8 Permainan Android yang Selalunya Mengadakan Kejohanan

Bermain permainan adalah salah satu media untuk menghiburkan diri dari semua aktiviti yang telah kita lakukan. Terutama dengan adanya telefon pintar Android, yang memberikan sokongan tersendiri bagi pengguna telefon pintar untuk bermain permainan dengan kualiti yang tinggi.

Terdapat banyak permainan Android yang dapat kami muat turun dengan mudah di Play Store, baik secara percuma dan juga pembayaran. Selain itu, kadangkala pemaju permainan juga sering mengadakan acara atau kejohanan dengan hadiah hebat bernilai ratusan juta rupiah. Oleh itu, banyak pasukan telah bersedia untuk mengambil bahagian dalam kejohanan ini.

kejohanan permainan dalam talian

Biasanya, beberapa Android permainan yang sering bertanding adalah orang-orang yang mempunyai banyak peminat dan semakin meningkat. Jadi, permainan apa yang sering mengadakan pertandingan? Sebahagian daripadanya adalah seperti berikut.

1. Garena Bebas Api

Gareena bebas api

Pada awal tahun 2019, Free fire menjadi permainan yang sangat popular di Android. Dan sehingga kini, keberadaannya tetap stabil di peringkat pertama dalam menu permainan paling popular di Play Store. Ini membuktikan bahawa permainan yang mempunyai genre battle royale memang sedang meningkat naik, oleh itu para pembangun sering mengadakan acara tertentu dengan menanamkan kod api bebas tebus.

Sebenarnya, kejohanan dengan hadiah hebat di peringkat nasional dan antarabangsa sering diadakan oleh pembangun permainan . Sebut saja kejohanan Free Fire rasmi yang diadakan oleh Garena Indonesia seperti FFIM Tournament atau Free Fire Indonesia Master di tingkat nasional.

Di samping itu, terdapat juga kejohanan FFWC atau Free Fire World Cup peringkat antarabangsa dengan jumlah hadiah hingga $ 100,000 atau setara dengan Rp. 1,4 miliar. Kejohanan FFWC itu sendiri dimenangi oleh pasukan dari Indonesia iaitu Evos Capital.

2. Mobile Legends: Bang Bang

legenda mudah alih

Permainan yang baru berkembang ini dikembangkan oleh Moonton sebagai pembangunnya. Walaupun sekarang popularitinya mulai pudar, tetapi para pembangunnya masih kerap mengadakan kejohanan. Salah satu kejohanan rasmi adalah Professional Mobile Legends League Tournament atau singkatan MPL turnamen dengan jumlah hadiah sehingga $ 120,000.

Permainan ini memang sangat diminati oleh semua lapisan masyarakat mulai dari kanak-kanak sekolah rendah hingga tenaga pengajar, namun boleh datang untuk bermain permainan ini. Oleh itu, pertandingan legenda bergerak sering diadakan di beberapa wilayah dengan hadiah yang cukup menyelerakan, seperti kejohanan MPL atau Liga Mobile Legends Profesional pada tahun 2019.

3. PUBG Mudah Alih

Mudah alih Pubg

PUBG Mobile adalah salah satu permainan yang sering mengadakan kejohanan. Permainan yang dikembangkan oleh Tencent Games, juga memiliki permainan yang tidak jauh berbeda dengan permainan Free fire. Namun, terdapat perbezaan dari segi watak, peta, kulit dan sebagainya.

Salah satu kejohanan yang diadakan tahun ini adalah Kejuaraan Nasional PUBG Mobile Indonesia 2019. Kejohanan ini, yang diadakan baru-baru ini, berisi jumlah hadiah yang cukup besar sebesar Rp 1 miliar. Kejohanan ini dimenangi oleh pasukan Bigetron sebagai pemenang pertama dengan hadiah Rp 188 juta, dan kedudukan naib juara diisi oleh Evos.

4. Arena of Valor

arena keberanian

Arena of Valor atau sering dipanggil AOV, memang permainan yang menarik untuk dimainkan. Peminat permainan ini juga cukup banyak, sehingga menjadikan AOV termasuk sebagai salah satu permainan paling popular di Play Store. Pembangun permainan sering mengadakan pertandingan, dan salah satu kejohanan terbesar ialah AOV Star League atau ASL.

ASL adalah pertandingan liga AOV peringkat teratas yang paling berprestij, untuk memastikan pasukan AOV paling sukar di Indonesia. Dalam kejohanan ini, ada total hadiah hingga Rp 2,6 miliar. Pasukan yang memenangi kejohanan ini akan mewakili Indonesia untuk mengambil bahagian dalam kejohanan antarabangsa.

5. Mari Kaya

Mari kaya

Permainan ini, yang masih merupakan syarikat dengan Line, boleh dikatakan sering mengadakan pertandingan, mulai dari hadiah hingga hanya duit syiling pelekat, hingga hadiah wang tunai yang mencapai $ 10,000.

Game Let's Get Rich adalah salah satu permainan Android dengan kategori kasual, sehingga semua orang dapat memainkannya dengan mudah. Permainan ini juga mempunyai permainan permainan yang unik. Anda hanya perlu menggulung dadu, dan dengan serta-merta anda merasa seperti sedang mengembara ke dunia. Seperti permainan monopoli, anda juga boleh mendapatkan harta benda dalam permainan , atau barang-barang lain yang pasti menarik.

Namun, tahukah anda? Permainan kelas Let's Get Rich ini juga sering mengadakan kejohanan seperti kejohanan Kejohanan Permainan Indonesia 2018 dengan jumlah hadiah 10 ribu USD.

6. Clash Royale

clash royale

Clash Royale adalah permainan yang dikembangkan oleh Supercell dan mencapai kemuncaknya pada tahun 2016 bersama dengan Clash of Clan atau COC. Permainan ini juga sering mengadakan pertandingan dengan hadiah yang membuat kita terpana, iaitu hingga 13 miliar rupiah. Ini tidak lain adalah kerana Supercell ingin memajukan E-sport, dan menilai Clash Royale mempunyai permainan dan ciri-ciri yang sangat menyokong untuk dijadikan kejohanan permainan. 

7. Clash of Clans

Pertembungan kaum-kaum

Berdiri di bawah naungan SuperCell, Clash of Clans pertama kali popular daripada permainan Clash Royale. Permainan genre strategi ini menceritakan kisah pertembungan antara puak pada masa lalu. Pemaju sendiri sering mengadakan kejohanan berskala besar. Dan salah satu kejohanan terbesar adalah Kejuaraan Dunia Clash of Clans dengan jumlah hadiah 1 juta USD, yang diadakan pada bulan Mac hingga Ogos 2019.

8. Vainglory

khazanah

Apabila bercakap mengenai permainan Vainglory, ia tidak dapat dipisahkan dari permainan MOBA seperti DotA atau League of Legends. Dengan menggunakan reka bentuk permainan dan ciri-ciri yang serupa dengan permainan MOBA pendahulunya, permainan ini kelihatan sangat biasa, terutama bagi para gamer yang gemar MOBA.

Permainan ini sering mengadakan kejohanan, termasuk Kejuaraan Permainan Vainglory Indonesia 2018 dengan hadiah untuk hadiah pertama Rp 35 juta.

Itulah beberapa maklumat mengenai permainan Android yang sering mengadakan pertandingan dengan hadiah hebat, seperti yang dikaji oleh handphoneive.com, yang merupakan laman teknologi yang sering membincangkan acara permainan terbaru, aplikasi unik, dan semua maklumat yang sedang tren . Semoga bermanfaat!