umumnya yang dipenuhi dengan lampu RGB.

Tetapi di belakang paparan, ROG Zephyrus S GX502GW mampu memberikan prestasi yang sangat pantas yang tidak kalah dengan komputer riba permainan lain. Prestasi ini berkat gabungan Intel Core i7-9750H dan cip grafik NVIDIA GeForce RTX 2070 yang merupakan komponen kelas tinggi.

Mereka tidak hanya membiarkan permainan terbaru berjalan dengan kecepatan bingkai tinggi pada tetapan grafik terbaik, tetapi mereka juga dapat menjalankan berbagai aplikasi kreatif yang memerlukan kinerja tambahan, seperti aplikasi produksi animasi, penyuntingan video, dan penyuntingan foto dengan sangat lancar.

ASUS ROG Zephyrus S GX502GW spesifikasi

  • CPU: Pemproses Intel Core i7-9750H Hexa Core Generasi ke-9 (Cache 12M, hingga 4.5GHz)
  • Sistem Operasi: Windows 10 64-bit
  • Memori: Dual-channel 32GB DDR4 2666MHz SDRAM
  • Storan: 1TB M.2 NVMe PCIe x3 SSD
  • Paparan: 15.6 "IPS-level FHD, 240Hz 3ms, 100% sRGB, Pantone Validated Display
  • Grafik: NVIDIA GeForce RTX 2070 8GB GDDR6 VRAM
  • Input / Output: 2 x USB 3.1 Type-A (Gen1), 1 x USB 3.1 Type-C (Gen2), 1 x USB 3.1 Type-A (Gen2), 1 x Combo Audio, Jack, 1 x HDMI, 1 x Port Ethernet
  • Kamera: HD 1280 x 720 @ 60fps
  • Kesambungan: Wi-Fi 5 (802.11ac) 1 * 1 + Bluetooth
  • Audio: Pembesar suara 2 x 1W dengan teknologi Smart AMP, Array Microphone, DAC, ESS
  • Bateri: 76WHrs, 4S1P, bateri Li-ion 4-sel
  • Dimensi: 36.0 (W) x 25.2 (D) x 1.89 ~ 1.89 (H) cm
  • Berat: 1.99 Kg
  • Harga: Rp.46,999,000

Prestasi ROG Zephyrus S GX502GW terbukti melalui ujian menggunakan aplikasi penanda aras PCMark 10 dan Cinebench R15. Dalam kedua-dua penanda aras, komputer riba permainan ini berjaya mengukir skor tinggi yang dapat dilihat pada tangkapan skrin berikut.

Prestasi ROG Zephyrus S GX502GW

Menariknya, ROG Zephyrus S GX502GW dapat mengekalkan skor ujiannya berulang kali. Iaitu, teknologi penyejukan AAS yang diguna pakai oleh komputer riba permainan ini terbukti mampu memberikan prestasi penyejukan yang sangat baik.

Prestasi ROG Zephyrus S GX502GW

Berbalik kepada ujian grafik, prestasi ROG Zephyrus S GX502GW tidak dapat dipertikaikan. Cip grafik NVIDIA GeForce RTX 2070 yang digunakan dalam komputer riba permainan ini membolehkan permainan terbaru, kata Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint dan Tom Clancy's Division 2 dapat melakukan dengan kadar bingkai rata-rata di atas 60 fps dan kualiti grafik "kanan-kanan" .

Prestasi grafik ROG Zephyrus S GX502GW

Prestasi grafik ROG Zephyrus S GX502GW

Bukan hanya dalam permainan, ROG Zephyrus S GX502GW juga menunjukkan prestasi yang sangat baik dalam ujian grafik menggunakan aplikasi penanda aras 3DMark. Dalam kedua-dua mod ujian Fire Strike dan Time Spy, ROG Zephyrus S GX502GW mampu memberikan kadar dan skor bingkai yang baik.

Prestasi ROG Zephyrus S GX502GW

Hanya dalam menguji Port Royal dengan ciri penelusuran sinar masa nyata komputer riba ini menghasilkan kadar bingkai sekitar 30 fps. Ini wajar kerana Port Royal adalah ujian grafik yang sangat kompleks bahkan sangat sukar untuk mendapatkan kadar bingkai yang tinggi dalam ujian ini.

Prestasi ROG Zephyrus S GX502GW

Prestasi ROG Zephyrus S GX502GW

Selain cip pemproses dan grafik, ROG Zephyrus S GX502GW juga disertakan dengan 1TB NVMe PCIe SSD dan 32GB DDR4 2666 Mhz RAM. Aplikasi multitasking dan operasi yang memakan memori tidak menjadi masalah. Gabungan keduanya menjadikan komputer riba ini mempunyai masa memuat dan but yang sangat pantas. Prestasi SSD dapat dilihat dalam tangkapan skrin penanda aras berikut.

Penanda aras ROG Zephyrus S GX502GW

Pakej Lengkap dalam Laptop

ROG Zephyrus S GX502GW boleh dikatakan komputer riba yang menawarkan pakej lengkap. Bukan hanya sesuai untuk permainan, komputer riba permainan ini juga dapat diandalkan untuk menjalankan aktiviti lain, salah satunya adalah bekerja. Semua berkat dimensi yang sangat padat, beratnya yang agak ringan untuk komputer riba permainan, dan ciri profesional yang tidak terdapat pada komputer riba permainan lain.

Kehadiran warna Glacier Blue dalam barisan produk ROG Zephyrus S GX502GW juga menjadikan pencipta kandungan lebih fleksibel ketika memilih komputer riba yang akan digunakannya untuk memenuhi keperluan dan aktiviti harian mereka. Kini mereka masih boleh memiliki produktiviti yang tinggi dengan spesifikasi laptop nipis yang tipis, tetapi dalam reka bentuk dan warna yang sangat bergaya.