7 Cara untuk Tangkapan Skrin pada PC yang Sangat Mudah dan Ringkas

Sekiranya sebelum ini anda telah membincangkan cara tangkapan skrin pada telefon bimbit, maka kali ini kami akan memberikan petua dan trik termudah untuk membuat tangkapan skrin pada PC. Tidak jarang, sebagai pengguna PC yang aktif, sering memerlukan ciri tangkapan skrin untuk mengambil gambar penting.

Namun, untuk mengambil dan menyimpan gambar di skrin komputer bukan hanya menggunakan alat simpan gambar. Untuk membuat tangkapan skrin pada PC terdapat beberapa langkah dan cara yang boleh anda gunakan.

Malah setiap Windows juga mempunyai tangkapan skrin yang berbeza . Ada yang dapat menggunakan papan kekunci, ada juga sejumlah aplikasi yang menyediakan tangkapan layar. Nah, bagaimana? Baca artikel ini hingga akhir, ok?

Cara Mengambil Tangkapan Skrin pada PC

Apakah beberapa cara untuk mengambil tangkapan skrin pada PC atau komputer? Inilah cara yang boleh diikuti.

1. Menggunakan Papan Kekunci (Ctrl + Print)

Gunakan papan kekunci

Untuk bagaimana tangkapan skrin menggunakan papan kekunci adalah cara termudah untuk mengambil gambar. Ya, anda hanya perlu mengklik dua kekunci papan kekunci secara serentak, mudah bukan? Pertama sekali, anda boleh menentukan gambar skrin yang anda mahu tangkapan skrin.

Kemudian, anda boleh bersiap sedia untuk mengambil gambar dengan menekan butang ctrl + Print Screen SysRq. Nah, secara automatik gambar yang ingin anda ambil akan disimpan di PC. Kaedah ini hanya boleh dilakukan untuk pengguna Windows XP dan Windows 7. Sangat mudah bukan?

2. Menggunakan Papan Kekunci (alt + prt sc syrq)

Menggunakan papan kekunci (alt + prt sc syrq)

Masih melalui screenchot pada PC yang menggunakan papan kekunci. Baiklah, kali ini kita akan memberikan tutorial tangkapan layar bagi mereka yang menggunakan Windows 8 dan Windows 10. Cara yang satu ini tidak kurang mudahnya dengan cara sebelumnya.

Di sini anda hanya perlu membuka gambar atau skrin yang anda mahu tangkapan skrin. Kemudian, anda boleh klik alt + prt sc syrq pada papan kekunci. Nah, secara automatik gambar akan diambil dan akan disimpan ke OneDrive.

Sekiranya anda ingin melihat tangkapan skrin, buka aplikasi OneDrive di PC. Kemudian, anda boleh memilih gambar. Selepas itu anda boleh memilih folder Screenshot secara langsung . Mudah kan?

3. Menggunakan Papan Kekunci (windows + prt sc syrq)

Masih menggunakan papan kekunci, bagi anda pengguna Windows 8 dan Windows 10 ada cara lain yang paling mudah untuk membuat tangkapan skrin. Untuk kaedah satu ini, anda hanya perlu menekan dua butang yang berbeza. Seperti biasa, anda boleh langsung membuka skrin atau gambar yang ingin diambil.

Kemudian, anda boleh menekan terus simbol 'windows' pada papan kekunci, kemudian tekan butang prt sc syrq. Dengan cara itu, OneDrive akan secara automatik menyimpan tangkapan skrin yang telah diambil. Bagaimana, lebih mudah menggunakan kaedah ini atau kaedah sebelumnya?

4. Menggunakan papan kekunci (prt sc syrq)

cara tangkapan skrin pada komputer Menggunakan Papan Kekunci (prt sc syrq)

Ingin membuat tangkapan skrin pada PC dengan satu klik? Maka anda boleh melakukannya dengan cara ini. Masih menggunakan papan kekunci, bagi kami kaedah tangkapan skrin satu ini lebih mudah dan ringkas.

Namun, untuk melakukan tangkapan skrin dengan cara ini, anda harus memastikan bahawa PC yang anda gunakan mempunyai Windows 8 atau Windows 10 yang terpasang, ya. Caranya sangat mudah, anda hanya perlu mengklik prt sq syrq pada papan kekunci dan gambar akan diambil secara automatik.

Bukan itu sahaja, bahkan gambar yang telah ditayangkan akan disimpan secara automatik secara automatik di OneDrive. Lebih senang kan? Hanya dengan satu klik.

5. Menggunakan Alat Snipping

Menggunakan Alat Snipping 3

Selain menggunakan papan kekunci, Anda juga dapat mengambil gambar menggunakan aplikasi alat pemotongan. Aplikasi ini telah dipasang secara automatik pada pengguna PC Windows 8 dan juga Windows 10.

Dengan menggunakan alat pemotongan, anda dapat menentukan kawasan gambar yang anda mahu tangkapan skrin. Anda boleh menentukan bahagian gambar yang akan anda ambil. Oleh itu, anda tidak perlu membuat tangkapan skrin keseluruhan menggunakan Snipping Tool. Kaedahnya sangat mudah, anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah:

  • Buka aplikasi Snipping Tool.
  • Selepas itu, klik baru untuk membuat tangkapan skrin.
  • Setelah selesai, anda boleh menyimpan hasilnya secara langsung dengan mengklik simbol  Simpan.
  • Anda boleh menamakan tangkapan skrin dengan segera dan jangan lupa klik SIMPAN  untuk menyimpannya. Mudah?

6. Menggunakan Aplikasi Prtsrc

menggunakan aplikasi prtscr

Sekiranya anda tidak sesuai untuk membuat tangkapan skrin menggunakan kaedah sebelumnya, kami mempunyai penyelesaian lain untuk membuat tangkapan skrin dengan mudah dan paling mudah. Anda boleh memuat turun dan memasang aplikasi tangkapan skrin untuk PC.

Aplikasi tangkapan skrin ini di PC dipanggil Prtscr. Dalam aplikasi ini, pengguna dapat melakukan tangkapan layar menggunakan papan kekunci dan juga menggunakan tetikus. Bukan itu sahaja, anda juga boleh mengimport hasil tangkapan skrin ke format gambar JPG, PNG, JPEG atau BMP

Adakah anda berminat untuk menggunakan aplikasi Prtscr? Anda boleh mendapatkan aplikasi secara langsung dengan memuat turunnya di sini.

7. Menggunakan Aplikasi Winsnap

Masih ada cara lain untuk tangkapan skrin untuk PC menggunakan aplikasi, Winsnap. Aplikasi ini juga mempunyai perkhidmatan di mana anda dapat membuat tangkapan skrin pada PC dengan mudah tanpa rumit dan tentunya sangat mudah.

Uniknya, aplikasi Winsnap secara langsung dapat mengedit hasil tangkapan skrin yang anda tahu. Anda boleh memotongnya atau hanya memberi warna dan tanda pada tangkapan skrin. Juga, aplikasi ini mempunyai sokongan untuk gambar PNG, telus, dan Saluran Alpha. Mahu? Sila muat turun aplikasi di sini.

Cara Membuka dan Menyimpan Tangkapan Skrin di Cat

Sekarang, selain membuat tangkapan layar pada PC, anda juga dapat memeriksa atau melihat hasil tangkapan layar. Sekiranya anda membuat tangkapan skrin menggunakan papan kekunci, maka anda dapat melihat hasilnya di folder OneDrive.

Tetapi ada cara lain untuk melihat hasil tangkapan layar iaitu dengan menggunakan aplikasi Cat. Dengan menggunakan aplikasi Cat, anda dapat langsung mengedit atau melihat hasil tangkapan layar. Sekarang, untuk cara membuka juga simpan tangkapan skrin menggunakan aplikasi cat, maka anda boleh mengikuti langkah-langkah di bawah:

  • Buka aplikasi Cat dengan menaip cat di tingkap.
  • Baiklah, bagi anda pengguna Windows XP dan Windows 7, sila klik butang mula di sudut kiri bawah.
menggunakan cat 1
  • Kemudian, pilih Semua Program.
gunakan cat 2
  • Kemudian, anda boleh memilih  Aksesori.
gunakan cat 3
  • Selepas itu ada aplikasi yang disebut cat, anda boleh mengklik aplikasi tersebut.
gunakan cat 4
  • Jika aplikasi dibuka sekarang, anda boleh menyimpan dan mengedit tangkapan skrin dengan mengklik ctrl + v.
  • Tangkapan skrin secara automatik akan dipaparkan pada cat.
gunakan cat 5
  • Untuk menyimpannya, anda hanya perlu mengklik fail tersebut dan pilih Simpan sebagai. 

Kaedah ini digunakan untuk semua pengguna PC yang menggunakan Windows XP, Windows 7, Windows 8 atau Windows 10. Sangat mudah bukan?

Sekarang itulah cara termudah dan paling mudah untuk tangkapan skrin pada versi PC Caris Signal. Selain cara membuat tangkapan skrin, anda juga dapat menyimpan tangkapan skrin dan juga menyuntingnya. Sekiranya anda ingin membuat tangkapan skrin panjang, baca tutorial tangkapan skrin panjang di PC ini. Sekiranya anda mempunyai cara lain, sila kongsi di ruangan komen!