15 Aplikasi Tema dan Pelancar Terbaik untuk Telefon Android

Bosan dengan rupa peranti Android anda? Ayuh, ubah tema pada peranti Android anda. Tema atau pelancar adalah salah satu bahagian sistem operasi Android yang dapat kita sesuaikan sendiri. Tidak perlu bersusah payah membuatnya sendiri kerana sekarang terdapat banyak aplikasi pelancar yang dapat digunakan secara langsung. Ingin tahu apa aplikasinya? Lihat di bawah, ya!

1. Pelancar C

Pelancar C

Aplikasi tema Android terbaik diberi nama C Launcher. Tidak perlu repot dan rumit dalam mengubah tema, pengguna artikel C Launcher akan difasilitasi dalam mencari dan memasang tema yang diinginkan dengan cepat tanpa lambat.

Pertama, anda hanya perlu mencari tema yang anda mahukan dan kemudian memuat turun tema yang anda fikir betul. Selepas itu, pasang tema yang telah dimuat turun menggunakan C Launcher. Cukup mudah, pantas dan praktikal. Ingin mencuba menggunakan C Launcher? Muat turun aplikasi di sini.

2. Pelancar APUS

Aplikasi tema APUS Launcher Android

Mahukan tema yang  bergaya,  pintar, pantas, selamat, kecil  dan  diperibadikan? Kemudian muat turun aplikasi Pelancar APUS. Ini adalah aplikasi pelancar yang siap menyajikan pelbagai tema Android yang menarik dan  keren.

Terdapat lebih daripada 50,000  kertas dinding  yang telah disiapkan, belum lagi dengan ciri tambahan seperti  penjimat bateri, folder pintar, lampu suluh,  dan banyak lagi. Yang baik, aplikasi yang telah dimuat turun lebih dari 5 juta kali mempunyai 19 pilihan bahasa termasuk bahasa Indonesia. Cukup bagus, bukan?

3. CM Pelancar 3D

CM Pelancar 3D

Aplikasi ini ditawarkan oleh pembangun CM Security yang juga termasuk dalam barisan antivirus Android terbaik. CM Launcher berukuran 19MB sehingga tidak memakan terlalu banyak ruang penyimpanan dan sistem peranti anda.

Aplikasi tema satu ini juga disatukan dengan CM Security, jadi jika anda memuat turun aplikasi ini, anda juga akan mendapat antivirus terbina dalam . Salah satu perkara yang paling penting, CM Launcher 3D boleh dimuat turun secara percuma melalui Google Play Store.

4. Pelancar Google Now

Pelancar Google Now

Pelancar ini bertujuan untuk pencinta Google dan Android. Permohonan ini menyediakan terbina dalam Google Now. Selain itu, terdapat juga integrasi perintah suara super cepat dengan hanya mengatakan "Ok, Google", pelbagai elemen tema, dan banyak lagi. Ciri Pemilih Wallpaper memudahkan anda memilih gambar dari peranti yang akan digunakan sebagai kertas dinding.

Selain itu, dengan Pelancar Google Now, anda dapat mengakses aplikasi Google lain dengan mudah, seperti Gmail, Youtube, dan Peta. Anda boleh mendapatkan Pelancar Google Now secara percuma dengan memuat turunnya di Google Play Store.

5. Nova Launcher

Pelancar Nova

Nova Launcher dapat mengubah ikon, tata letak, dan animasi pada perangkat Android. Sebenarnya, aplikasi ini juga menampilkan paparan layar cadangan dan pemulihan apabila anda tidak mahu menggunakan peranti lama.

Aplikasi yang dibuat oleh TeslaCoil Software ini mendapat sambutan yang positif kerana aplikasi ini ringan dan mudah digunakan. Aplikasi ini juga cukup pantas dalam menghadirkan tema Android terkini. Nova Launcher boleh didapati secara percuma di Google Play Store.

6. Pelancar Apex

Pelancar Apex

Aplikasi tema yang cukup ikonik ini menyediakan skrin utama dengan 9 pilihan. Anda juga dapat mengubah penampilan ikon dan aplikasi yang anda inginkan. Aplikasi yang ditawarkan oleh Android Does menyediakan versi percuma dan pro.

Sekiranya anda tidak mahu membayar, anda boleh memuat turun versi percuma yang menyediakan ciri-ciri yang cukup lengkap. Apex Launcher telah dipasang pada peranti Android hingga 50 juta kali. Aplikasi ini dapat dipasang di hampir semua peranti Android.

7. Pelancar POCO 2.0

Pelancar POCO 2.0

POCO Launcher 2.0 adalah salah satu aplikasi tema dan pelancar terbaik untuk Caris Signal. Ini juga diakui oleh POCO Launcher 2.0 yang mendapat gelaran salah satu aplikasi terbaik pada tahun 2018 menurut PlayStore. Nah, sebagai aplikasi terbaik tentunya POCO Launcher 2.0 mempunyai beberapa kelebihan.

Salah satu kelebihan aplikasi ini adalah reka bentuknya yang minimalis sehingga sesuai untuk anda yang suka tema sederhana tetapi tetap bergaya. Selain itu, POCO Launcher 2.0 juga menyediakan  mod gelap. Malah, terdapat juga ciri  carian ringan  sehingga anda boleh  melihat dengan  ringan dan mudah. Dan yang paling penting adalah, aplikasi ini sangat ringan, hanya 12MB.

8. Pelancar Microsoft

Pelancar Microsoft

Jangan berkecil hati jika anda bukan pengguna Microsoft HP kerana anda masih boleh merasa "suka" menggunakan HP Microsoft dengan pelancar ini. Microsoft Launcher, salah satu pelancar yang dibuat oleh Microsoft. Ini ditujukan untuk semua pengguna Android yang ingin memiliki tampilan tema seperti HP Microsoft.

Apa kelebihan Microsoft Launcher? Banyak, di sini anda boleh menggunakan Cortana, sistem pembantu untuk memudahkan anda mengawal  alat  anda. Kemudian, anda juga boleh menyambungkan telefon anda ke PC dengan Microsoft Launcher. Bukan itu sahaja, anda juga dapat mengawal aplikasi Microsoft Office dengan lebih mudah di Microsoft Launcher. Cukup lengkap,  bukan ?

9. Pelancar Evie

Pelancar Evie

Lain kali, anda mengesyorkan Evie Launcher. Dalam aplikasi yang satu ini juga mempunyai tampilan reka bentuk tema yang sederhana dan benar-benar terkesan moden. Oleh itu, Evie Launcher sangat sesuai untuk anda yang menyukai tema tanpa banyak hiasan atau pelekat. Selain reka bentuk, Evie Launcher juga mempunyai ciri-ciri yang cukup lengkap.

Beberapa ciri terbaik yang ditawarkan oleh Evie Launcher adalah  carian universal, navigasi pantas, jalan pintas khusus, dan pemperibadian. Sebagai tambahan kepada empat ciri utama, Evie Launcher juga menambahkan ciri baru yang lain, salah satunya adalah memilih  enjin carian  yang anda suka, boleh jadi Google, DuckDuckGo, atau Bing. Berminat untuk menggunakan aplikasi ini?

10. Pelancar iOS 13

Pelancar IOS 13

Sesuai namanya, aplikasi ini ditujukan untuk anda yang ingin memiliki tema seperti pengguna iPhone. Baiklah, tanpa keraguan, Pelancar iOS 13 siap memaparkan tema seperti anda menggunakan sistem operasi iOS 13 yang kini digunakan untuk iPhone X dan barisan iPhone terbaru yang lain.

Untuk ciri-cirinya, juga menerapkan paparan yang serupa dengan ciri yang terdapat pada iOS 13. Di iOS 13 Launcher, anda juga dapat menggunakan  sentuhan bantu. Selain itu, cara mengawalnya sama seperti menggunakan iPhone. Ingin mencuba?

11. GO Launcher

GO Launcher

GO Launcher adalah salah satu aplikasi tema Android terbaik yang cukup popular dan telah dipasang lebih dari 100 juta kali. Ini kerana aplikasi ini mempunyai antara muka yang sederhana dan banyak pilihan tema. Terdapat lebih daripada 10,000 tema yang boleh anda muat turun melalui aplikasi ini.

Di samping itu, aplikasi ini juga menyediakan ciri 3D yang memberikan kesan slaid dengan peralihan super lancar. GO Launcher tersedia dalam versi percuma. Tetapi jika anda mahukan ciri yang lebih lengkap, anda boleh mencuba versi pro dengan membelinya dengan harga $ 5.99 sahaja.

12. XOS - 2019

XOS - 2019

Sekiranya anda mahukan  pelancar  dan tema HP yang elegan dan sederhana, cuba gunakan XOS - 2019. Dalam aplikasinya, XOS - 2019 menyajikan ciri yang disebut  ZeroScreen. Ciri-ciri ini dapat memudahkan pengguna mengakses aplikasi lain, seperti ramalan  dan aplikasi kegemaran anda yang lain.

Sebagai tambahan kepada ciri mudahnya, XOS - 2019 juga telah menyediakan sekitar 350,000  wallpaper  yang boleh anda pasangkan di telefon bimbit anda secara percuma. Sebenarnya, temanya tidak kurang lengkap,  anda tahu. Anda lihat, XOS - 2019 mempunyai 10 kategori tema, masing-masing mempunyai pilihan banyak tema. Ingin tahu tema menarik dari XOS - 2019? Segera gunakan aplikasinya, ya!

13. HiOS Launcher

Pelancar HiOS

Adakah anda mahu telefon Android anda mempunyai paparan seperti iPhone? Sekiranya demikian, anda perlu memuat turun aplikasi HiOS Launcher. Dalam aplikasi ini, telefon bimbit anda akan terlihat seperti iOS, mulai dari pemberitahuan, tata letak aplikasi, dan paparan depan telefon bimbit. Selain itu, aplikasi ini juga mempunyai banyak pilihan  wallpaper  dan tema menarik  Ayuh, cubalah aplikasinya dengan segera!

14. Tema & kertas dinding pelancar Galaxy

Tema & kertas dinding pelancar Galaxy

Bagi anda yang menggunakan telefon bimbit Samsung dan ingin mempunyai tema dan  pelancar yang menarik  , cubalah aplikasi tema & kertas dinding pelancar Galaxy. Kerana, dalam aplikasi ini anda dapat memilih lebih dari 1000 tema yang disokong oleh banyak  pelancar. 

Selain mempunyai pelbagai tema, aplikasi ini juga dilengkapi dengan fitur ramalan cuaca di mana mereka menyatakan ramalannya sangat tepat. Sebenarnya, anda dapat mengetahui ramalan cuaca setiap hari selama 24 jam berturut-turut!

15. Satu Pelancar S10

Pelancar One S10

Sekiranya anda ingin mempunyai tema seperti Samsung Galaxy S10, anda harus mencuba aplikasi One S10 Launcher ini. Nah, aplikasi ini boleh dijalankan untuk semua pengguna Android dengan OS Android 4.0 ke atas. Di samping itu, One S10 Launcher juga menyediakan wallpaper yang menarik dan unik untuk meningkatkan penampilan telefon bimbit anda. Ingin mencuba menggunakan pelancar ini?

Dari senarai aplikasi tema Android terbaik di atas, aplikasi mana yang ingin anda pasang pada peranti anda? Sekiranya terdapat cadangan untuk aplikasi tema untuk Android yang belum disebutkan di atas, silakan kongsi dengan kami di ruangan komen.