10 Permainan RTS Terbaik dan Paling Mencabar di PC dan Komputer riba

Strategi Masa Nyata (RTS) adalah genre permainan perang yang memfokuskan pada pembangunan kekuatan negara. Aspek pembangunan ini kemudian dapat dikembangkan lebih lanjut, seperti mengatur pertahanan, mengumpulkan sumber daya, mengatur pasukan tempur, dan diplomasi.

Strategi perang sangat diperhatikan sehingga permainan RTS memiliki daya tarik dalam industri permainan . Permainan dengan sistem strategi seperti ini memiliki peranan besar dalam pengembangan dunia permainan.

Konsep RTS kemudian mempunyai turunan dari genre permainan baru yang kini digemari oleh pemain milenium, iaitu Multiplayer Online Battle Arena (MOBA). Walaupun sedikit tersingkir dengan kehadiran sub-genre permainan, permainan RTS tetap menjadi permainan legenda untuk pemain veteran.

Sekiranya anda ingin mencuba permainan gaya Strategi Masa Nyata di PC, kali ini saya akan mencadangkan beberapa permainan untuk anda. Mari lihat ulasan di bawah.

1. Syarikat Wira II

Syarikat Wira II

Bersambung dari siri pertamanya, Company of Heroes 2 masih menceritakan suasana pertempuran semasa Perang Dunia II. Bukan sahaja Jerman terlibat dalam konfrontasi, tetapi cabarannya akan menjadi lebih menggembirakan dengan kehadiran sebuah kuasa besar, Kesatuan Soviet.

Anda kemudian akan menghadapi Tentera Merah Soviet dalam pelbagai kempen Front Timur semasa Perang Dunia. Suasana perang akan menjadi lebih tegang ketika cuaca salji sejuk.

Anda harus memastikan setiap skuad sentiasa hangat agar mereka tidak mati kerana sejuk. Anda boleh menyalakan api unggun untuk menjaga suhu tentera anda. Namun, risikonya adalah musuh dapat mengetahui keberadaan semua pasukan anda, dan rancangan penyergapan ke pangkalan musuh akan gagal.

2. Perang Salib kubu kuat

Perang Salib kubu kuat

Dalam permainan ini, anda mesti membina istana dengan membina tembok pertahanan yang kuat. Menara ini dapat digunakan sebagai pengawas untuk serangan musuh yang akan datang.

Di kerajaan yang anda kelola nanti, anda akan mengawal penduduk kota dan pasukan pertempuran. Anda mesti melindungi wilayah anda semaksimum mungkin dari ancaman perang yang akan berlaku.

Sebagai tambahan kepada pilihan berbilang pemain , terdapat empat mod lain dalam permainan ini. Mod pertama adalah Crusader yang merupakan kempen utama yang terdiri daripada 50 misi.

Kempen Bersejarah adalah mod kedua yang membawa anda ke dalam perang salib sejarah. Mod ketiga ialah Castle Builder. Di sini anda diminta untuk membangun kerajaan anda sendiri di daerah yang sudah tersedia di peta.

Yang terakhir adalah Senario Adat . Di sini anda dapat membuat peta wilayah anda sendiri yang kemudian dapat dimainkan sebagai lokasi untuk memerangi kerajaan lain.

3. Pertempuran untuk Bumi Tengah II

Pertempuran untuk Bumi Tengah II

The Battle For Middle Earth II menyajikan pertempuran berdasarkan kisah filem The Lord of the Rings. Arena akan dikemas menjadi permainan melalui mekanisme Real Time Strategy (RTS).

Dalam permainan ini, pemain diberi dua pilihan mod kempen permainan dengan peranan yang berbeza. Dua pilihan yang boleh anda pilih adalah mod Kempen Baik dan Kempen Jahat .

Dalam Kempen Baik , anda dapat mengatur semua pasukan peri, manusia, dan kerdil untuk melawan pasukan tentera jahat Sauron.

Semasa dalam Kempen Jahat , anda akan mengawal askar goblin dan nazgul jahat dalam mengalahkan mereka yang berpihak kepada yang baik. Selanjutnya, lokasi pertempuran itu sendiri akan berlaku di wilayah utara Bumi Tengah.

4. Zaman Empayar III

Zaman Empayar III

Kehidupan dan peperangan semasa era penjajahan menjadi masa yang menentukan dalam permainan yang satu ini. Masih mengekalkan tema asasnya, anda harus mengembangkan salah satu jajahan Eropah, Asia atau Amerika.

Anda dapat memulai dari daerah dengan pemukiman sederhana, kemudian berkembang menjadi kerajaan besar yang berisi penduduknya dan pasukan tempur.

Untuk mencipta kekuatan dari kawasan yang anda pilih, anda boleh meneroka peta dan mula mengumpulkan sumber. Sumber-sumber ini kemudiannya akan digunakan untuk membina unit bangunan dan semua pembinaan kuasa lain.

Untuk pengalaman yang lebih tinggi, anda boleh melakukan aktiviti yang produktif seperti membina bangunan, melatih tentera, dan membunuh tentera musuh.

5. Jumlah Perang: Warhammer

Perang Warhammer Total

Warhammer adalah permainan yang menawarkan perang fantasi antara manusia, vampir, kulit hijau dan kurcaci. Masing-masing mempunyai cita-cita dalam memperluas kekuatan mereka.

Oleh itu, keempat-empat negara akan saling berperang untuk menguasai wilayah sekitarnya. Kemudian, pertempuran akan berlaku begitu epik dan kejam.

Setiap bangsa dari negara-negara ini mempunyai musuh abadi mereka sendiri. Dalam permainan ini, manusia mempunyai tujuan utama dengan bertarung dengan vampir yang selalu mengganas.

Sementara orang kerdil akan melawannya dengan orc dan goblin bangsa Greenskins. Jangan lupa untuk mencuba permainan ini untuk mendapatkan ketegangan perang yang tegang.

6. Perintah & Penaklukan: Jeneral Zero Hour

Perintah & Penakluk Jeneral Jam Sifar

China, Amerika Syarikat dan Tentera Pembebasan Global (GLA) adalah tiga puak yang berperang dalam permainan satu ini. Benang merah cerita pasti akan diambil dari sudut pandangan ketiga-tiga puak itu.

Dalam mod Kempen , China dan Amerika kini menjadi sekutu. Kedua-duanya kemudian akan melawan serangan dari GLA yang sedang terganggu melalui senjata biologi dan kimia.

Command & Conquer: Generals Zero Hour adalah permainan RTS klasik yang tidak terlalu rumit dalam mekanisme permainannya. Seperti permainan RTS secara umum, anda diminta mengumpulkan sumber sebanyak mungkin.

Kemudian, sumber yang diperoleh akan digunakan untuk membina markas dan unit yang diperlukan untuk memenangi pertempuran.

7. Dunia Dalam Konflik

Dunia Dalam Konflik

World in Conflict mempunyai dua pilihan mod permainan, iaitu kempen dan berbilang pemain . Kempen mempunyai jalan cerita yang cukup panjang dengan memaparkan 14 senario.

Mod berbilang pemain boleh dimainkan dalam talian dengan pemain lain. Permainan ini mempunyai latar belakang pada tahun 1989. Kesatuan Soviet kini telah berjaya menyerang Amerika Syarikat dan menyerang perang di benua Eropah.

Pasukan dalam permainan World in Conflict cukup lengkap, dan anda dapat memilihnya sesuai dengan keperluan anda di medan perang.

Pasukan ini boleh terdiri daripada pasukan khas seperti anti-tank, pesawat pejuang, kereta kebal ringan ke tentera dan tentera infanteri. Semasa perjalanan ke perang, anda juga dapat mengumpulkan sumber daya untuk kekuatan tentera anda.

8. Empayar: Perang Total

Perang Total Empire

Semasa bermain permainan ini, anda akan dibawa ke suasana perang pada awal abad ke-19. Dengan masa seperti itu, anda boleh memilih puak untuk menguasai Eropah, Afrika Utara, Amerika dan Hindia.

Untuk berkembang di benua, Anda dapat menggunakan strategi tembakan dengan menghantar tentera untuk melakukan pertempuran di darat dan laut.

Anda dapat mengembangkan kekuatan ekonomi, politik, agama dan kolonial sebagai bentuk konfrontasi untuk memperluas wilayah anda. Kemudian, anda dapat menghasilkan tentera dan tentera laut untuk mengambil dan mempertahankan tanah jajahan melalui kaedah ketenteraan.

Di samping itu, anda juga dapat menerapkan agenda politik terhadap puak-puak lain untuk memberikan serangan dengan cara yang lebih diplomatik.

9. Alam Pertempuran

Alam Pertempuran

Permainan ini menceritakan kisah empat klan, iaitu Wolf, Dragon Serphent dan Lotus yang berada di satu negara. Klan Lotus menjadi pesta jahat kerana mereka ingin memerintah negara yang terdapat dalam permainan Battle Realms ini.

Klan itu mempunyai pahlawan yang sangat kuat. Walaupun begitu, ketiga-tiga klan yang lain masih akan bertempur antara satu sama lain untuk mempertahankan wilayah masing-masing.

Battle Realms mempunyai sistem permainan yang disebut Yin dan Yang. Unsur-unsur ini dapat dimiliki oleh semua pejuang setiap klan setelah bertempur.

Selain digunakan untuk meningkatkan kekuatan pahlawan, Yin Yang diperlukan untuk menjadikan pahlawan sebagai pahlawan yang paling hebat dari setiap klan. Wira-wira ini kemudian dapat diciptakan melalui bangunan suci yang disebut Keep.

10. Halo Wars 2

Halo Wars 2

Sekuel kedua untuk permainan Halo Wars menawarkan mod berbilang pemain yang boleh dimainkan dalam talian dengan sehingga enam pemain. Selain itu, terdapat 13 misi yang mencabar dan menarik yang boleh anda mainkan.

Tentera asing yang disebut Banished akan tetap menjadi lawan hebat yang harus anda hadapi. Namun, kali ini mereka akan dipimpin oleh jeneral perang yang berkuasa bernama Atriox.

Halo Wars 2 masih menampilkan watak lama, seperti Kapten Cutters, Profesor Anders, dan seluruh kru Spirit of Fire. Permainan ini juga menambahkan watak baru bernama Isabel.

Dia adalah pembantu maya yang mempunyai kecerdasan Artificial Intelligence (AI). Peranan watak cukup penting. Dia kemudian dapat membimbing pasukanmu dalam mempersiapkan perang melawan orang asing.

Nah, itulah cadangan 10 permainan gaya Strategi Masa Nyata yang boleh anda mainkan di PC. Semua mempunyai tahap keseronokan dan tahap yang berbeza. Oleh itu, jangan lupa cuba memainkannya.