Mari Ketahui Kekuatan dan Kelemahan iPhone 6

iPhone 6 adalah salah satu produk terbaru Apple yang dikeluarkan pada bulan September 2014. Telefon pintar ini diramalkan sebagai siri iPhone terbaik yang pernah ada. Wangian premium juga sangat berbau harum dari pelbagai sisi telefon pintar ini.

Salah satu perubahan yang cukup menonjol dari iPhone 6 adalah ukurannya yang lebih besar dari sebelumnya. Walaupun dikatakan bahawa jika telefon bimbit di atas 4 inci tidak akan berjaya, tetapi sekarang Apple telah berjaya menjilat air liurnya sendiri dengan melancarkan peranti 4.7 inci.

Walaupun menyajikan pelbagai kelebihan, tetapi itu tidak bermakna telefon pintar ini tidak mempunyai kekurangan. Reka bentuknya membosankan, resolusi kamera 8 MP, dan kehadiran baru NFC menjadi banyak keluhan dari pengguna.

Baiklah, saya akan mengkaji pelbagai kelebihan dan kekurangan iPhone 6. Ulasan ini tentunya akan sangat berguna bagi anda yang keliru membuat pilihan antara membeli iPhone 6 atau peranti unggulan lain. Inilah ulasan penuh.

Kelebihan iPhone 6

Tidak ada yang menolak jika iPhone adalah salah satu telefon pintar terbaik di dunia hari ini. pelbagai ciri yang terbaik di kelasnya. Berikut adalah beberapa kelebihan iPhone 6 yang akan menggoda anda untuk meminta tangannya.

  • Badan logam

kelebihan dan kekurangan iPhone 6

Apple nampaknya mendapat pelajaran berharga dari iPhone 5C. ya peranti ini kurang berjaya di pasaran kerana diperbuat daripada bahan plastik. Walaupun kukuh, tetapi bahan plastik tetap sinonim dengan telefon bimbit yang murah.

Oleh itu iPhone 6 diperbuat daripada aluminium yang kukuh dan mewah. Badan telefon pintar ini juga sangat nipis dengan ketebalan hanya 6.9 mm. Selain itu, dengan berat 129 gram, iPhone 6 juga tidak terlalu berat ketika dipegang.

  • Skrin besar

Sekarang tidak ada alasan untuk meninggalkan iPhone kerana skrinnya kecil. Ya, dengan layar 4,7 inci, iPhone 6 sudah dapat diselaraskan dengan peranti unggulan lain. Skrin yang menggunakan teknologi IPS LCD juga sangat terang dan dapat memaparkan gambar dengan baik di bawah sinar matahari.

  • Prestasi terbaik

Di atas kertas Apple nampaknya tidak ingin mengikuti persaingan dalam jumlah inti pemproses yang banyak digunakan oleh telefon Android. Ya, Apple hanya menggunakan chipset Apple A8 dengan pemproses Dual-core 1.4 GHz, GPU PowerVR GX6450, dan RAM 1 GB.

Jika dibandingkan dengan peranti Android, tentunya spesifikasi ini dikalahkan. Tetapi untuk masalah prestasi, tidak ada masalah sama sekali dirasakan ketika menjalankan aplikasi atau permainan. Ini sangat masuk akan mengingat aplikasi dan permainan dibuat khusus untuk peranti ini.

  • Kamera kelas pertama
kamera iphone 6

Sekali lagi, Apple tidak mahu berperang dengan jumlah megapiksel yang dilakukan oleh banyak pengeluar Android. iPhone 6 kembali dengan resolusi kamera utama 8 MP. resolusinya sama seperti yang dibawa oleh beberapa iPhone generasi sebelumnya.

Walaupun resolusi masih tetap, kualiti penggambarannya cukup tajam. Tangkapan iPhone 6 sangat nyata dengan kombinasi warna yang tepat. Oleh itu tidak salah jika iPhone 6 adalah salah satu telefon pintar kamera terbaik pada tahun 2015. Untuk kamera depan telah disediakan resolusi 1.2 MP dengan sensor BSI dan mod HDR.

  • Memori simpanan yang besar

Sama seperti iPhone generasi sebelumnya, iPhone 6 juga dilengkapi dengan beberapa varian memori. Terdapat 3 kapasiti memori yang boleh anda pilih, iaitu 16 GB, 64 GB dan 128 GB. Tetapi sayangnya Apple tidak menyediakan versi 32 GB.

  • Apple iOS 8

iOS 8 adalah salah satu tarikan utama untuk iPhone 6. Walaupun sistem operasi ini juga dapat dinikmati pada peranti generasi sebelumnya, tetapi iPhone 6 adalah yang paling serasi untuk menjalankannya. iOS 8 itu sendiri dilengkapi dengan pelbagai ciri baru seperti widget pihak ketiga, papan kekunci, dan lain-lain.

  • Kesambungan lengkap

iPhone 6 dilengkapi dengan sambungan lengkap yang menyokong semua jenis rangkaian, mulai dari 2G, 3G, hingga 4G. Rangkaian 4G LTE yang digunakan oleh telefon ini juga menyokong Kategori 4 sehingga dapat memuat turun dengan kecepatan 150 Mbps.

  • Sensor cap jari

Sensor cap jari ID sentuh atau sensor cap jari adalah ciri terakhir yang merupakan kelebihan iPhone 6. Sensor yang terdapat pada butang Utama akan mengetatkan sistem keselamatan iPhone seperti ketika mengunci skrin atau mengunci aplikasi tertentu.

Kekurangan iPhone 6

Walaupun kelebihannya cukup berkelas, tetapi iPhone 6 juga menjadi sasaran kritikan kerana pelbagai kekurangannya. Berikut adalah beberapa kekurangan yang terdapat pada iPhone 6.

  • Badan kurang padat

iPhone 6 mempunyai dimensi 138.1 x 67 x 6.9 mm. Ukurannya dianggap terlalu besar untuk telefon bimbit dengan layar 4,7 inci. Ini juga dapat dilihat dari panel depan telefon ini yang mempunyai bezel yang terlalu besar. Nisbah skrin ke badan iPhone 6 hanya 65.8%, sementara peranti unggulan lain rata-rata melebihi 70%.

  • Tidak ada slot MicroSD

Sekiranya anda membeli versi iPhone 64GB atau 128GB, ketiadaan slot MicroSD ini mungkin tidak menjadi masalah. Tetapi jika anda membeli versi 16GB, maka ketiadaan slot ini boleh menjadi masalah besar apabila anda kehabisan ruang simpanan untuk aplikasi dan data.

  • Kanta kamera yang menonjol

lensa kamera iphone 6

Apple biasanya sangat mementingkan aspek estetik peranti. Tetapi iPhone 6 nampaknya menjadi pengecualian. Ini terbukti dari lensa kamera yang menonjol di bahagian belakang. Sekiranya anda tidak menggunakan selongsong tambahan, anda pasti lensa ini akan menyekat iPhone 6 kegemaran anda.

  • Tidak dapat merakam video 4K

iPhone 6 nampaknya selangkah di belakang pesaingnya dalam soal rakaman video. Ya, iPhone 6 tidak menyokong rakaman video dengan resolusi 4K. Walaupun video 4K nampaknya menjadi standard untuk telefon pintar teratas masa kini. Selain itu, rakaman video dari iPhone 6 juga masih menggunakan suara mono.

  • Tidak kalis air dan habuk

Bermula dengan Sony dan kemudian diikuti oleh Samsung, telefon bimbit kalis air dan kalis debu telah menjadi kewajipan pada masa kini. Sebabnya, fotografi bawah laut kini menjadi salah satu aktiviti yang sangat digemari oleh golongan muda. Oleh itu, ketiadaan pensijilan kalis air dan kalis debu adalah tarikan yang mengecewakan dari iPhone 6.

  • Fungsi NFC terhad

Walaupun dilengkapi dengan NFC, tetapi ciri ini hanya dapat digunakan untuk Apple Pay sahaja. Sebenarnya NFC boleh digunakan untuk pelbagai tujuan, seperti pelbagai fail, pengenalan cip elektronik, dan lain-lain.

  • Ciri ini tidak lengkap

Berbanding dengan telefon pintar kelas atas lain, iPhone 6 mungkin satu-satunya yang tidak mempunyai ciri standard lengkap. Beberapa ciri standard yang tidak termasuk dalam peranti ini termasuk pembesar suara stereo, radio FM, port inframerah, dan pengecasan tanpa wayar.

  • Harga mahal

Masalah harga ini sebenarnya relatif. iPhone 6 tidak mahal jika anda melihat kualiti yang ditawarkannya. Tetapi jika anda melihat telefon lain dengan spesifikasi serupa yang dijual lebih murah, sudah tentu iPhone 6 akan kelihatan lebih mahal.

Nah, itulah pelbagai kelebihan dan kekurangan iPhone 6 yang patut anda pertimbangkan sekiranya anda mempunyai rancangan untuk membelinya. Pada masa ini iPhone 6 dijual dengan harga Rp 10-14 juta bergantung pada kapasiti memori. Berminat? Beli di sini.