13 Perisian Reka Bentuk Rumah Terbaik untuk PC dan Laptop 2020

Pada masa lalu, untuk merancang bangunan, arkitek melukis reka bentuk secara manual pada sehelai kertas. Ini tentu akan memakan masa yang lama dan arkitek juga dikehendaki mempunyai ketepatan yang sangat tinggi.

Seiring dengan perkembangan zaman, sekarang merancang rumah, dalaman rumah, atau bangunan minimalis dapat dilakukan dengan bantuan perisian khas. Perisian ini untuk merancang seni bina menyokong reka bentuk 2D dan 3D dari pelbagai binaan bangunan.

Di samping itu, perisian ini menawarkan sejumlah ciri automatik yang memudahkan pengguna merancang bangunan. Dengan kesederhanaannya, perisian ini juga dapat digunakan untuk pemula yang mempelajari dunia seni bina.

Baiklah, bagi anda yang berada dalam dunia seni bina atau ingin belajar membuat reka bentuk, berikut adalah 13 perisian reka bentuk kediaman terbaik yang kami cadangkan untuk anda. Perisian ini boleh dijalankan di luar talian pada PC anda.

1. ArchiCAD

archicad

Perisian ini dituntut sebagai perisian reka bentuk all-in-one . Perisian ini membolehkan anda merancang bangunan dalam bentuk 2D atau 3D. ArchiCAD boleh digunakan oleh arkitek profesional dan pelajar yang baru belajar reka bentuk seni bina. Aplikasi ini sangat mudah digunakan oleh orang biasa sekalipun. ArchiCAD mempunyai hampir semua ciri yang ditawarkan oleh perisian serupa yang lain.

2. Ketua Arkitek

Ketua Arkitek

Seterusnya, terdapat perisian reka bentuk 3D yang sangat profesional. Aplikasi ini dipilih untuk merancang bangunan dalam format 3D, tetapi Chief Architect juga dapat digunakan untuk merancang format 2D.

Kelebihan Chief Architect dari perisian lain adalah ciri automatik yang memudahkan proses reka bentuk dan pengubahsuaian rumah dengan cepat. Perisian ini akan memberikan hasil reka bentuk yang sesuai dengan yang anda mahukan.

3. Perisian Punch

pukulan

Perisian nombor 1 di Amerika menggabungkan kekuatan NexGen untuk memberikan kualiti gambar yang realistik dan sempurna dengan LightWorks yang membolehkan pengguna menghasilkan reka bentuk perumahan atau projek besar lain secara realistik dan lebih pantas.

Jadi, dengan Perisian Punch anda dapat memenuhi sebilangan besar permintaan reka bentuk dari pelanggan tanpa bantuan orang lain. Perisian Punch ditawarkan dengan harga yang cukup mahal, tetapi perisian yang sudah serasi dengan Windows cukup berbaloi kerana dapat memberikan hasil yang maksimum.

4. Senibina AutoCAD

autocad

Salah satu perisian reka bentuk kediaman dan bangunan yang terkenal, AutoCAD mencipta versi AutoCAD Architecture khusus untuk arkitek. Dengan ciri-ciri yang terdapat dalam perisian ini, anda dapat membuat pengaturan dengan lebih efisien.

Di samping itu, aplikasi ini menawarkan antara muka sederhana yang mudah digunakan oleh sesiapa sahaja, bahkan untuk pemula. Sebelum membeli AutoCAD Architecture, anda berhak untuk mencuba percubaan percuma terlebih dahulu.

5. Senibina Vectorworks

Seni Bina Vectorworks

Jika dibandingkan dengan perisian serupa yang disebutkan di atas, Vectorworks mempunyai tahap kerumitan yang lebih tinggi. Ini dapat dilihat dari pengguna perisian ini yang berasal dari kalangan pereka profesional dan arkitek.

Dengan bantuan perisian ini, anda dapat membuat reka bentuk projek yang luar biasa. Sebilangan besar pereka menghabiskan berjam-jam untuk membuat reka bentuk, dengan Vectorworks anda dapat membuat reka bentuk yang unik dan sempurna dengan cepat.

Memerlukan masa untuk seseorang yang masih tidak dikenali untuk dapat menggunakan Vectorworks. Walau bagaimanapun, aplikasi ini sesuai untuk profesional yang mahukan hasil reka bentuk terbaik.

6. Autodesk Revit

Autodesk Revit

Kali ini kita akan bertemu dengan perisian yang boleh digunakan mengikut keperluan. Oleh itu, perisian ini membolehkan pereka mendapatkan reka bentuk berkualiti tinggi yang lebih tepat. Analisis setiap konsep lebih mudah kerana perisian ini disokong oleh ciri maklumat bangunan model aliran kerja.

Autodesk Revit juga dapat mendokumentasikan semua projek pembangunan yang sedang anda jalankan. Aplikasi mandiri ini sangat sesuai untuk anda yang mengutamakan fungsi.

7. Pelan Lembut

Pelan Lembut

Perisian yang mudah digunakan ini akan memenuhi semua keperluan reka bentuk anda. Salah satu perisian berasaskan maklumat ini juga akan mendokumentasikan projek yang sedang anda jalankan sepenuhnya.

Keupayaan untuk merancang dalam bentuk 3D, senarai bahan binaan, dan anggaran kos masa nyata adalah ciri yang ditawarkan oleh Softplan. Ini adalah perisian terbaik apabila anda ingin merancang bangunan kediaman atau komersial lain.

8. Revit Senibina

Revit Senibina

Revit Architecture adalah perisian reka bentuk berasaskan maklumat. Semua perubahan reka bentuk yang anda buat melalui perisian ini akan diberitahu secara automatik ke semua projek yang sedang anda jalankan. Ciri-ciri yang ditawarkan oleh Revit Architecture juga cukup lengkap dan dinamik. Perisian ini juga serasi dengan sistem operasi Windows XP, Vista dan 7.

9. SketchUp

SketchUp

Beberapa waktu yang lalu, Google membeli hak cipta perisian ini. Atas sebab ini, SketchUp telah menjadi sangat popular, terutama di kalangan pereka dan arkitek. SketchUp membolehkan anda menghasilkan reka bentuk 3D dengan lebih pantas.

Ciri-ciri yang dibawa oleh perisian ini juga hampir sama dengan ciri yang ditawarkan oleh aplikasi serupa yang lain. Walau bagaimanapun, perisian ini sangat sesuai untuk pelajar yang ingin menghasilkan reka bentuk 3D dengan cepat dan pemula yang ingin memulakan karier mereka dalam dunia seni bina.

10. Microstation

Perisian reka bentuk kediaman Microstation

Perisian reka bentuk rumah sederhana ini sangat mudah digunakan. Microstation dipilih kerana dianggap mempunyai kestabilan yang mencukupi dibandingkan dengan perisian lain.

Namun, kelemahan perisian ini adalah kurangnya keserasian yang sedikit sebanyak menghalang proses reka bentuk. Sebagai contoh, Microstation tidak dapat membaca gambar dari AutoCAD. Nah, Microstation adalah perisian reka bentuk yang sesuai untuk orang awam dan pemula.

Tidak dapat dinafikan bahawa kehadiran pelbagai perisian reka bentuk rumah di atas cukup untuk membantu anda dalam menyelesaikan reka bentuk atau reka bentuk komersial atau bukan komersial. Malah, anda juga boleh belajar belajar sendiri dengan perisian.

11. Reka Bentuk Rumah Muktamad Arkitek Maya

Reka Bentuk Rumah Muktamad Arkitek Maya

Merancang rumah impian anda kini dapat dilakukan dengan mudah. Kerana aplikasi Ultimate Home Design Virtual Architect ada di sini untuk anda yang ingin menggambar rumah anda sendiri dengan rupa 3D moden. Sebenarnya, Virtual Architect Ultimate Home Design mendakwa aplikasinya dapat digunakan dengan mudah walaupun anda bukan profesional.

Sekiranya anda seorang pemula atau anda benar-benar memerlukan idea untuk reka bentuk rumah, maka Virtual Architect Ultimate Home Design menyajikan beberapa video menarik. Ya, tentu saja kandungan video tersebut adalah tutorial untuk reka bentuk rumah. Ingin mencubanya? Sila beli aplikasinya di sini.

12. Perancang5D

Perancang 5d

Terdapat aplikasi lain yang disebut Planner 5D, di mana anda boleh membuat reka bentuk rumah mengikut kehendak anda. Perancang 5D yang baik disesuaikan dengan namanya yang akan memaparkan kesan 5D semasa anda membuat reka bentuk rumah. Satu lagi kelebihan dalam Perancang 5D, anda juga boleh menghias dan merancang bahagian dalaman kediaman anda  Ingin mencuba? Muat turun di sini.

13. Rumah Sweet 3D

rumah manis 3d

Sesuai dengan nama aplikasi, Sweet Home 3D akan memaparkan kesan 3D ketika anda merancang rumah. Pada mulanya, sudah tentu anda akan menarik  reka bentuk mentah  dari rumah, bermula dari bentuk bangunan, bumbung, dinding dan lain-lain.

Setelah bangunan terbentuk dengan sempurna, anda boleh meneruskan dengan merancang bahagian dalam atau bahagian dalam rumah. Contohnya, anda ingin memberi warna pada dinding, memasang pintu dan tingkap, untuk menambah  perabot. Bagaimanapun, semua yang anda boleh lakukan dengan mudah di Sweet Home 3D. Ayuh, cubalah!

Oleh itu, pilih perisian reka bentuk yang sesuai dengan keperluan dan kemampuan anda. Oleh kerana harga perisian reka bentuk ini tidak murah, anda mesti memilih perisian yang sesuai untuk apa yang anda perlukan. Anda juga perlu menyesuaikan aplikasi dengan prestasi PC. Sekiranya prestasi PC dianggap kurang sengit, pilih aplikasi paling ringan.

Oh ya, selain PC, anda juga boleh mencuba reka bentuk kediaman melalui Android dan iOS dengan aplikasi yang telah kami tinjau di sini.