10 Aplikasi Android Paling Canggih yang Mesti Miliki pada 2020

Google Play Store menempatkan jutaan aplikasi Android paling canggih yang ada sekarang. Bermula dari aplikasi pemutar lagu hingga aplikasi pelacakan hantu yang anda dapati di sana.

Baiklah kali ini saya akan mengulas senarai aplikasi paling canggih di Android yang paling banyak digunakan hingga kini. Aplikasi ini akan memberikan ciri-ciri yang mungkin tidak anda bayangkan sebelumnya.

10 Aplikasi Android Paling Maju yang Mesti Anda Miliki

Ingin tahu apa aplikasi canggih di Android? Ayuh, segera rujuk ulasan berikut. Siapa tahu ada aplikasi yang anda perlukan.

1. Alat Pintar

Alat Pintar - PC Mehanik

Sesuai dengan nama aplikasinya, Smart Tools memang merupakan aplikasi yang benar-benar  pintar  dan sangat lengkap. Dengan hanya satu aplikasi, anda boleh melakukan banyak perkara, seperti mengukur panjang dengan pembaris dan meter.

Tidak cukup di sana, salah satu aplikasi Android paling canggih juga dilengkapi dengan fitur  cahaya  untuk digunakan sebagai lampu suluh. Masih ingin mengetahui ciri-ciri lain? Terdapat juga ciri  kelajuan, lokasi, cermin, jam randik, pengesan logam,  dan lain-lain. Adakah anda mahu menggunakan aplikasi ini? Segera dapatkan permohonan secara percuma di sini.

2. Pembantu Google Go

Google Assistant Go

Nah, aplikasi Android yang paling canggih kali ini berasal dari  pembangun  Google LLC. Mengapa ia canggih? Kerana, dengan aplikasi ini, anda tidak perlu repot menaip. Maksudnya, semasa anda ingin melakukan perjalanan dan mencari lokasi di GPS, anda hanya perlu bercakap dan membiarkan aplikasi Google Assitant Go menemui anda.

Bukan hanya untuk mencari lokasi GPS, artikel yang anda juga boleh  lihat  tanpa perlu menaip. Yang mesti anda buat hanyalah bercakap dan Google Assistant Go secara langsung mencari perkara yang ingin anda ketahui di Google. Betul seperti mempunyai pembantu peribadi, ya.

3. SHAREit

SHAREit

Aplikasi ini dapat mengirim semua fail anda dalam format apa pun. Anda boleh menghantar gambar, video, lagu, pejabat, dan banyak lagi. Menariknya, SHAREit juga mendakwa dapat menghantar fail lebih pantas daripada yang anda bergantung pada bluetooth. Perhatikan, SHAREit dapat menghantar fail dengan kelajuan 20M / s yang  anda tahu!

Lebih canggih, aplikasi ini bukan hanya untuk menghantar fail. Sebabnya, SHAREit juga mempunyai ciri untuk menonton video dari pelbagai laman web. Sebenarnya, anda boleh menontonnya  dalam talian. Dia berseru, SHAREit juga menyediakan fitur untuk mencari kagu dan segera mendengarkannya di SHAREit. Sangat lengkap, ya?

4. Inkwire

Inkwire

Untuk aplikasi yang satu ini, kami mengakui bahawa ia sangat baik dan sangat membantu anda. Kerana, dengan aplikasi Inkwire ini, anda dapat  berkongsi  skrin. Maksudnya, anda dapat menampilkan tampilan layar pada layar ponsel Android yang lain. Walau bagaimanapun, kedua-dua telefon Android mesti mempunyai aplikasi Inkwire terlebih dahulu.

Sangat mudah, anda hanya perlu menyambungkan setiap peranti Android yang ingin  berkongsi  skrin. Kemudian masukkan kod yang akan dihantar oleh aplikasi. Setelah itu, selesai, anda dapat melihat paparan skrin Android masing-masing. Canggih, ya?

5. Pushbullet

Pushbullet

Pernah terfikir untuk menghantar teks pada PC? Sekiranya anda ingin menghantar teks atau menghantar dan menerima SMS melalui PC, maka kami mengesyorkan memuat turun aplikasi Android paling maju yang satu ini. Ya, Pushbullet adalah aplikasi yang membolehkan anda membuat SMS di PC.

Dengan aplikasi Pushbullet, anda dapat mengirim dan menerima SMS seperti pada ponsel Android. Selain itu, Pushbullet siap memberikan pemberitahuan apabila ada mesej masuk dan membukanya di PC anda. Sangat sederhana, ya? Ayuh muat turun aplikasi di sini.

6. Petugas

Petugas

Untuk dapat menjalankan pelbagai aktiviti secara automatik di Android, anda memerlukan aplikasi Tasker. Walaupun berharga Rp47 ribu, tapi harganya sangat berbaloi  untuk aplikasi ini. Sebabnya, Tasker dapat menghidupkan dan mematikan pelbagai fungsi secara automatik pada Android anda.

Salah satu contohnya ialah kemampuan aplikasi ini untuk menghidupkan WiFi ketika di rumah, dan mematikannya ketika keluar dari rumah. Selain aplikasi Tasker ini, ia juga dapat digabungkan dengan aplikasi IFTTT yang akan menjadikannya lebih canggih.

7. Penghala

Penghala

Dengan cara tertentu, Shouter adalah aplikasi peringatan untuk anda. Seperti namanya, aplikasi ini siap untuk mengingatkan pengguna dalam apa jua keadaan. Sebagai contoh, Shouter akan memberi pemberitahuan mengenai kuasa bateri HP semasa anda. Kemudian, Shouter juga akan memberikan pemberitahuan seperti  peringatan suara. Dapatkan permohonan dengan mengklik di sini.

8. IFTTT

IFTTT

Terdapat satu lagi aplikasi Android canggih yang boleh anda gunakan, IFTTT. Ini adalah aplikasi yang mudah tetapi sangat membantu. Sedikit maklumat bahawa aplikasi IFTTT sudah berfungsi dengan beberapa aplikasi lain seperti Twitter, Facebook, Google drive, Instagram, dan lain-lain.

Sekarang, dengan menggabungkan beberapa aplikasi ini dengan IFTTT, ini pasti akan memudahkan anda melakukan aktiviti dalam aplikasi lain. Sebagai contoh, anda suka Me- suka  beberapa tweet, kemudian anda ingin mencari tweet yang mempunyai suka. Tidak perlu rumit, gunakan IFTTT sebagai  penanda halaman  untuk tweet yang sudah anda sukai  Mudah,  bukan? 

9. Tetikus Muka EVA

Tetikus Muka EVA

PC rasa telefon bimbit, mungkin ini adalah penerangan ringkas mengenai aplikasi EVA Facial Mouse ini. Bukan anda boleh melakukan semua aktiviti PC di telefon bimbit anda, tetapi anda dapat menemui  kursor  di layar Android anda. Bagaimana boleh? Sudah tentu anda boleh dengan aplikasi ini.

Ya, Tetikus Muka EVA ini membolehkan anda memaparkan kursor di skrin telefon bimbit anda. Uniknya, anda tidak perlu menyentuh skrin mudah alih anda. Dengan aplikasi ini, anda hanya perlu menggerakkan tangan anda ke layar dan EVA Facial Mouse akan menunjukkan kursor ke arah yang anda mahukan. Canggih, bukan? Ingin mencuba? Muat turun di sini.

10. Jauh TV Universal IR

Jauh TV Universal IR

Suka kehilangan atau lupa memasang TV jauh? Sekiranya anda ingin mengalami sesuatu seperti itu, ini bermakna anda memerlukan aplikasi Universal IR TV Remote. Dengan aplikasi ini, anda dapat  mengubah telefon Android anda  menjadi alat TV jauh. Tenanglah, aplikasi ini  menyokong  mana-mana jenama TV  Ayuh muat turun aplikasi di sini.

Aplikasi yang Disyorkan Lain

Sebagai tambahan kepada 10 aplikasi Android paling canggih yang telah disebutkan di atas, berikan aplikasi cadangan lain yang tidak kurang canggih daripada aplikasi sebelumnya. Berikut adalah senarai lengkap:

1. Peta Langit

Peta Langit

Adakah anda suka dan suka belajar mengenai bintang, planet, dan perkara lain mengenai astrologi di langit? Sekiranya memang anda menyukai perkara seperti itu, pastikan anda sudah mempunyai aplikasi Sky Map pada telefon Android anda.

Dalam aplikasi ini, pengguna dapat mengenal pasti bintang, planet, nebula, dan lain-lain. Tenang, Sky Map adalah aplikasi yang cukup tepat untuk mengetahui bintang-bintang dalam  masa nyata. Sekiranya anda berminat untuk menggunakan aplikasi ini, anda boleh mendapatkannya terus di pautan ini.

2. Google Cari Peranti Saya

Google Cari Peranti Saya

Kehilangan telefon pintar dan tablet Android sangat menyedihkan, tetapi kami dapat melacaknya menggunakan aplikasi Google Find My Device. Aplikasi ini dapat disebut versi Android dari aplikasi "Cari iPhone saya" yang dibuat oleh Apple. Aplikasi ini juga merupakan salah satu aplikasi paling canggih di dunia untuk keselamatan.

Dengan aplikasi ini, anda dapat mengesan keberadaan Android yang hilang melalui GPS, membuat suara keras, menguncinya, dan menghapus semua data di dalamnya. Selain Google Find My Device, ada juga berbagai aplikasi lain untuk melacak Android yang hilang seperti yang ditinjau dalam artikel ini.

3. Penganalisis WiFi

WiFiAnalyzer

Ingin mengetahui maklumat mengenai kekuatan rangkaian WiFi berhampiran anda? Aplikasi yang betul jika anda menggunakan WiFiAnalyzer. Ini adalah aplikasi yang dapat menganalisis kekuatan rangkaian WiFi yang ada di dekat anda dengan memaparkan grafik isyarat. Di samping itu, WiFiAnalyzer mempunyai ciri untuk menukar tema aplikasi menjadi  gelap  atau  terang. Berminat? Muat turun di sini.

4. Tempat sampah

Tempat sampah

Data penting yang dihapuskan pada telefon bimbit anda secara tidak sengaja? Tenanglah, aplikasi pintar yang satu ini dapat mengatasinya dengan mudah. Dumpster, aplikasi yang siap untuk memulihkan semua fail anda yang dihapus secara tidak sengaja. Bermula dari fail foto, dokumen, lagu, dan fail lain. Berita baiknya, aplikasi Dumpster ini percuma, jadi anda tidak perlu membayar untuk aplikasi ini. Mahu menggunakan?

5. 1 Kata Laluan

1 Kata Laluan

Sekiranya anda mempunyai banyak kata laluan yang sukar diingat, aplikasi 1Password akan membantu anda menyelesaikan masalahnya. 1Password akan menyimpan semua kata laluan anda dengan selamat sehingga anda dapat mengaksesnya apabila anda terlupa kata laluan.

Itulah pelbagai aplikasi Android paling canggih hari ini yang mesti anda ada. Dengan pelbagai aplikasi, aktiviti anda akan banyak dibantu. Di samping itu, peranti Android anda juga akan kelihatan lebih canggih daripada yang lain. Sekiranya terdapat aplikasi lain yang belum disenaraikan dalam senarai di atas, sila kongsi dengan kami di ruangan komen.