10 Permainan FPS yang menyeronokkan untuk dimainkan di PC dan Komputer riba

Sistem pertempuran orang pertama (FPS) telah menjadi salah satu mod permainan kegemaran di kalangan pemain. Model permainan ini semakin popular di era moden sekarang kerana ia menawarkan ciri-ciri menarik termasuk multiplayer dalam talian dan pendekatan skema percuma untuk bermain .

Genre yang dibawa dalam sistem FPS juga dilengkapi dengan pelbagai tema, seperti perang dunia, medan perang dan aksi bertahan . Memainkan pertarungan melalui konsep FPS tentunya tidak kurang hebatnya daripada model penembak orang ketiga (TPS).

Dari sekian banyak permainan FPS dalam industri permainan sekarang, mungkin ada di antara mereka yang pernah anda mainkan, atau belum pernah lakukan. Kali ini, ia akan memberikan 10 cadangan permainan FPS terbaik untuk platform PC. Berikut adalah ulasan.

1. Resident Evil 7

Resident Evil 7

Edisi ketujuh siri seram survival Capcom menyajikan watak baru bernama Ethan Winters sebagai protagonis utama. Dikatakan bahawa Ethan mengetahui bahawa isterinya, Mia, yang didakwa terbunuh, masih hidup di rumah yang dimiliki oleh keluarga Baker.

Untuk mencarinya, dia memutuskan untuk menjelajah rumah itu dan harus berurusan dengan sosok keluarga Baker yang mengerikan.

Formula seram dan tegang dalam siri Resident Evil klasik sekali lagi dirasakan dalam permainan ini. Anda akan menemui barang penyembuhan untuk menyembuhkan luka anda, teka-teki rumit dan keluarga Baker yang kemudiannya akan berubah menjadi sosok menakutkan.

Sekiranya anda mempunyai senjata, pastikan untuk tidak menembak secara rawak sehingga peluru masih tersedia untuk melawan monster yang lebih kuat.

2. Medan Perang 1

Medan perang 1

Battlefield 1 menawarkan lima watak dengan latar belakang yang berbeza yang kemudian anda boleh pilih untuk dimainkan. Lima watak itu mempunyai jalan cerita yang semuanya akan saling berkaitan semasa Perang Dunia I.

Contohnya, anda akan bertindak sebagai pemandu kereta kebal ketika berada di medan perang. Anda bahkan harus memainkan peranan sebagai tentera wanita untuk memerangi pemerintahan Uthmaniyyah.

Sistem perang dalam permainan ini akan menghadirkan senjata klasik sesuai dengan latar belakang konflik. Terdapat senjata purba mesin, gaya perang dunia riffles , dan senjata lain.

Peralatan ini pastinya akan menambahkan kegembiraan, dan membawa anda berada dalam perang dunia nyata. Battlefield 1 akan sangat sesuai untuk anda yang suka permainan dengan genre perang dunia .

3. Membunuh Lantai 2

Membunuh Tingkat 2

Mod permainan ini menggunakan sistem gelombang (gelombang) di mana setiap peringkat anda akan menghadapi pencerobohan zombie yang kejam. Terdapat 10 gelombang dalam permainan Killing Floor 2 ini.

Gelombang pertama terasa ringan kerana mengandungi zombi yang mudah dibunuh. Tetapi, semuanya akan menjadi sukar ketika memasuki gelombang ke-10, kerana anda harus berurusan dengan bos zombie yang sukar.

Untuk menangani serangkaian serangan zombie, anda boleh membeli senjata di ciri-ciri kedai yang sudah ada dalam permainan ini. Setiap zombie yang dibunuh akan diberi hadiah berupa wang yang kemudiannya dapat dibelanjakan untuk senjata yang anda mahukan.

Selain pelbagai senjata canggih dan sejuk, kedai ini juga menjual pelbagai peralatan tempur, mulai dari pakaian kalis peluru dan lain-lain.

4. Metro Keluaran

Metro Keluaran

Berjuta-juta orang telah mati akibat perang nuklear dan manusia selamat di koridor kereta bawah tanah. Mereka mesti berada di sana kerana kawasan permukaannya terdedah kepada radiasi.

Untuk meneroka runtuhan Kota Moscow, orang mesti memakai topeng kerana udaranya sangat berbahaya. Sebagai tambahan, monster jenis mutan akan menjadi mangsa sesiapa sahaja yang berada di permukaan.

Ketegangan semakin menggila apabila ada orang yang hidup berubah menjadi lebih agresif dan menimbulkan perang saudara.

Untuk mengatasi ancaman rumit ini di tengah-tengah pasca-apokaliptik ini, anda akan mengawal seorang askar dari kumpulan Rangers dari kumpulan Perintah Sparta bernama Artyom. Sekarang, pengembaraan anda akan mula menjamin keberadaan peradaban manusia yang masih ada di Bumi.

5. Titanfall 2

Titanfall 2

Titanfall 2 membawa anda untuk mengawal tentera Militia bernama Jake Cooper. Ketika bertempur dengan organisasi yang disebut IMC di Planet Typhon, dia kemudian menjadi juruterbang BT BT-7274 yang menjadi milik mentornya, Kapten Lastimosa.

Kini, Jake dan Titan barunya mempunyai tugas utama menyelesaikan misi Operasi Khas 217 untuk menggagalkan rancangan IMC.

Musuh yang akan anda hadapi dalam permainan ini bukan hanya melawan pahlawan IMC. Selebihnya, anda akan menghadapi robot Android bersenjata, makhluk asing, dan robot Titan.

Oleh itu, untuk dapat bertahan dalam pertempuran intensiti tinggi, anda mesti membuat langkah strategik yang tepat. Sekiranya pengiraannya salah, bersiaplah kerana serangkaian peluru dan peluru berpandu siap menembak dengan liar.

6. Bioshock Tidak Terbatas

Bioshock Tidak Terbatas

Dalam permainan ini, anda akan bermain detektif peribadi bernama Booker Dewiit. Seorang pelanggan misteri kemudian memintanya untuk mencari seorang gadis bernama Elizabeth dan membawanya pulang dengan selamat.

Demi menyelesaikan tugasnya, dia kemudian pergi ke dunia futuristik yang belum pernah dibayangkan sebelumnya. Kini, Booker berada di sebuah bandar terapung bernama Columbia.

Kota itu sudah menunggu kehadirannya, dan menyelamatkan Elizabeth bukanlah tugas yang mudah. Columbia menyambutnya dengan pelbagai masalah yang harus dihadapi oleh Booker.

Perjalanan untuk membebaskan Elizabeth penuh dengan konfrontasi yang rumit. Bersenjata dengan dua senjata utama serta kekuatan psikonik dari Booker, bersiaplah untuk melakukan pengembaraan di kota yang mengambang di langit ini.

7. Kiri 4 Mati 2

Kiri 4 Mati 2

Masih sama dengan siri pertama, Left 4 Dead 2 masih menggunakan sistem menembak orang pertama (FPS). Wabak zombie masih menjadi tajuk utama kisah utama.

Kali ini, anda dan tiga orang lain mesti bertahan dan menyelamatkan diri dari serangan zombie. Tugas anda adalah pergi ke tempat pemindahan di New Orleans sebelum seluruh kota penuh dengan makhluk-makhluk ini.

Untuk sampai ke tempat pengungsian dan memerangi mereka, anda dan tiga orang lain akan dilengkapi dengan senjata yang mampu.

Senjata ini terdiri dari pelbagai jenis, mulai dari kelawar, senapang , kapak, gergaji besi , hingga senapan mesin . Sepanjang perjalanan, anda akan menemui lokasi pusat pemeriksaan yang sangat berguna untuk menukar senjata dan mengisi semula peluru.

8. Tidak dihormati 2

Tidak dihormati 2

Dishonored 2 menawarkan dua pilihan watak untuk anda pilih, iaitu Emily Kaldwin dan Corvo Attano. Kisah permainan ini meneruskan kisah dari edisi pertama.

Kini, Emily telah matang dan menjadi penguasa di Dunwall. Sementara ayahnya, Corvo, berperanan sebagai pelindung dan penasihat peribadinya. Namun, kemuliaannya hanya sebentar ketika seorang penyihir bernama Delilah datang sebagai ancaman.

Delilah sendiri ternyata adalah saudara kandung ibu Emily, dan dia mengumpulkan takhta kerajaan yang seharusnya menjadi miliknya. Delilah kejam kemudian membebaskan Emily / Corvo (bergantung pada watak yang anda pilih) dan melakukan rampasan kuasa terhadap Dunwall.

Kemudian, anda sebagai Emily atau Corvo akan membalas dendam terhadap Delilah dan menyelamatkan Dunwall dari kehancuran.

9. Hari Kesusahan

Hari Kesusahan

Bagi anda yang suka permainan perang dengan latar belakang Perang Dunia II, tidak ada salahnya mencuba permainan ini. Day of Infamy mempunyai ciri berbilang pemain yang boleh anda mainkan dengan pemain lain.

Anda akan diberi 10 pilihan lokasi perang yang dapat anda coba, termasuk pertempuran di pesisir pantai, peperangan di kota yang rusak, atau menembak di hutan.

Di samping itu, anda juga boleh mencuba pilihan mod lain yang tersedia pada Hari Ketakutan ini. Pilihan yang tidak kurang menarik termasuk permainan untuk mengawal kawasan itu, membunuh pegawai , memusnahkan stesen radio, mengebom pesawat pejuang, dan banyak lagi yang lain.

Seperti permainan perang, menjalankan strategi adalah langkah penting jika anda tidak mahu watak anda mati konyol dalam permainan ini.

10. Apex Legends

Apex Legends

Apex Legends adalah permainan battle royale yang menawarkan pertempuran sengit dan kompetitif. Permainan ini memberikan pilihan skuad yang terdiri daripada 3 pemain.

Dalam satu arena, akan ada 20 skuad dengan 60 pemain dalam setiap pertempuran. Untuk memenangi permainan, anda boleh memilih watak seperti penyerang, pembela, pelacak atau ubat yang dapat melengkapkan kekuatan dalam pasukan.

Watak yang anda mainkan akan mempunyai tiga kebolehan, iaitu kebolehan taktikal, pasif dan hakiki . Sebelum turun ke medan perang, pastikan juga memilih watak yang sesuai dengan kekuatan pasukan yang akan anda bentuk nanti.

Arena pertandingan cukup sempit sehingga memerlukan watak pantas, dan kemahiran menembak tepat untuk menargetkan lawan.

Dari 10 permainan FPS yang disyorkan, mana yang menjadi kegemaran anda? Semua permainan yang telah dibincangkan mempunyai tahap kesukaran mereka sendiri. Cabaran seperti ini akan dijamin menjadikan masa bermain lebih menarik dan mencabar. Semoga berjaya!