4 Cara Memeriksa Imei Original iPhone dengan Mudah dan Cepat

Siapa yang tidak mahu memiliki iPhone? Telefon pintar tengah atas ini sememangnya sangat popular di kalangan ramai orang. Kerana banyak keinginan untuk memiliki iPhone, banyak orang membuat replika telefon bimbit yang serupa dengan iPhone.

Pada pandangan pertama penampilan iPhone replika hampir sama dengan yang asal. Walau bagaimanapun, anda masih dapat membezakan keduanya melalui pelbagai cara yang telah kami tinjau dalam artikel sebelumnya. Salah satu cara untuk membezakannya adalah melalui IMEI iPhone anda.

IMEI bermaksud Identiti Peralatan Bergerak Antarabangsa . Dengan kata lain, IMEI adalah kod pengeluaran yang membezakan satu peranti dari yang lain, sehingga tidak ada peranti yang memiliki IMEI yang sama.

Cara Periksa IMEI iPhone

Nah, semasa anda ingin membeli iPhone, anda harus terlebih dahulu melihat apakah IMEI di badan telefon pintar seperti yang dinyatakan pada kotak yang sama. Penjual juga sering merakam IMEI untuk iPhone atau semua jenama telefon pintar yang lain. Untuk mengetahui IMEI iPhone, berikut adalah beberapa cara untuk memeriksa IMEI iPhone seperti yang dipetik dari laman web rasmi Apple:

1. Melalui Sistem iPhone

Cara memeriksa iPhone IMEI yang asal

Cara termudah untuk memeriksa IMEI adalah melalui tetapan sistem iPhone. Caranya, pergi ke 'Tetapan', kemudian buka 'Umum', dan teruskan ke 'Tentang'. Pada menu 'About', cari IMEI dari iPhone anda. Selain IMEI, anda juga boleh memeriksa ICCID melalui kaedah ini.

2. Melalui iPhone Fizikal

slot kad sim iphone imei

IMEI juga disenaraikan di bahagian fizikal iPhone. Untuk melihat IMEI pada iPhone fizikal, anda harus membuka selongsong belakang dan mengeluarkan bateri yang terpasang di sana. Secara amnya, nombor IMEI anda akan dicetak berhampiran slot kad SIM.

3. Melalui Kod Khas

semak iphone imei

Kaedah ini sangat berkesan untuk memeriksa IMEI pada semua jenis telefon bimbit, termasuk iPhone. Caranya adalah dengan membuka menu panggilan seperti ketika anda ingin membuat panggilan telefon, kemudian ketikkan kod * # 06 #, maka layar akan memaparkan nombor IMEI telefon pintar anda.

4. Melalui iTunes

semak imei iphone itunes

iTunes tidak hanya berfungsi memuat muzik ke iPhone anda. Perisian rasmi dari Apple ini juga dapat memeriksa IMEI pada iPhone. Caranya cukup mudah, cukup sambungkan iPhone ke komputer yang telah dipasang iTunes. Selanjutnya, jika berjaya disambungkan, klik 'Perpustakaan' di iTunes, maka secara automatik data dari iPhone akan dipaparkan di layar, termasuk nombor IMEI iPhone.

Sekiranya anda sudah mengetahui nombor IMEI iPhone, anda boleh memadankannya dengan buku panduan iPhone. IPhone asli akan mempunyai nombor IMEI yang sama pada bahagian fizikal, buku harian , dan sistem.

Setelah melakukan kaedah pemeriksaan IMEI iPhone, anda juga dapat memadankannya melalui laman web //www.imei.info. Semasa memasuki laman web ini, anda hanya perlu memasukkan nombor IMEI yang anda dapat dari iPhone anda.

Selepas itu, laman web ini akan memberikan data lengkap mengenai telefon pintar anda. Sekiranya anda memasukkan IMEI yang disenaraikan di iPhone anda, tetapi data yang dipaparkan adalah data dari telefon bimbit lain, maka anda dapat memastikan bahawa iPhone anda palsu.

Apa sebenarnya fungsi IMEI?

kotak iphone imei

IMEI adalah bahagian penting dalam setiap telefon pintar atau telefon bimbit. Namun, tidak ramai yang menyedari betapa pentingnya IMEI ini. Orang-orang ini tidak memeriksa terlebih dahulu semasa membeli iPhone atau alat lain. Malah, malah vendor alat Apple rasmi tidak dapat menjamin bahawa iPhone anda 100% asli.

Selain digunakan untuk membezakan iPhone asli atau palsu, IMEI juga berguna untuk menangani pencuri yang mengambil iPhone anda. Sangat mudah, apabila anda mengetahui iPhone anda dicuri, maka segera laporkan masalah tersebut kepada pembekal operator selular yang anda gunakan. Tidak lama, pembekal anda akan mengesan keberadaan iPhone yang dicuri lebih awal.

Di samping itu, pembekal juga dapat membantu menyekat iPhone yang dicuri buat sementara waktu. Pencuri tidak dapat menggunakan iPhone untuk jangka masa yang lama. Lokasi atau lokasi pencuri dapat dikesan melalui pejabat penyedia yang anda gunakan.

Memeriksa IMEI sangat penting semasa anda ingin membeli iPhone atau telefon pintar lain. Oleh itu, anda mesti membeli alat di luar talian untuk dapat membezakan iPhone asli atau palsu.

Terdapat beberapa laman web membeli-belah dalam talian yang menawarkan potongan iPhone yang agak condong. Namun, anda tidak perlu terburu-buru untuk membeli iPhone. Anda mesti memeriksa kesahihannya terlebih dahulu. Ini tentu anda tidak dapat lakukan sekiranya membeli iPhone dalam talian.

Tahukah anda bahawa IMEI di telefon bimbit juga digunakan untuk menyelesaikan kes-kes jenayah yang sedang dikendalikan oleh polis? Contohnya, untuk mengesan kehadiran pencuri telefon bimbit, polis menggunakan nombor IMEI untuk mengesan lokasi di mana pencuri itu berada.

Petua Membeli iPhone Asli

bagaimana untuk memeriksa supercopy iphone

Kerana IMEI iPhone sangat berkaitan dengan produk asli atau palsu, kami juga akan berkongsi beberapa petua untuk mendapatkan iPhone yang asli. Ini sangat penting agar anda tidak tertipu semasa membelinya.

  • Beli iPhone di Reseller Resmi Apple di Indonesia. Gerai rasmi Apple tidak menjamin bahawa iPhone yang dijual di sana selalu rasmi. Oleh itu, periksa IMEI supaya anda tidak mendapat iPhone palsu.
  • Semasa membeli iPhone, jangan malu untuk memeriksa kesahihan iPhone secara langsung melalui salah satu kaedah di atas. Kemudian, padankan dengan IMEI yang tertera di buku harian .
  • Jangan tergoda dengan harga yang sangat murah, kerana umumnya kedai luar talian atau laman jual beli dalam talian tidak akan menawarkan iPhone terbaru dengan harga yang sangat rendah. Secara umumnya, mereka hanya memberikan potongan beberapa peratus dan tidak lebih dari 50%.
  • Cuba sambungkan ke iCloud atau iTunes, jika tidak ada kesalahan atau kesalahan,  mungkin iPhone yang dibeli adalah iPhone asli,
  • Perhatikan ciri-ciri iPhone asli seperti dalam artikel ini.

Cara memeriksa IMEI iPhone sangat berguna bagi anda yang masih meragui kesahihan iPhone. Sekarang, adakah anda pengguna iPhone? Sudahkah anda memeriksa IMEI iPhone anda?