10 Aplikasi Al Quran Terbaik untuk PC dan Komputer riba

Setelah membincangkan aplikasi Al Quran melalui telefon pintar, kini terdapat 10 aplikasi Al Quran terbaik untuk PC dan komputer riba. Bagi mereka yang ingin membaca Al-Quran digital tanpa melalui telefon pintar, anda boleh memilih salah satu daripada sepuluh aplikasi berikut.

Kerana sepuluh aplikasi Al Quran untuk PC anda boleh menggunakan luar talian dan dalam talian. Sudah tentu aplikasi yang kami sarankan mempunyai tafsiran berserta terjemahannya agar pemujaan anda lebih afdol. Berikut adalah sepuluh perisian Al Quran yang paling lengkap yang disyorkan oleh Caris Signal.

1. Perenggan KSU (King Saud University) -Projek Mosshaf Elektronik

Aplikasi Al Quran untuk PC Verse KSU

Aplikasi Al-Quran untuk PC yang disebut "Ayat" cukup baik dan bermanfaat bagi umat Islam yang ingin membaca Al-Quran digital. Bukan tanpa alasan untuk mengesyorkan perisian Al Quran untuk komputer riba ini, artikel Aplikasi Al Quran untuk PC dilengkapi dengan 20 bahasa termasuk bahasa Indonesia.

Aplikasi Al Quran untuk PC satu menyediakan salinan Mosshaf Al-Madina, salinan warna bacaan yang disebut Mosshaf Al-Tajwid, dan juga lengkap dengan salinan Mosshaf Warsh. Pengguna juga boleh memilih salah satu daripada 20 Qori terkenal di dunia dengan mendengar melalui MP3.

Aplikasi Al Quran untuk PC tersedia dalam dua pilihan, baik di luar talian dan dalam talian. Anda berdua hanya perlu klik di sini untuk melayari laman web ini. Sekiranya anda ingin membaca dalam talian, anda akan dapat membaca Al-Quran dengan segera, tetapi anda juga boleh memuat turunnya dengan mengklik ikon anak panah di sebelah kiri. Mudah kan?

2. Al Quran Mushaf Madinah

Al Quran Mushaf Madinah

Al Quran Mushaf Madinah, aplikasi Al Quran suara untuk komputer riba yang tentunya akan sangat memudahkan anda dalam beribadah dan meningkatkan iman anda. Dalam aplikasi Al Quran untuk PC mempunyai kelebihan dalam mencari lafadz Al Quran yang ingin anda cari. Pengguna hanya perlu memasukkan Lafadz yang ingin mereka cari dalam bahasa Arab, tentu saja.

Kemudian aplikasi Al Quran untuk PC akan memaparkan hasil carian anda. Pengguna bahkan boleh mengubah warna setiap lafadz Al-Quran digital yang diinginkan. Sangat mudah bukan? Untuk memuat turunnya, anda boleh mengklik laman rasmi di sini dan anda hanya menekan huruf Arab berwarna biru, maka perisian akan dimuat turun secara automatik.

3. MyQuran Indonesia Lite Quran

MyQuran Indonesia Lite Quran

Kali ini aplikasi Al Quran untuk PC berasal dari Negara Khatulistiwa kami dengan nama MyQuran Indonesia Lite Quran. Aplikasi Al-Quran digital ini dapat berbicara untuk membuat lafaz Al Qur'an. Tidak cukup di sana, aplikasi Al Quran untuk PC dalam bentuk perisian ini juga dilengkapi dengan reka bentuk yang elegan dan cantik tetapi juga ringkas.

Anda tidak perlu risau kehilangan kuota internet, artikel aplikasi Al-Quran untuk PC tidak menggunakan internet dalam penggunaannya atau di luar talian. Malah pengguna boleh mendapatkan bacaan doa secara percuma. Ingin memiliki aplikasi MyQuran Indonesia? Anda hanya perlu klik di sini.

4. Al Quran

Al-Qur'an

Adakah anda pengguna PC atau komputer riba dengan OS Windows 8? Tidak perlu risau, aplikasi Al Quran ini memang tersedia untuk pengguna Windows 8. Dalam aplikasinya terdapat pelbagai ciri yang memudahkan umat Islam beribadah membaca Al-Quran.

Tidak seperti MyQuran Indonesia atau Ayat, aplikasi Al Quran untuk PC hanya tersedia dalam terjemahan Bahasa Inggeris. Walaupun hanya tersedia dalam bahasa asing, aplikasi ini cukup baik untuk menolong penggunanya, terutama umat Islam yang ingin membaca Al-Quran secara digital.

Dan yang menjadikannya lebih mudah ialah pengguna boleh memuat turunnya secara percuma. Kerana aplikasi ini tersedia secara percuma tanpa perlu membayar lesen. Berminat? Anda hanya perlu klik di sini untuk memuat turunnya dan anda sudah bersedia untuk menyembah.

5. Zekr

Zekr

Aplikasi Al Quran untuk PC yang tersedia dan diberikan percuma dilengkapi dengan nama Zekr. Aplikasi yang menyediakan pelbagai jenis terjemahan dalam bahasa yang berbeza mempunyai ciri-ciri lengkap dan mudah digunakan.

Salah satu bahasa yang dipasang dalam aplikasi Al Quran untuk PC adalah bahasa Indonesia. Selain memiliki kelengkapan berbahasa, perisian yang dapat dipasang pada PC dan untuk komputer riba ini memudahkan pengguna untuk mencari lafadz Al-Quran.

Aplikasi Al Quran untuk PC, Zekr, menyediakan Qori yang terkenal juga. Anda boleh menggunakan aplikasi ini secara offline dan dalam talian yang disambungkan ke internet. Adakah anda berminat untuk meningkatkan ibadah dengan menggunakan Zekr? Untuk memuat turunnya, klik di sini.

6. Penjelajah Al Quran

Jelajah Al Quran

Al Quran Explorer, salah satu daripada banyak aplikasi Al Quran untuk PC. Sama seperti aplikasi Al Quran, perisian yang memudahkan umat Islam membaca Al-Quran hanya tersedia dalam bahasa Inggeris.

Walaupun hanya tersedia dalam bahasa Inggeris, anda akan mendapat kemudahan bukan sahaja dalam membaca Al-Quran, tetapi juga dalam penafsiran Al-Quran. Aplikasi ini juga mendakwa bahawa perisian Al Quran Explorer juga dapat memudahkan orang Islam yang bekerja sebagai peguam, Hakim Muslim, Wartawan, editor, dan juga buku pengarang.

Walaupun reka bentuk Al Quran Explore kelihatan lama, tetapi aplikasi Al Quran untuk PC dikatakan sesuai untuk anda yang ingin mempelajari Al Quran secara mendalam. Berminat? Anda hanya perlu klik di sini untuk memuat turunnya.

7. My Quran Indonesia 1.2.2

My Quran Indonesia 1.2.2

Datang lagi aplikasi Al Quran untuk PC dari My Quran. Kali ini aplikasi mempunyai versi 1.2.2. Tidak banyak perkara yang berbeza dengan MyQuran Indonesia Lite Quran. Sama-sama menyiapkan reka bentuk yang elegan dan cantik sambil tetap memudahkan pembacaan Al-Quran.

Bukan hanya reka bentuk, My Quran Indonesia 1.2.2 juga menyajikan bacaan berwarna-warni, juga lengkap dengan terjemahan dari pelbagai bahasa, termasuk bahasa Indonesia. Anda bahkan dapat menentukan jadual ketika anda membaca Al-Quran dan aplikasi ini akan mengingatkan anda untuk membacanya.

Sebagai tambahan, bagi anda pengguna Facebook, anda dapat segera memperbarui status anda dengan Al Quran yang tersedia di My Quran Indonesia 1.2.2 untuk menyebarkan ayat-ayat Al-Quran. Adakah anda merasakan aplikasi ini sesuai untuk anda? Cukup klik di sini untuk memuat turun aplikasi My Quran Indonesia 1.2.2.

8. Al-Quran Terjemahan v8.1

Terjemahan Al-Quran v8.1

Banyak cara mudah untuk membaca Al Quran secara percuma, salah satunya adalah dengan menggunakan aplikasi Al Quran untuk PC, Terjemahan Al-Quran v8.1 untuk Windows. Aplikasi dalam bentuk perisian ini diberikan tidak hanya dengan terjemahan bahasa Indonesia, tetapi juga Tajweed lengkap.

Selain Tajweed, ada fitur yang disebut Muadzin atau lebih mudah dikenali sebagai penggera untuk peringatan dalam membaca Al-Quran. Pengguna aplikasi Quran-Terjemahan v8.1 juga dapat memilih Qori yang telah disediakan oleh pembuat aplikasi tersebut.

Terdapat juga fitur "Sound Folder" di mana pengguna dapat dengan mudah menyimpan audio Al-Quran yang mereka ingin baca kemudian hari. Sama seperti aplikasi Al Quran digital lain, Terjemahan Al-Quran v8.1 ini juga menyediakan ciri "mesin carian" untuk mencari lafadz Al Quran. Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi ini, anda hanya perlu klik di sini untuk memuat turunnya.

9. Murotal

Aplikasi Al Quran untuk PC Murotal

Murotal, aplikasi Al Quran untuk PC yang menyediakan 20 Qori terkenal di dalamnya. Tidak hanya menyajikan Qori yang terkenal, dalam aplikasi Murotal anda juga dapat membaca terjemahan Al Quran dalam 20 bahasa termasuk bahasa Indonesia.

Aplikasi suara digital ini sengaja dirancang untuk memudahkan umat Islam dalam beribadah, terutama dalam membaca Al-Quran. Penampilan dan juga kaedah reka bentuk dan latihan yang sederhana juga menghafal Al-Quran dengan mudah bahkan tertanam dalam aplikasi Murotal. Adakah anda sesuai dengan aplikasi yang satu ini? Cukup klik di sini, dan anda boleh memuat turun aplikasinya secara langsung.

10. Al Qur'an dan Hadis

Al Qur'an dan Hadis

Semua dalam satu, dalam aplikasi AL Quran untuk PC kali ini anda bukan sahaja dapat membaca Al Quran. Malah pengguna aplikasi ini secara percuma dapat memperoleh pelbagai jenis hadis. Bukan hanya itu, jika anda merasa tidak selesa membaca Al-Quran menggunakan komputer riba atau PC, aplikasi Al-Quran dan Hadis ini menyediakan ciri di mana anda boleh mencetak terus ke Al-Quran.

Seperti disebutkan sebelumnya, bahawa aplikasi ini juga menyediakan berbagai hadis di dalamnya, tidak berhenti di situ. Aplikasi Al Quran untuk PC juga memberikan sejarah pakar hadis terpilih, terdapat lebih kurang 1100 hadis dalam aplikasi Al Quran digital yang satu ini. Berminat? Klik di sini untuk memuat turunnya. Mudah kan?

Nah, itulah aplikasi Al Quran yang kesepuluh untuk PC dan juga komputer riba yang boleh anda gunakan. Semua aplikasi ini akan memudahkan anda dalam beribadah dalam membaca Al-Quran. Lebih-lebih lagi, jika ada terjemahan, adakah aplikasi yang ingin anda muat turun?