13 Cara Menggabungkan Fail PDF Ke Satu Dengan Mudah

Format Dokumen Mudah Alih atau biasa dikenali sebagai PDF adalah fail dalam format yang dikembangkan oleh Adobe Systems untuk tujuan menghantar dokumen secara digital. Format PDF akan memaparkan fail 2D yang merangkumi teks 2D, grafik, atau grafik vektor.

Hari ini, PDF adalah format fail yang sangat biasa digunakan. Pelbagai ebook dan dokumen digital sudah menggunakan format ini. Malah dokumen rasmi kini mulai beralih dari format kata ke format PDF.

Sayangnya, tidak seperti dokumen perkataan yang dapat kita ubah dengan mudah, dokumen PDF hanya dapat diedit menggunakan perisian khas, termasuk untuk mengurangkan dan menggabungkannya menjadi satu.

Oleh itu, kali ini saya akan mengkaji beberapa cara untuk menggabungkan fail PDF. Kaedah apa yang anda gunakan? Boleh menggabungkan fail PDF tanpa perisian? Semua jawapan ada dalam ulasan berikut, ya!

1. Adobe Acrobat

cara menggabungkan fail pdf acrobat adobe

Tidak seperti Adobe Reader, Adobe Acrobat adalah perisian yang dibuat oleh Adobe Systems yang digunakan untuk membuat dan menyunting fail PDF. Satu perkara yang boleh anda lakukan dengan program ini adalah menggabungkan beberapa fail sekaligus. Inilah cara menggabungkan fail menggunakan Adobe Acrobat:

  1. Pasang Adobe Acrobat pada komputer anda. Pilih versi Standard atau Pro, dan bukan versi percubaan. Sebilangan komputer biasanya sudah dilengkapi dengan Adobe Acrobat. Walau bagaimanapun, tidak ada salahnya anda memasang versi terbaru.
  2. Terbuka Adobe Acrobat perisian , klik Buat butang pada bar alat utama. Sekiranya anda tidak menemui butang 'Buat PDF' , buka Tampilan  di bar alat, kemudian pilih butang Tugas  dan teruskan untuk memilih Tunjukkan Semua Tombol Tugas.
  3. Pilih menu Gabungkan Fail ke dalam satu PDF yang ada di Buat. Menu ini berfungsi untuk menggabungkan beberapa dokumen yang ada di komputer anda ke dalam satu fail PDF.
  4. Klik Browse  di tetingkap yang muncul di skrin komputer anda. Kemudian, cari dokumen yang akan digabungkan dalam satu fail PDF. Klik OK dan dokumen yang dipilih akan disalin ke kotak putih kanan.
  5. Susun dokumen yang dipilih mengikut urutan. Di sini, anda boleh menggunakan butang Buang, Pindahkan ke atas, dan Pindahkan ke Bawah  untuk menyusun data. Keluarkan juga tanda centang di sebelah teks Sertakan semua fail PDF yang terbuka jika anda tidak mahu menggunakan fail PDF yang telah anda buka sebelumnya
  6. Setelah dokumen disusun, klik Gabungkan Fail dan tekan OK.
  7. Proses penggabungan dokumen ke dalam satu fail PDF telah selesai, sekarang adalah masa untuk anda menyimpan fail PDF di 'Save As ..' dengan nama yang anda mahukan.

Bagaimana? Sangat mudah,  betul , menggunakan Adobe Acrobat? Nah, biasanya perisian ini lebih mudah disatukan dengan Sistem Adobe yang lain, seperti Adobe Photoshop, Adobe Reader, dan perisian Adobe yang lain.

2. Icecream PDF Split & Gabungan

Aiskrim PDF

Ini adalah aplikasi yang tidak dikembangkan oleh Adobe Systems. Walau bagaimanapun, aplikasi ini cukup berkesan dalam menyatukan dokumen untuk membentuk satu fail PDF. Berikut adalah langkah-langkah untuk menggabungkan PDF dengan aplikasi Icecream PDF Split & Merge:

  1. Muat turun aplikasi Icecream PDF Split & Merge terlebih dahulu dan pasangkannya ke komputer anda. Semasa memasang aplikasi ini, jangan lupa untuk hapus centang pilihan pemasangan perisian yang anda mahukan.
  2. Buka aplikasi ini, kemudian klik butang 'Tambah File' dan pilih dokumen yang akan digabungkan.
  3. Susun dokumen yang dipilih mengikut urutan yang anda mahukan menggunakan butang 'Atas' atau 'Bawah' di sebelah kanan. Anda juga boleh menambahkan kata laluan untuk melindungi fail gabungan ini.
  4. Apabila anda merasa sudah selesai mengemas dokumen, klik 'Gabungkan' untuk menggabungkan semua dokumen ke dalam satu fail PDF.

3. Smallpdf.com

Smallpdf

Cara menggabungkan fail PDF boleh dilakukan secara dalam talian. Sebabnya, anda akan membuat fail PDF melalui laman web yang disebut smallpdf.com. Inilah cara membuat PDF melalui laman web ini:

  1. Masukkan penyemak imbas yang ada di komputer anda, kemudian kunjungi pautan smallpdf.com
  2. Pilih dokumen yang ingin anda gabungkan, klik dan tahan pada dokumen, kemudian seret fail ke tetingkap kelabu yang bertuliskan 'Drop PDF Here' di halaman laman web
  3. Edit fail anda mengikut urutan yang dikehendaki
  4. Setelah selesai mengemas dokumen mengikut urutan, klik butang 'Gabungkan PDF!' di bawah. Sekiranya anda ingin menyimpan fail di komputer anda, muat turun fail yang anda buat

4. Nitro PDF

Nitro PDF adalah perisian yang direka untuk membuat dan menyunting fail PDF. Malangnya, aplikasi ini dibayar. Walau bagaimanapun, anda boleh menggunakan versi percubaan Nitro PDF untuk mencuba aplikasi ini. Inilah cara menggunakan Nitro PDF:

  1. Muat turun Nitro PDF terlebih dahulu. Di sini, anda akan mendapat versi percubaan yang boleh digunakan selama 14 hari. Apabila tempoh percubaan ini habis, anda mesti membeli aplikasi ini jika anda masih mahu menggunakannya.
  2. Buka aplikasi Nitro PDF di komputer anda.
  3. Pilih dokumen yang ingin anda gabungkan dalam fail PDF. Stick shift + klik kiri pada semua dokumen yang anda pilih. Pindahkan fail ke dalam folder supaya anda lebih mudah.
  4. Masukkan semula aplikasi Nitro PDF dan buka folder yang mengandungi dokumen yang ingin anda gabungkan melalui aplikasi ini dengan memilih menu 'Combine Files in NitroPDF'
  5. Rapi dokumen yang anda pilih dengan menyusunnya mengikut urutan. Gunakan butang 'Move Up' dan 'Move Down' untuk menambah atau menurunkan urutan dokumen.
  6. Pilih kualiti terbaik untuk dokumen anda dalam 'Buat Fail PDF'. Kami mengesyorkan agar anda memilih Cetakan Sedia (Saiz Fail Lebih Besar).
  7. Simpan dokumen anda di kotak 'Simpan PDF ke ..' dan pilih lokasi penyimpanan.
  8. Teruskan dengan memilih 'Buat', kemudian fail PDF anda dibuat.

5. Pejabat WPS

Pejabat WPS

Mungkin anda tahu WPS Office hanya sebagai pembaca PDF, Word, dan Excel. Tetapi sebenarnya, WPS Office bukan sahaja dapat membacanya, tetapi juga dapat mengedit fail dalam bentuk Word, Excel dan PDF.

Sekarang, untuk PDF itu sendiri, anda boleh menggabungkan dua atau lebih PDF ke dalam satu PDF sahaja. Di samping itu, anda boleh membuat tandatangan secara langsung di skrin telefon bimbit anda dengan bergantung pada aplikasi WPS Office. Berminat menggunakannya? Klik di sini untuk memuat turun Pejabat WPS.

Baiklah, tidak sukar betul pelbagai cara untuk menggabungkan fail PDF di atas? Anda tidak perlu pergi ke kafe internet untuk melakukan ini. Sebabnya, anda boleh menggabungkan fail PDF dengan mudah tanpa perlu meminta pertolongan dari orang lain.

6. Pembaca & Penyunting PDF Xodo

Pembaca & Penyunting PDF Xodo

Cara menggabungkan fail PDF pada telefon Android dapat dilakukan dengan mudah. Anda hanya perlu memasang dan memuat turun aplikasi Xodo PDF Reader & Editor. Ini adalah aplikasi untuk membaca dan juga mengedit PDF dengan mudah dan cepat.

Anda hanya perlu memasukkan fail PDF yang ingin anda sertai kemudian anda menggabungkan  fail PDF secara langsung  . Mudah dan praktikal, ya? Di samping itu, Xodo PDF Reader & Editor mempunyai beberapa ciri untuk menyunting fail PDF. Anda boleh menggunakan  alat  di bahagian atas. Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi ini, maka klik terus pada pautan ini untuk memuat turun aplikasi tersebut.

7. Utiliti PDF - Lite

Utiliti PDF - Lite

Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi khas untuk menggabungkan fail PDF, maka anda boleh menggunakan PDF Utility - Lite. Ini adalah aplikasi yang dapat menggabungkan dua atau lebih fail PDF. Caranya, anda boleh memuat turun aplikasi terlebih dahulu dengan mengklik di sini.

Kemudian, anda boleh memilih ciri  Gabungan. Nah, selepas itu anda akan diminta untuk memilih fail PDF yang ingin anda gabungkan, klik  pilih fail. Seterusnya, anda boleh mengklik  senarai semak  di sudut kiri bawah. Mudah,  bukan? 

8. Alat Pdf

Alat Pdf

Walaupun ini adalah aplikasi berbayar, tetapi anda harus mencubanya. Dan, harga untuk aplikasi ini juga tidak mahal, hanya IDR 6000. Dengan aplikasi Pdf Tool, pengguna melakukan banyak perkara, salah satunya adalah mengumpulkan sejumlah fail pdf. Nah, cara menggunakannya juga mudah. Pertama, anda hanya perlu  memuat turun  aplikasi di sini. Selepas itu pilih penggabungan. 

Kemudian, pilih beberapa fail yang ingin anda gabungkan. Akhirnya, klik butang  penggabungan  di bahagian bawah. Tunggu beberapa saat sehingga Alat Pdf selesai penggabungan fail pdf. Sangat sederhana, bukan?

9. Utiliti PDF

Utiliti PDF

PDF Utils adalah aplikasi yang juga dapat memudahkan anda yang ingin menggabungkan file PDF atau gambar ke dalam file PDF. Ciri lain yang ditawarkan oleh aplikasi ini adalah bahawa ia bebas iklan dan bebas digunakan.

Sekarang, untuk menggabungkan fail PDF, anda boleh memilih alat  Gabungan secara langsung  Kemudian, anda boleh memasukkan fail PDF yang anda mahu sertai dan bergabung dengan fail tersebut secara langsung. Berminat untuk menggunakan aplikasi ini? Datang segera dapatkan permohonan di sini.

10. Unsur PDF 6

Testimoni dari Pengguna Elemen PDF6

Tidak perlu bersusah payah mencari perisian untuk menggabungkan PDF, kerana anda juga dapat menggunakan PDFelement 6. Ini adalah aplikasi yang baik dan praktikal untuk menyunting PDF dan juga menggabungkan PDF. Ingin tahu bagaimana menggunakannya? Anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah:

  • Masukkan aplikasi, dan segera pilih ciri  Gabungan PDF.

Elemen PDF 2

  • Pilih fail PDF yang ingin anda gabungkan. Anda hanya boleh klik  browse  dan cari fail. Atau, anda juga boleh menyeret & melepaskan  fail PDF secara langsung  .
  • Setelah selesai, kemudian klik  Seterusnya.

Elemen PDF 1

  • Kemudian, tunggu beberapa saat sehingga PDFelement 6 menggabungkan kedua-dua PDF tersebut.

Selesai, sekarang dua fail PDF telah digabungkan dengan cepat dan mudah. Sebenarnya, dengan PDFelement 6 ia hanya memerlukan 3 peringkat,  anda tahu ! Oleh itu, mengapa anda perlu keliru dan sukar untuk menggabungkan PDF? Cukup gunakan PDFelement 6 dan muat turun aplikasi dengan mengklik pautan ini. Anda juga dapat melihat ulasan penuh kami tentang PDFelement 6 dalam artikel ini.

11. PDF Doktor Premium

Premium Doktor PDF

Satu lagi aplikasi untuk menggabungkan fail PDF di Android. Adakah Doktor Premium PDF, ya aplikasi ini bukan aplikasi percuma. Walau bagaimanapun, anda dijamin tidak akan kecewa dengan semua ciri dalam PDF Doctor Premium.

Salah satu ciri yang boleh anda gunakan adalah menggabungkan fail PDF. Di sini, anda hanya perlu memilih  alat  Gabungan. Kemudian, anda boleh memilih fail PDF yang ingin anda gabungkan secara langsung. Selepas itu, anda boleh segera klik  Gabungkan PDF. Selesai sekarang, fail PDF anda berjaya digabungkan menjadi satu.

12. Alat PDF

Alat PDF

Satu lagi aplikasi yang dapat menggabungkan PDF, iaitu Alat PDF. Sebenarnya aplikasi ini mempunyai cara kerja yang serupa dengan aplikasi lain. Untuk menggabungkan pdf, pertama anda hanya perlu mengklik bahagian  penggabungan. Kemudian, pilih beberapa fail pdf yang ingin anda gabungkan. Akhirnya, cukup klik tanda semak di bahagian bawah dan tunggu beberapa saat sehingga semua fail pdf anda berjaya digabungkan. Ingin mencuba? Anda boleh memuat turun aplikasi secara percuma di sini.

13. Foxit

Foxit, salah satu perisian yang boleh anda percayai untuk menggabungkan semua fail PDF menjadi satu fail. Aplikasi ini mendakwa bahawa mereka dapat menggabungkan fail PDF dengan mudah dan cepat, tanpa mengira saiz failnya. Selain dapat menggabungkan fail PDF, Foxit juga bertindak sebagai perisian Editor PDF di mana pengguna dapat menambahkan  tanda air, halaman, header / footer  ke fail PDF mereka.

Tidak perlu risau fail anda akan bocor kerana Foxit memastikan fail anda selamat. Jadi tunggu apa lagi? Anda boleh melanggan Foxit secara langsung melalui pautan ini. Dalam perisian langganan ini, anda boleh menggunakannya di  luar talian !

Menggabungkan beberapa fail pdf sangat berguna untuk membersihkan fail yang tidak kemas di dalam cakera keras walaupun saiznya akan bertambah. Sekarang, untuk menjimatkan lebih banyak ruang simpanan, anda juga dapat mengurangkan ukuran fail PDF yang telah digabungkan dengan mengikuti tutorial ini. Semoga berjaya!