Pelbagai Jenis Perkakasan dan Fungsi Komputer

Komputer yang kita gunakan setiap hari terdiri daripada pelbagai jenis perkakasan atau perkakasan . Setiap perkakasan ini mempunyai fungsi masing-masing sehingga komputer dapat beroperasi.

Dipanggil perkakasan kerana komponen yang membentuk komputer ini adalah objek padat yang umumnya terbuat dari keluli, plastik, logam atau logam, dan lain-lain.

Juga disebut perkakasan kerana memang "keras" berkaitan dengan perubahan atau pengubahsuaian. Tidak seperti perisian atau perisian yang boleh dikemas kini atau diubah dengan mudah.

Terdapat banyak jenis perkakasan komputer, seperti monitor, CPU, papan kekunci, dan lain-lain. Di bawah ini adalah perbincangan ringkas mengenai perkakasan komputer yang dikelaskan kepada beberapa bahagian utama, seperti input, pemprosesan (pemprosesan) , dan output.

Peranti input

papan kekunci dan tetikus

Peranti input komputer berfungsi memasukkan data atau arahan ke unit pemprosesan pusat. Peranti input dapat diklasifikasikan menurut metode yang digunakan untuk memasukkan data, seperti keying dan menunjuk .

Pertama terdapat menaip atau menaip peranti yang berfungsi untuk memasukkan data ke dalam komputer menggunakan peranti menaip dipanggil keyboard atau papan kekunci. Papan kekunci adalah peranti input utama komputer yang terdiri daripada tiga jenis kekunci, iaitu kekunci alfanumerik, kekunci khas dan kekunci fungsi.

Selanjutnya, terdapat sebutan atau penunjuk peranti . Peranti ini berfungsi untuk memasukkan data dan arahan ke komputer menggunakan penunjuk yang muncul di layar. Alat yang paling biasa digunakan untuk menunjuk dan memilih item pada skrin komputer adalah tetikus atau tetikus.

Anda boleh mengatakan bahawa papan kekunci dan tetikus adalah peranti input komputer yang paling biasa. Peranti input komputer lain yang sering digunakan adalah joystick dan mikrofon.

Peranti Pemprosesan

Peranti pemprosesan adalah mana-mana peranti di komputer yang menangani tahap perantaraan dan bukannya memproses data masuk. Terdapat banyak peranti pemprosesan di komputer dan beberapa yang paling biasa akan dibincangkan di bawah.

1. Papan induk

Komponen_Papan Papan

Motherboard atau motherboard adalah papan litar bercetak utama (PCB) yang terdapat di komputer. Motherboard adalah tempat berkumpul untuk banyak komponen komputer penting lain, termasuk CPU, RAM, cakera keras, dan kad video.

Keberadaan motherboard sangat penting bagi komputer kerana ia adalah asas komputer itu sendiri dan berfungsi untuk memperuntukkan kuasa dan membolehkan komunikasi ke dan antara CPU, RAM, dan semua komponen perkakasan komputer yang lain.

2. CPU

CPU komputer

CPU atau unit pemprosesan pusat adalah komponen komputer yang bertanggung jawab untuk memproses sebahagian besar data komputer, yang mengubah input menjadi output. CPU biasanya dalam bentuk filem nipis kecil yang dibungkus dalam cip seramik dan kemudian dipasang pada papan litar.

Kelajuan dan prestasi CPU adalah salah satu faktor terbesar yang menentukan seberapa baik komputer berfungsi. Kelajuan CPU itu sendiri diukur dalam gigahertz (GHz) di mana semakin tinggi bilangannya, semakin cepat CPU dapat beroperasi. Sudah tentu kelajuan CPU bukan satu-satunya ukuran prestasi. Ini kerana setiap CPU dibuat dengan teknologi yang berbeza.

3. RAM

Memori Akses Rawak (RAM) adalah tempat penyimpanan sementara untuk maklumat yang digunakan oleh CPU semasa komputer dihidupkan. Oleh itu, maklumat yang disimpan dalam RAM akan dihapuskan semasa komputer dimatikan. Seperti CPU, RAM terdiri dari lapisan kecil dan tipis, terbungkus dalam cip seramik dan dipasang pada papan litar yang disebut DIMM (modul memori dwi-sebaris).

Kapasiti RAM secara amnya dikira dalam gigabait (GB). Semakin besar kapasiti RAM komputer, semakin banyak aplikasi yang dapat dibuka sekaligus tanpa membuat prestasi komputer membeku. Selain itu, sokongan RAM yang besar juga dapat menjadikan beberapa aplikasi berfungsi dengan lebih baik secara umum.

4. Pemacu Keras

HDD

Komponen ini berfungsi sebagai tempat penyimpanan komputer. Tidak seperti RAM sementara, semua data yang disimpan di cakera keras akan tetap ada walaupun komputer dimatikan. Semasa berjalan, sistem operasi dan aplikasi komputer memuat (memuat) dari cakera keras ke dalam RAM.

Seperti RAM, ukuran cakera keras juga dikira dalam gigabait (GB). Tetapi cakera keras dengan kapasiti ribuan GB umumnya dikira dalam terabyte (TB).

Pemacu keras boleh dibahagikan kepada dua jenis, iaitu pemacu cakera keras atau HDD yang menggunakan cakera logam untuk menyimpan data dengan kekutuban magnetik dan pemacu keadaan pepejal atau SSD yang lebih moden, berfungsi lebih pantas dan lebih senyap, dan tentu saja lebih mahal.

5. Kad Video

Kad video

Kad video atau kad grafik adalah kad pengembangan yang membolehkan komputer menghantar maklumat grafik ke peranti paparan video seperti monitor, TV, atau projektor.

Perkakasan yang satu ini berbentuk segi empat dengan banyak kenalan di bahagian bawah kad dan satu atau beberapa port di sebelahnya untuk sambungan ke paparan video dan peranti lain.

Lima perkakasan pemprosesan di atas merangkumi komponen dalam komputer yang mesti dilindungi. Oleh itu, komputer juga memerlukan sarung yang kuat untuk melindungi semua komponen di dalamnya agar tetap selamat.

Kotak komputer (juga dikenali sebagai casis komputer, menara, unit sistem, atau kabinet) adalah komponen luaran komputer yang berfungsi untuk menutup dan melindungi komponen dalam komputer, seperti motherboard, ruang penyimpanan, dan kad memori.

Kotak komputer biasanya diperbuat daripada keluli, aluminium, dan plastik. Ukuran atau faktor bentuk casing komputer berbeza-beza. Ini biasanya ditentukan oleh faktor bentuk motherboard yang merupakan komponen terbesar dalam kebanyakan komputer.

Casing komputer biasanya digabungkan dengan bekalan kuasa. Di antara casingnya, motherboard, dan bekalan kuasa mesti serasi agar kedua-duanya dapat berfungsi dengan baik.

Peranti Keluaran

Peranti output adalah sebarang peranti yang menerima data dari komputer, biasanya untuk paparan fizikal, unjuran, atau pembiakan. Dua peranti output komputer yang paling biasa adalah monitor dan pencetak.

1. Monitor

monitor skrin sentuh

Perkakasan komputer satu ini berfungsi untuk memaparkan setiap maklumat dalam bentuk gambar. Pada komputer desktop, monitor disambungkan melalui kabel ke port pada kad video komputer atau motherboard dan biasanya diletakkan di atas meja.

Secara amnya monitor mempunyai dua jenis, iaitu monitor CRT yang menyerupai televisyen tiub dan monitor LCD yang lebih nipis, menggunakan tenaga yang lebih sedikit, dan tentunya menawarkan kualiti grafik yang lebih baik. Sementara itu, kualiti paparan pada monitor diukur dalam resolusi (semakin tinggi kualiti paparannya semakin baik).

2. Pencetak

Seperti namanya, alat ini berfungsi untuk mencetak hasil pemprosesan data komputer dalam bentuk salinan kasar atau cetak . Data komputer yang paling biasa dicetak dengan pencetak adalah dokumen dan gambar.

Bergantung pada ciri-cirinya, pencetak tidak hanya dapat digunakan untuk mencetak. Sebahagian daripadanya dilengkapi dengan pengimbas dan pengirim faks. Selain itu, pencetak juga terdiri daripada pelbagai jenis.

Sekarang, itu adalah perbincangan ringkas mengenai beberapa jenis perkakasan komputer yang paling biasa. Sudah tentu terdapat banyak perkakasan komputer lain yang tidak dibincangkan di sini, seperti pembesar suara, penyimpanan sekunder, pemacu CD / DVD, dan sebagainya.