3 Cara Menambah Lokasi dengan Mudah di Peta Google

Google adalah salah satu jenama teknologi yang paling berpengaruh di dunia. Banyak produk Google yang tidak dapat dilepaskan dari kehidupan seharian manusia moden, salah satunya adalah Peta Google, yang merupakan perkhidmatan pemetaan web.

Selain berfungsi sebagai petunjuk bagi orang yang mengemudi, menggunakan pengangkutan awam, berjalan kaki, atau berbasikal, Peta Google juga berfungsi sebagai penanda tempat yang umum, seperti tempat perniagaan dan bangunan terkenal.

Sekiranya tempat ditambahkan ke Peta Google, orang lain dapat menemuinya dengan mudah menggunakan perkhidmatan Peta Google di telefon pintar atau web. Ini tentunya boleh memberi kesan positif kepada perniagaan yang bergerak dalam talian atau luar talian.

Bukan perkara yang sukar untuk menambahkan lokasi baru di Peta Google. Anda boleh melakukan ini pada telefon pintar atau PC. Berikut adalah kaedah yang boleh anda gunakan.

1. Melalui Aplikasi Peta Google pada Telefon Pintar

Peta GooglePeta GooglePeta Google

Aplikasi Peta Google dapat dimuat dengan mudah di Google Play untuk telefon pintar dan tablet Android dan App Store untuk iPhone dan iPad. Berikut adalah langkah-langkah untuk menambahkan lokasi baru di Peta Google melalui telefon pintar.

  • Muat turun aplikasi Peta Google dan pasang (pastikan telefon pintar anda mempunyai ruang memori yang cukup agar pemasangan dapat berjalan dengan baik, kerana Peta Google cukup besar).
  • Hidupkan GPS telefon pintar anda (mesti disambungkan ke internet).
  • Buka aplikasi dan log masuk menggunakan akaun Google yang anda ada.
  • Ketuk butang menu di sudut kiri atas, tatal ke bawah, kemudian cari dan pilih pilihan Tambah tempat yang hilang .
  • Kemudian paparan Tambah Tempat akan muncul.
  • Mulailah mengisi data tempat yang ingin anda tambahkan, iaitu nama tempat (tulis dengan betul), kategori (pilihan akan muncul dan pilih yang sesuai dengan tempat yang ingin anda tambahkan), alamat (sesuaikan lokasi aktif di peta kemudian masukkan data alamat lengkap di bawahnya.
  • Tambahkan juga waktu operasi ke tempat tersebut (dapat dikonfigurasi dengan mudah, termasuk menambahkan jam khas).
  • Seterusnya tambahkan nombor telefon yang boleh dihubungi dan laman web jika ada.
  • Untuk menjadikan tempat itu mudah dikenali, tambahkan beberapa foto (sangat disyorkan) yang menunjukkan bahagian depan tempat (kami mengesyorkan memastikan tempat itu mempunyai papan tanda). Menambah beberapa gambar asli akan memudahkan proses tinjauan oleh pasukan Google.
  • Sekiranya demikian, tekan butang kirim di sudut kanan atas.

Seterusnya Google akan membuat tinjauan tempat yang anda tambahkan. Masa semakan tidak dapat ditentukan dengan tepat. Walau bagaimanapun, semakin lengkap data yang anda masukkan, semakin cepat proses semakan dapat dilakukan.

2. Melalui Web di Komputer

Web Peta Google

Anda juga dapat menambahkan lokasi di Peta Google melalui perkhidmatan web mereka. Berikut adalah langkah mudah untuk melakukannya.

  • Buka penyemak imbas kemudian pergi ke //maps.google.co.id/
  • Seterusnya, log masuk dengan akaun Google yang anda ada.
  • Ketuk butang menu utama di kiri atas, tatal ke bawah kemudian pilih pilihan Tambah tempat .
  • Kemudian isi semua data yang diminta seperti langkah-langkah di atas.
  • Setelah selesai, klik butang Kirim dan tunggu proses semakan selesai.

3. Menggunakan Perniagaan Saya di Google

GMB

Perniagaan Saya adalah perkhidmatan Google yang khusus untuk ahli perniagaan yang ingin mengembangkan perniagaan mereka dalam talian. Perniagaan Saya di Google dapat diakses melalui web dan aplikasi yang tersedia di Play Store (muat turun di sini) dan App Store (muat turun di sini).

Anda boleh menambahkan tempat perniagaan dengan mudah melalui Perniagaan Saya di Google. Di samping itu, anda juga dapat secara langsung mengesahkan pemilikan tempat perniagaan (Google akan menghantar kod pengesahan melalui nombor telefon atau surat).

Setelah fasa pengesahan selesai, anda boleh mengawal tempat perniagaan sepenuhnya. Contohnya, jika terdapat perubahan pada waktu operasi kedai, anda boleh mengubahnya secara langsung di perkhidmatan Perniagaan Saya di Google.

Berikut adalah beberapa ciri Perniagaan Saya di Google yang dapat anda gunakan setelah tempat perniagaan anda disahkan:

  • Ubah waktu operasi atau tambahkan waktu khas pada waktu tertentu.
  • Balas komen yang diberikan oleh pelanggan (anda tidak dapat menghapus komen mereka).
  • Tambahkan foto profil, penutup, dan produk dengan mudah.
  • Buat catatan yang akan dipaparkan bersama dengan hasil carian tempat perniagaan anda di Peta Google atau Carian Google.
  • Dan banyak kelebihan lain.

Inilah cara menambahkan lokasi perniagaan di Peta Google dengan Perniagaan Saya di Google. Langkah-langkah di bawah ini khusus untuk versi web Perniagaan Saya di Google, tetapi anda dapat menerapkannya dalam versi mudah alih Google Perniagaan Saya kerana tidak jauh berbeza.

Perniagaan Saya di Google

  • Buka penyemak imbas dan pergi ke alamat Perniagaan Saya di Google di sini.
  • Log masuk dengan akaun Google yang anda ada.
  • Pilih menu utama Urus lokasi .
  • Pilih pilihan Tambah lokasi> Tambahkan satu lokasi, yang terletak di sebelah kanan.
  • Pada paparan baru yang muncul, ketika nama perniagaan anda ada di kotak carian. Ini dilakukan untuk memastikan bahawa tempat perniagaan anda sudah ada dalam pangkalan data Google atau tidak (tempat awam yang dirakam oleh kamera Google Street biasanya pergi ke Peta Google secara automatik).
  • Sekiranya tempat perniagaan anda sudah ada di pangkalan data Google, yang harus anda lakukan ialah memilihnya di hasil carian (tuntutan). Seterusnya anda akan dibimbing untuk melengkapkan data lokasi perniagaan.
  • Sekiranya tempat perniagaan anda baru, yang harus anda lakukan ialah memilih pilihan Buat perniagaan dengan nama ini .
  • Langkah seterusnya adalah mengisi tempat data perniagaan, termasuk kategori perniagaan, alamat perniagaan (mesti diisi dengan lengkap dan betul), dan sebagainya.
  • Semasa menentukan lokasi di peta, pastikan titik sesuai dengan yang asal. Anda boleh menggunakan bantuan GPS HP untuk menentukan titik lokasi yang tepat.
  • Setelah semuanya selesai, anda hanya perlu memilih kaedah pengesahan yang anda mahukan. Biasanya jika perniagaan ini baru, anda hanya mempunyai satu pilihan pengesahan, iaitu melalui pos.

Diperlukan beberapa hari untuk surat pengesahan dari Google sampai ke alamat perniagaan anda. Sekiranya sudah diterima, anda hanya perlu memasukkan beberapa digit kod yang tercetak pada surat tersebut.

Setelah proses pengesahan selesai, anda boleh menguruskan akaun perniagaan Google anda sepenuhnya. Selain itu, tempat perniagaan juga dapat muncul di mesin pencari Google. Maka anda hanya perlu memaksimumkan ciri yang ada.

Sekali lagi, anda boleh menggunakan langkah-langkah di atas dalam versi mudah alih Perniagaan Saya di Google.

Untuk makluman, anda tidak dibenarkan menukar nama tempat perniagaan anda berulang kali. Sekiranya ia selesai, Google akan menggantung tempat perniagaan.

Selain itu, semua tempat yang ditambahkan melalui Peta Google akhirnya mesti disahkan melalui Perniagaan Saya di Google. Oleh itu, jika anda serius memasukkan tempat perniagaan anda ke dalam Peta Google dan Carian Google untuk pengurusan seterusnya, anda harus segera menggunakan perkhidmatan Perniagaan Saya di Google.

Itulah beberapa cara untuk menambahkan lokasi di Peta Google dengan mudah dan cepat. Dapatkan petua untuk mengetahui kesesakan lalu lintas di Peta Google di sini.