Ini adalah Spesifikasi Lanjutan Apple iPhone 5S

Apple iPhone 5S akhirnya dilancarkan secara rasmi dan akan mula dijual pada 20 September. Telefon pintar yang membawa spesifikasi tinggi juga membawakan beberapa ciri baru yang cukup menarik seperti sensor Touch ID yang akan menggunakan cap jari dan bukannya kata laluan dan juga ciri gerakan perlahan yang terdapat pada kamera.

Apple iPhone 5S

Rekaan

Apple iPhone 5S hadir dengan reka bentuk yang sedikit berbeza dari versi sebelumnya, dan yang paling mencolok adalah perubahan pada butang rumah baru. Telefon ini juga dilengkapi dengan 3 variasi warna yang berbeza, iaitu hitam / kelabu, putih / perak, dan putih / emas. Ketiga-tiga variasi warna agak unik kerana melanggar kebiasaan Apple selama ini yang selalu melancarkan iPhone dengan warna putih dan hitam sahaja. Secara keseluruhan, telefon ini mempunyai dimensi 123.8 x 58.6 x 7.6 mm dan berat 112 gram.

Paparan

Ramai orang berharap bahawa jika Apple iPhone 5S akan dilengkapi dengan resolusi layar 1080 × 1920 piksel, tetapi ternyata telefon ini hanya membawa layar LCD IPS 4 inci dengan resolusi 640 x 1136 dan kepadatan layar 326 ppi. Spesifikasi ini jelas jauh di bawah gergasi Android yang kebanyakannya membawa resolusi 1080p dengan kepadatan melebihi 400 ppi. Walau bagaimanapun, skrin yang lebih kecil ini sebenarnya memberikan kelebihan untuk bateri yang lebih tahan lama kerana skrin beresolusi tinggi cenderung menggunakan lebih banyak bateri. Untuk perlindungan, skrin pada telefon ini telah dilengkapi dengan Corning Gorilla Glass dan lapisan oleofobik.

Prestasi Apple iPhone 5S

Ciri mengejutkan Apple iPhone 5S adalah chipset. iPhone 5S adalah telefon bimbit pertama yang membawa pemproses 64-bit sehingga chipset Apple A7 yang disertakan dalam telefon ini diklaim memberikan kelajuan pemproses 40 kali lebih pantas, dan GPU 56 kali lebih pantas daripada siri sebelumnya. Spesifikasi ini dianggap dapat memberikan pengalaman permainan yang sempurna.

Ingatan

Dalam soal memori, seperti biasa Apple menawarkan telefon bimbit terbaru ini dengan tiga pilihan kapasiti memori dalaman, iaitu 16, 32, dan 64 GB. Dan seperti biasa juga, Apple tidak menyediakan slot memori Micro SD luaran pada peranti Apple iPhone 5S ini.

Kamera

Pada masa ketika telefon bimbit premium bersaing dengan kamera dengan resolusi 13 MP, Apple iPhone 5S sebenarnya masih bertahan dengan resolusi 8 MP. Tetapi terdapat peningkatan pada ukuran piksel dan juga bukaan (f / 2.2) sehingga akan menghasilkan foto yang lebih bersih dan lebih terang. Satu lagi ciri menarik ialah lampu kilat dual-LED yang dilengkapi dengan warna ambar sehingga dapat meningkatkan suhu warna ketika mengambil gambar di tempat yang sangat terang.

Kamera ini juga dapat merakam video beresolusi 1080p dan dapat merakam video gerakan perlahan dengan kelajuan 120 fps yang cukup unik dan menawan. Di samping itu, anda juga boleh mengezum 3 kali semasa merakam video.

Bateri

Apple iPhone 5S dilengkapi dengan bateri Li-Po 1440 mAh. Bateri ini dapat memberikan ketahanan selama 250 jam dalam keadaan stand by, dan 10 jam untuk waktu bercakap.

Ciri-ciri lain

Apple iPhone 5S menyajikan menu pull-up pusat kawalan yang dapat digunakan untuk mengakses pelbagai jenis togol dengan cepat seperti yang terdapat pada peranti Android. Selain itu, ada juga sensor cap jari ID Sentuh yang dapat Anda gunakan untuk membuka atau mengunci semuanya dengan hanya menggunakan cap jari sehingga anda tidak perlu lagi menggunakan kata laluan.

Kesimpulannya

Secara keseluruhan, Apple iPhone 5S membawa sesuatu yang sangat menarik untuk menggoda pelbagai pengguna mudah alih untuk beralih ke telefon ini. Telefon itu sendiri dirancang untuk dilancarkan ke pasaran pada 20 September 2013. Untuk harganya sendiri, di Amerika penyedia T-Mobile menjual versi tidak terkunci pada harga $ 649 untuk 16 GB, $ 749 untuk 32 GB, dan $ 849 untuk 64 GB. Belum ada rilis resmi mengenai harga dan kapan ponsel ini akan diluncurkan untuk pasar Indonesia.